Stjärnmotor

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nej fan nu är jag ute och cyklar.
En mustang P-51 har vad jag vet hastighetsrekord för kolvmotor 832,12 km/h

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Twosaint skrev:
Nej fan nu är jag ute och cyklar.
En mustang P-51 har vad jag vet hastighetsrekord för kolvmotor 832,12 km/h

Men man får kanske inte dyka för att sätta hastighetsrekord?

Det du säger om värmevallen Mach 3 är däremot intressant, vilka legeringar smälter vid drygt 300 grader? Isf skulle man få svårt att plocka ner en rymdskyttel......

Att Foxbat och Blackbird fick bygga i titanlegeringar hade väl mer med rörelser i materialet än smältrisk att göra? De blev ju flera centimeter längre i toppfart...

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Blackbird är ju lite coolt på ett annat sätt oxå, det läcker ju soppa som ett såll på backen för att sedan i luften när metallen expanderar av värmen vara helt tätt. Såg en jäkligt intressant doku på discovery om blackbird för ett tag sen.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Chris Ash skrev:
Det du säger om värmevallen Mach 3 är däremot intressant, vilka legeringar smälter vid drygt 300 grader? Isf skulle man få svårt att plocka ner en rymdskyttel......

Flygplanen hettas upp såpass vid mach 3 att lättmetallegering tappar sin hållfasthet. Smälter var väl kanske fel uttryck. Ska du över mach 3 med ett plan så måste man förse det med en ytbeläggning.

Edit: Ja rymdskyttlar är ju försedda med en sån ytbeläggning men det är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett stridsflyg som flyger över mach 3 och förse det med en sådan ytbeläggning, det är vad jag tror inget jag är 100% men det låter vettigt iaf.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chris Ash skrev:
Men man får kanske inte dyka för att sätta hastighetsrekord?

Att Foxbat och Blackbird fick bygga i titanlegeringar hade väl mer med rörelser i materialet än smältrisk att göra? De blev ju flera centimeter längre i toppfart...

Hållfasthetsproblem med aluminium redan vid mach 2,2-2,4.. Starfightern hade en rödlampa som tändes när skaltempen steg över tillåtet värde, då var det bara att pruta på gasen.

/B

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
An3Azz skrev:
Blackbird är ju lite coolt på ett annat sätt oxå, det läcker ju soppa som ett såll på backen för att sedan i luften när metallen expanderar av värmen vara helt tätt. Såg en jäkligt intressant doku på discovery om blackbird för ett tag sen.

Och det ser elakt ut oxå....

Bifogat

• blackbird.jpg
    blackbird.jpg
    68.9 KB · Visningar: 224

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mig 25/31 Foxbat/Foxhound är nästan ännu coolare än Blackbirden, världens enda Mach 3-fighter (även om den är så extrem interceptor som ett plan kan bli). Med svängprestanda som ett piano på högkant så är det snarast en bemannad luftvärnsrobot.

Togs väl iofs fram som ett svar på den höghastighetsbombare man trodde väst skulle bygga som var baserad på Blackbird?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Twosaint skrev:
Flygplanen hettas upp såpass vid mach 3 att lättmetallegering tappar sin hållfasthet. Smälter var väl kanske fel uttryck. Ska du över mach 3 med ett plan så måste man förse det med en ytbeläggning.

Edit: Ja rymdskyttlar är ju försedda med en sån ytbeläggning men det är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett stridsflyg som flyger över mach 3 och förse det med en sådan ytbeläggning, det är vad jag tror inget jag är 100% men det låter vettigt iaf.

Ryssarna gjorde ju det, titanlegering, men de har ju byggt hela ubåtar med titanskrov (Alfa-klassen) så de hade nog pengar, eller jävligt mycket titan! :lol

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nu gled vi ifrån ämnet lite, därför bifogar jag en bild på flyghistoriens största kolvmotor. Lycoming XR7755, 36 cylindrar,127 liter, 5000hk

Bifogat

• lycoming_xr-7755_02.jpg
    lycoming_xr-7755_02.jpg
    44.3 KB · Visningar: 283

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Chris Ash skrev:
Mig 25/31 Foxbat/Foxhound är nästan ännu coolare än Blackbirden, världens enda Mach 3-fighter (även om den är så extrem interceptor som ett plan kan bli). Med svängprestanda som ett piano på högkant så är det snarast en bemannad luftvärnsrobot.

Togs väl iofs fram som ett svar på den höghastighetsbombare man trodde väst skulle bygga som var baserad på Blackbird?

Var hittar man info om framförallt Mig 31:an då, ett jäkla tag sen man hörde nåt om den, byggdes det många av dom :va

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Tack alla, nu har jag fått sinnesfrid en stund. :Bugar
Vart slutar universum? :confused:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chris Ash skrev:
Ja där har vi den! Hur mycket effekt var det man fick ut i bänkkörning? 4000 hästar?

För att illustrera hur långt framme man var...

I mars '38 var man uppe i 2050 pållar, Första produktionsexen 1940 gav 2200 pållar, detta i en tid när en 27 liters merlinII gav lite drygt 1100.

SabreVII gav mot slutet av kriget i serieutförande 3500 hästar, dom sista exemplaren testades till över 4000 med höjt laddtryck.

En P&W R-4360 (fyrradig stjärna) gav då straxt över 3000 hästar, men med dubbla cylindervolymen..

RR's efterföljare till merlin, griffon var på som bäst 2500 hästar, 37 liter..

Sabren var bara på 24,9 liter, R-4360'n var på 71,5..

Tyvär tog jetmotorn kål på utvecklingen

/B

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Twosaint skrev:
Tillverkades även hoj/hojar med stjärnmotor.
640cc
Ingen koppling enpetad
toppade 140 med "racetrim"

Lär ju inte vara nån lek att kuska runt i 140 med den där, att toppa en busa eller dyligt lär ju vara rena rama barnleken.

De där två bilderna är ju hur ball som helst... sånt där väcker ju habegär!
På den högra bilden ser man att vad som ser ut som bensintank är lite knölig, man klotade redan på den tiden också tydligen. :)
Jag har suttit och tittat på bilden och kommit fram att motorn möjligen roterande. Måste vara hemska gyroeffekter.
Men det måste se manligt ut med en motor i hjulet när man står och väntar vid ett rödlyse.

mvh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
An3Azz skrev:
Nice, nu ska det frossas i sovjetiska flygplan. Dom ser klart jävla elaka ut Mig 25/31
:tummenupp

Som kuriosa kan nämnas att den enda "air to air" nedskjutningen som gjordes av Irak under Gulfkriget 1991 var en MiG-25 som sköt ner en F/A-18 Hornet.

Lite om dess tänkta motståndare, Mach 3-bombaren B-70 Valkyrie som tyvärr aldrig blev verklighet mer än nån enstaka prototyp.

http://www.fas.org/nuke/guide/usa/bomber/b-70.htm

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept