Sniglom
Gudomlig sporthojare
Motorcykel - Honda CBR600FS 2002. Hojen har insprut men ingen kat eller lambda som original.
På hojen sitter ett GP-slipon från Mivv med tillhörande db-killer.
"Mycket effekt" kanske är att ta i, men har ni upplevt att det blivit mätbart/märkbart utöver placebo?
Är medveten om att vi pratar någon enstaka hästkraft(er) eller så.
Roade mig att plocka ut db-killern och upplevde att bränsleförbrukningen sjönk, att en lång effektdipp lågt i registret ~2500rpm blev något kortare och att det kändes som den gick något "jämnare" genom registret.
Då min hoj saknar allt vad katalysator och spjäll i avgasysstemet heter, tänker jag att det kanske blir större påverkan att plocka bort db-killern än på något modernare. Men det kan så klart vara placebo alltihop, inte hunnit göra ordentliga jämförelser eller datalogga.
Men jag blev nyfiken, är det vanligt att slipon + db-killer är en sämre än originalsystem? Tänker att ett originalsystem är noga designat för ljudnivå och effekt medan db-killern bara är gjord för att ett slipon ska klara ljudkrav? Är det någon som har erfarenhet att bänka original, slipon+db-killer och slipon utan db-killer t ex?
db-killern till mitt slipon.
Diametern på öppningen minskas från 61mm till 35mm och en krök tillkommer. Intressant nog så är detta väldigt likt originalsystemet.
Originalsystemet har en yttre öppning på 61mm och en ej löstagbar insats på 35mm. Även originalsystemet har en inre krök, men denna verkar inte fullt så snäv i vinkel/längd. Original är också påtagligt längre och tjockare, vilket jag tänker mig också blir snällare för flödet genom restriktionen.
På hojen sitter ett GP-slipon från Mivv med tillhörande db-killer.
"Mycket effekt" kanske är att ta i, men har ni upplevt att det blivit mätbart/märkbart utöver placebo?
Är medveten om att vi pratar någon enstaka hästkraft(er) eller så.
Roade mig att plocka ut db-killern och upplevde att bränsleförbrukningen sjönk, att en lång effektdipp lågt i registret ~2500rpm blev något kortare och att det kändes som den gick något "jämnare" genom registret.
Då min hoj saknar allt vad katalysator och spjäll i avgasysstemet heter, tänker jag att det kanske blir större påverkan att plocka bort db-killern än på något modernare. Men det kan så klart vara placebo alltihop, inte hunnit göra ordentliga jämförelser eller datalogga.
Men jag blev nyfiken, är det vanligt att slipon + db-killer är en sämre än originalsystem? Tänker att ett originalsystem är noga designat för ljudnivå och effekt medan db-killern bara är gjord för att ett slipon ska klara ljudkrav? Är det någon som har erfarenhet att bänka original, slipon+db-killer och slipon utan db-killer t ex?
db-killern till mitt slipon.
Diametern på öppningen minskas från 61mm till 35mm och en krök tillkommer. Intressant nog så är detta väldigt likt originalsystemet.
Originalsystemet har en yttre öppning på 61mm och en ej löstagbar insats på 35mm. Även originalsystemet har en inre krök, men denna verkar inte fullt så snäv i vinkel/längd. Original är också påtagligt längre och tjockare, vilket jag tänker mig också blir snällare för flödet genom restriktionen.
Bifogat
Last edited: