Twosaint
Great white people
Nej fan nu är jag ute och cyklar.
En mustang P-51 har vad jag vet hastighetsrekord för kolvmotor 832,12 km/h
En mustang P-51 har vad jag vet hastighetsrekord för kolvmotor 832,12 km/h
Last edited:
Twosaint skrev:Nej fan nu är jag ute och cyklar.
En mustang P-51 har vad jag vet hastighetsrekord för kolvmotor 832,12 km/h
Chris Ash skrev:Det du säger om värmevallen Mach 3 är däremot intressant, vilka legeringar smälter vid drygt 300 grader? Isf skulle man få svårt att plocka ner en rymdskyttel......
Chris Ash skrev:Men man får kanske inte dyka för att sätta hastighetsrekord?
Det du säger om värmevallen Mach 3 är däremot intressant, vilka legeringar smälter vid drygt 300 grader? Isf skulle man få svårt att plocka ner en rymdskyttel......
Att Foxbat och Blackbird fick bygga i titanlegeringar hade väl mer med rörelser i materialet än smältrisk att göra? De blev ju flera centimeter längre i toppfart...
An3Azz skrev:Blackbird är ju lite coolt på ett annat sätt oxå, det läcker ju soppa som ett såll på backen för att sedan i luften när metallen expanderar av värmen vara helt tätt. Såg en jäkligt intressant doku på discovery om blackbird för ett tag sen.
Twosaint skrev:Flygplanen hettas upp såpass vid mach 3 att lättmetallegering tappar sin hållfasthet. Smälter var väl kanske fel uttryck. Ska du över mach 3 med ett plan så måste man förse det med en ytbeläggning.
Edit: Ja rymdskyttlar är ju försedda med en sån ytbeläggning men det är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett stridsflyg som flyger över mach 3 och förse det med en sådan ytbeläggning, det är vad jag tror inget jag är 100% men det låter vettigt iaf.
Chris Ash skrev:Mig 25/31 Foxbat/Foxhound är nästan ännu coolare än Blackbirden, världens enda Mach 3-fighter (även om den är så extrem interceptor som ett plan kan bli). Med svängprestanda som ett piano på högkant så är det snarast en bemannad luftvärnsrobot.
Togs väl iofs fram som ett svar på den höghastighetsbombare man trodde väst skulle bygga som var baserad på Blackbird?
An3Azz skrev:Var hittar man info om framförallt Mig 31:an då, ett jäkla tag sen man hörde nåt om den, byggdes det många av dom
Chris Ash skrev:Ja där har vi den! Hur mycket effekt var det man fick ut i bänkkörning? 4000 hästar?
Tysken skrev:Tack alla, nu har jag fått sinnesfrid en stund.
Vart slutar universum?
Twosaint skrev:Tillverkades även hoj/hojar med stjärnmotor.
640cc
Ingen koppling enpetad
toppade 140 med "racetrim"
Lär ju inte vara nån lek att kuska runt i 140 med den där, att toppa en busa eller dyligt lär ju vara rena rama barnleken.
Chris Ash skrev:
An3Azz skrev:Nice, nu ska det frossas i sovjetiska flygplan. Dom ser klart jävla elaka ut Mig 25/31
Spännande fakta om MIG25An3Azz skrev:Nice, nu ska det frossas i sovjetiska flygplan. Dom ser klart jävla elaka ut Mig 25/31
The plane was so heavy, at 64,200 pounds, that Soviet designers had to eliminate a pilot ejection system.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |