Stockholm - Malaga i Juli 2010

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Hej igen.

Efter lite funderingar hit och dit med hjälp av google och internet lutar det åt att köra hoj åtminstone på nervägen.
Jag kör ner till Rödby i Danmark och tar morgonfärjan till tyskland.

Ni som kört genom tyskland söderut ner mot Frankrike...Jag är nyfiken på råd och tips ang snabbaste och enklaste vägen genom Tyskland. Jag vill komma fram i närheten av Strassbourg. Helst vill jag köra i ett streck genom Tyskland och behöver info om detta. Vägval och vad jag helst ska undvika....
Kommer att ha tält/sovsäck med mig för camping i Frankrike och eventuellt i Spannien.

Färjan Rödby-Puttgarden tar bara 50 min. Inte mycket att sova på.
Hamburg-Frankfurt-Mulhouse-Lyon,(lagom att övernatta)-ta till höger vid Avignon, mot Barcelona. Sen är det skyltat:)
Den vägen upplever jag som snabbast.
Har för mig att jag har 280 mil från Landskrona till Torrevieja.
Har aldrig kört ner utan övernattning på hoj.
Kan väl vara läge för dig att övernatta i Malmö eller Köpenhamn, du har 60 mil ner från Stockholm. Startar du tidigt missar du rusningstrafiken utanför Hamburg. Tar ca 4,5 h från Malmö, inkl färja, om man står på lite.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
passa på å kör Route de Crête uppe i bergen i närheten av Colmar om du kommer från Strasbourg-hållet! grym väg, vacker utsikt!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hamburg-Frankfurt-Mulhouse-Lyon,(lagom att övernatta)-ta till höger vid Avignon, mot Barcelona. Sen är det skyltat:)
Den vägen upplever jag som snabbast.

ja motorvägen förbi frankfurt och neråt går det undan på om man vill från A till B! har åkt 2 ggr på hoj där själv!
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Färjan Rödby-Puttgarden tar bara 50 min. Inte mycket att sova på.
Hamburg-Frankfurt-Mulhouse-Lyon,(lagom att övernatta)-ta till höger vid Avignon, mot Barcelona. Sen är det skyltat:)
Den vägen upplever jag som snabbast.
Har för mig att jag har 280 mil från Landskrona till Torrevieja.
Har aldrig kört ner utan övernattning på hoj.
Kan väl vara läge för dig att övernatta i Malmö eller Köpenhamn, du har 60 mil ner från Stockholm. Startar du tidigt missar du rusningstrafiken utanför Hamburg. Tar ca 4,5 h från Malmö, inkl färja, om man står på lite.

Tänkte övernatta någonstans mellan Köpenhamn och Rödby.
Därefter vill jag komma så långt ner i Tyskland som det går innan nästa övernattning. Därefter blir det lungare tempo med inspirations-stopp på ställen/orter som känns trevliga. Har planerat ca 5 dagar genom Frankrike och Spannien ner till Malaga.
Tack för informationen ang rusningstrafikenoch tiden från Malmö. Det är bra att ha i bakhuvudet.
/Kent@ :tummenupp

ja motorvägen förbi frankfurt och neråt går det undan på om man vill från A till B! har åkt 2 ggr på hoj där själv!

Kanon...hur lång tid tog det för dig? Har en undran...Startade du i Frankfurt och körde till?
/Kent@

passa på å kör Route de Crête uppe i bergen i närheten av Colmar om du kommer från Strasbourg-hållet! grym väg, vacker utsikt!

Jag har funderat lite på att köra den vägen just på nervägen. Det blir en liten omväg om jag har förstått kartan rätt men vi får se. Har hört från andra att det är grymt vackert. :tummenupp
/Kent@
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kanon...hur lång tid tog det för dig? Har en undran...Startade du i Frankfurt och körde till?
/Kent@

Jag har funderat lite på att köra den vägen just på nervägen. Det blir en liten omväg om jag har förstått kartan rätt men vi får se. Har hört från andra att det är grymt vackert. :tummenupp
/Kent@

vi körde från Bremen och var på väg till Koblenz (där vi skulle möta en vän) men min hoj dog pga ena sladden till bensinpumpen gick av (???) strax efter ha tankat utanför Alsfeld, vilket resulterade i bärgning av hojen och övernattning i en by som hette Lingelbach. så våra planer gick ju rakt åt helvete. för att toppa det tappade jag plånboken på autobahn i 160 dagen innan och fick åka tillbaka samma sträcka 2 ggr innan vi hittade den igen. :näsblod Så det är lite svårt att säga utan konstigheter men vi körde tillslut ända från Lingelbach, förbi Frankfurt och ända ner till Colmar i Frankrike, dock via en liten avstickare efter Strasbourg genom bergen förbi Schirmeck och det gick smidigt och fort, minns dock inte hur lång tid det tog, detta var 2008. vi åkte sen morgon och var framme sen eftermiddag har jag för mig. säg 5-6 timmar max inkl ca 2-3 bensinstopp och ett matstopp. detta är blev ca 43 mil. men det går att klart köra snabbare om man planerar mat och kanske lyckas köra sträckan på max 2 tankningar. och inte kör små avstickare via bergen haha.

men ja, ska du förbi de områdena finns det helt fantastiska vägar uppe i bergen som bara vore dumt att missa! kolla in Kaysersberg där i krokarna med, mycket vackert gammalt samhälle med gammal borg och fina hus etc.

Route de Crête:
route_des_cretes_vosges_alsace.jpg
 
Last edited:

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Mc i Malagi i juli :va ...har bott i Spanien o kan nästan garantera att du inte kommer använda hojen alls.Ungefär som att köra hoj i Sverige i januari.
Flyg ner o hyr hoj ifall andan skulle falla på.

Åker inte hoj till spanien för att kunna köra hoj i Malaga. Jag vill känna hur det känns att göra en längre resa med hoj genom sydeuropa. Stanna till där jag känner för, köra den väg jag har lust i mitt eget tempo utan stress från någon annan med ett slutmål i Nerja (Malaga).
:banana
Efter ca 8-10 dar kör jag hem igen. Hojkörning i Malaga är inte prioriterat. Där ska jag vara med sambon som flugit ner :krama
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top