Stockholm - Göteborg?

SpinhX

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Norrort
Hoj
Hojjlös f.n.
Tjenare!
Har kanske en lite skumm fråga, men lär nog finas en hel del folk här som är vana att pressa sina hojjar längre stäckor osv.

Hur lång tid kan det att åka Stockholm Norrort ner till Göteborg, typ Liseberg med 1000cc sporthoj typ Ninja ZX10 eller liknande om man pressar hojjen för fulla muggar när man väl ligger ute på motorvägen?
Då är ju kanske nått eller några stopp planerade oxå, för att vila kroppen lite, kanske ta lite och dricka osv.osv...

Har aldrig gjort en så lång körning alls, så själv har jag ingen aning!

Någon som gjort detta, eller har en aning om hur lång tid det ungefärligt skulle ta?
Dum fråga kanske, men var en intressant tanke som slog mig :D
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ett år och fyra timmar.

Det blir ett års stopp i Nyköping för att vänta på nytt kort, för där står farbror blå alltid vid E4:an. :näsblod
 

SpinhX

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Norrort
Hoj
Hojjlös f.n.
Hehe, ofan? Nyköping? Kan vara en bra grejj att komma ihåg, står dem även den morgontid? ~04.00 tiden? :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
2:30 om du har bråttom och tankar fort. Det förutsätter iofs att du klarar 23mil på en tank och det är väl tveksamt på en sporthoj. Ska du hålla på att fika så kommer det sabotera din tid mer än att inte hålla stumt på motorvägen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har kört på drygt 3,5 med bil, då gick det FORT. Tror det är svårt att matcha det med hoj.

Ett tankstopp kostar minst 12 minuter, du måste stanna 4-6 ggr om du ska hålla de farterna. Närmare en timma stillastående alltså. Ska du dricka vatten eller pissa tappar du förmodligen en kvart till, minst.

Förmodligen är det snabbaste att hålla knappt 200 och minimera tankstoppen, pissa innan du åker och blunda för vätskebristen.

Dels är det en låååång sträcka med mkt poliser, vidare känns uppdraget rätt meningslöst. Dessutom är det jobbigt att köra aktivt så länge vilket skapar rätt meningslösa olycksrisker.

Gör oss alla en tjänst och skippa det så slipper vi åka på fler korteger!
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Bike gjorde detta med deras "MR X" på en ny ZZR 1100 (tror det var -91?) och körde då mellan centralstation till centralstation (mot X2000) och mr X var framme efter 2,23.
Hojen hade tagit en del stryk om jag minns rätt....dels efter en krock med en mås samt att den läckte motorolja som skvätte på bakdäcket de sista milen fram. Tåget tog 3,0 så de fick vänta ca 40 min:yoparty
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ett tankstopp kostar minst 12 minuter, du måste stanna 4-6 ggr om du ska hålla de farterna. Närmare en timma stillastående alltså. Ska du dricka vatten eller pissa tappar du förmodligen en kvart till, minst.

Ja, det är stillaståendet som kostar tid men 4-6 stopp? 20 mil måste ju även nya sporthojar klara. Det går ju att köra Stockholm-Linköping på knappa timman utan att tanka.
Men två stopp åker man nog på ändå.

Edit: 3,5 timmar med bil är ju inte så fasligt fort väl?
 
Last edited:

SpinhX

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Norrort
Hoj
Hojjlös f.n.
TAck för svar :)
Är inget som kommer genomföras, utan snarare bara en fundering på hur lång det det skulle kunna ta :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Räknat på 470 kilometers färdväg ger det en snittfart på strax under 135 kmh, det är jävligt bra.

Jo, men du behöver ju inte stanna någon gång då heller.
Det beror såklart på om man kör dagtid eller natt men nog finns det utrymme för förbättring.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Den streckan går att flåsa på om man har stark hemlängtan. Snittade 157km/h efter en helg i Göteborg, dock inte med mc. Förbaskat tomma vägar gjorde ju saken lättare.
Inget som ska göras om för jag blev fan lite kass i magen efter den resan.:näsblod Kan dock ha varit korven jag tryckte i mig Jönköping också:gnissla men med tanke på adrenalinet som forsade genom kroppen under tre timmar så kanske korven var oskyldig...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Jag har kört på drygt 3,5 med bil, då gick det FORT. Tror det är svårt att matcha det med hoj.
Körde Halmstad-Linköping på två timmar blankt med bil för några år sedan, utan att stå på genom samhällen och andra dumheter. Det är dels delvis mindre väg, och framför allt en massa 2+1-väg, så snabbare än 3,5h går det definitivt att köra Stockholm-Göteborg på.

Ett tankstopp kostar minst 12 minuter, du måste stanna 4-6 ggr om du ska hålla de farterna.
Det beror på hur långt man måste köra av, själva tankstoppet gör jag på under 5 minuter om det finns en ledig kortpump och jag har bråttom. Sedan ska man ut på vägen igen och upp i fart, men det tar inga sju minuter om det är precis i anslutning till motorvägen.

Men fart kostar som sagt, så det kan mycket väl löna sig att hålla ett lite lägre tempo om det kan spara ett tankstopp eller två. Minns en europasemester för ett antal år sedan när jag på 200 mil snittade 3 liter milen... Fast det var ju också med bilen då förstås.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, det är stillaståendet som kostar tid men 4-6 stopp? 20 mil måste ju även nya sporthojar klara. Det går ju att köra Stockholm-Linköping på knappa timman utan att tanka.
Men två stopp åker man nog på ändå.

Edit: 3,5 timmar med bil är ju inte så fasligt fort väl?

20 mil är inget problem, men om det ska gå FORT är det inte riktigt detsamma.

Stockholm Lkpg åp en knapp timma??

Jag har gjort Midsommarkransen --> Parkering i Nkpg på 1,02, då marchade jag 180-200.. Det gav en "snittfart" på ca 160, och då är det inte många meter som inte är motorväg.

Hur fort kör man om man tar sig ytterligare 5 mil till linköping på ännu kortare tid?
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Göteborg - Rödby på 3h15min gick undan rätt fort. Det är runt 50 mil och vi hade en snitthastighet på 184 km/h har jag för mig.
Enda gången vi stannade var när vi skulle betala broavgiften.

Trots den starten tog det ca 17.5h ner till Chamonix. Var riktigt sura och tråkiga köer i Tyskland :(
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Har kört sthlm-gbg med bil på strax under 3,5timmar, borde väl gå att köra snabbare med hoj :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har kört sthlm-gbg med bil på strax under 3,5timmar, borde väl gå att köra snabbare med hoj :)


Det är betydligt mer behagligt att köra 50 mil fort i bil än med hoj.. Skulle aldrig palla ligga i dryga 200 mer än nån mil på hoj!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag har kört på drygt 3,5 med bil, då gick det FORT. Tror det är svårt att matcha det med hoj.

Fast det är ju direkt så snabbt.
Måste ju gå att slå på en sporthoj utan problem.

Senaste jag åkte karlstad - sthlm med bil tog de 2.20 inkl. drive in på donkan.
30 mil är det o då körde jag ändå inte så fasligt fort.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top