Stockholm till Prag på Hypermotard

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Ja som ämnesraden säger blev jag tillfrågad att följa med till Prag från Stockholm.

Eftersom jag kör Hypermotard blev jag lite tveksam, hur jobbigt tror ni det blir på den hojen?

Planen är vad jag vet köra till Göteborg och ta färjan därifrån till Rostock och sen vidare till Prag (med lite stopp för roligheter på kvällarna, bland annat i rostock).

Jag är rädd att jag får transplantera in en ny röv efter en sån resa.
 

sportbike

Guest
Du hinner inte bli trött i röven, för om du orkar hålla 130-140 blås, så får du tanka minst en gång i timmen.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Vad åker övriga för maskiner och hur kör de?

Är de avslappade typer som rastar ofta eller touringnissar som smäller långa dagsetapper.

Prag är ju inte långt alls att köra till.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Vad åker övriga för maskiner och hur kör de?

Är de avslappade typer som rastar ofta eller touringnissar som smäller långa dagsetapper.

Prag är ju inte långt alls att köra till.

Dom kör HD, bland annat en Nightrod special, dom andra hojarna vet jag inte.
Men rasta lär det nog bli ändå, tror allihopa röker.
Kanske inte är så idiotisk idé ändå, vore kul att komma iväg lite, trots att det inte är särskilt optimalt på min hoj.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ärligt talat..IDIOTI...fast vägen dit kommer att bli inget i jämförelse med vägen hem. Det du upplever i denna fina stad faller snabbt i glömska och hela skiten kommer att framstå som en jävla mardröm när du väl kommit hem. För mig räckte det med att köra Sthlm-Gelleråsen, drälla omkring på bananen där hela dagen och sedan hem. Var hyffsatt fucked upp då...och det utan att det regnade och jag hade bättre sits. Ni kan ta er till Gdansk från Nynäs och sedan ta er genom hela Polen, men det blir jävligt jobbigt på en sådan liten bock som HYM är.

Vill man absolut plåga sig själv så går det ju säkert. Vet en snubbe som körde Monster till Pamplona och tbx, men..varför liksom ? Hoj ska vara kul ju.

Fram till Bulten, ett par vändor där och sedan hem. Det är lagom för HYM.
 
Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Som sportbike skriver så är det väldigt avgörande hur långa stint ni kör samt vilken hastighet. Nu sa du HD folk vilket automatiskt gör att hastigheten hamnar på ~115 (jaja det var lite ironi men förmodligen sant för medel HD-åkaren).
Ska du åka från sthlm till gbg så kommer du att vara rejält sliten skulle jag tro.
Hur lång är färjeresan, kan du vila lite där?

Jag håller väl inte med Wrx riktigt men lite sanning ligger det nog
i det hela. Fast man vänjer sig vid hojen också ju mer man kör och med
tanken på att det är en 796a du har så antar jag att du inte har kört en hym speciellt långt. Själv så åker jag utan större problem på dagstripper ner till Kolmården (Krokek t ex) utan att behöva transplantera arsle efteråt. Så ser du det hela som ett äventyr och
hinner vänja dig vid hojen innan så... åk
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fixa en liten dyna, eller kör med cykelbrallor om sadeln är hård. Hjälper säkert lite.
 

sportbike

Guest
Klart du ska åka, sen vet du ju.
Tycker du ska byta sadel dock, originalet är alldeles för mjuk och degig, en "Ducati Performance"-dyna kostar under två papp, är lite lägre och mycket fastare i hullet.
Värd varenda krona, tro mig.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Var inte så ömfotad, jag körde touring med en liten 400 när jag precis klarat kortet. Klart att det går. Det är inte lika bekvämt som att sitta hemma och mysa i fåtöljen, men det är hojåkning.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Skaffa en sån här från biltema:
Fungerar kanon.

Passar de flesta handtag på marknaden 82-170 44,90 kr
 

Bifogat

  • snabbgas.jpg
    snabbgas.jpg
    12.5 KB · Visningar: 111

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Hade en HYM 1100s innan min nuvarande hoj som jag körde +1000 mil på.

Den är bekväm att åka på men jävligt jobbigt att pressa motorväg i allt över 110-120 (lite beroende på väder och uthållighet).

Det var det som fick mig att sälja min, avsaknaden av kåpor och gillar man fart eller åker enhel del motorväg så blir det jobbigt i längden att sitta som ett segel och fånga all vind :mattias

Lägg till lite tank - många tankstopp vilket förvisso betyder kortare vila.

Äsch, gör det! Hojen är i övrigt fantastisk och det är inte målet - det är resan som är grejen!

All hojkörning är kul.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Dom kör HD, bland annat en Nightrod special, dom andra hojarna vet jag inte.
Men rasta lär det nog bli ändå, tror allihopa röker.
Kanske inte är så idiotisk idé ändå, vore kul att komma iväg lite, trots att det inte är särskilt optimalt på min hoj.

Våga släppa hörnflaggan och kom in i matchen. Våga köra utanför tullarna och t.o.m längre än Bulten.

Prag är en helt underbar stad och du kommer få massor med goa minnen.

Att du gjort det på en hypermotard gör bara att du får ännu mera att minnas och berätta för barnen när du blir gammal.

Låna en integralhjälm :):D
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Till Prag åker man fan på en Multistrada om det nu måste vara en Ducati, m. Jag är 183 alltså inte sådär över genomsnittet lång. Jag hade ändå ont i knäna och ljumskarna efter resan Sthlm-Gelleråsen-bana-Sthlm. Kanske berodde det på stället ? Knäna stack liksom ut åt sidorna, hålla de intill tanken var fan inte görbart under hela resan på motorvägen. Jag tyckte att det var en riktig pina. Börjar det regna har du dessutom ingen framkåpa som avvisra det värsta. Däremot går det fint att åka även en hel dag i surfshorts, corssfire boots och tshirt alt till jobbet i jeans och skjorta.

Testa att köra till ...typ Västerås och tbx utan att stanna mer än vad tankning kräver i säg 120 kmh/t och känn efter lite om du klarar 10 ggr så mycket. Sen är det ju klart att det är en fråga hur länge ni har på er att ta er dit och tbx. Jag skulle skita i en sådan grej, kanske för att jag gillar Prag och bärs där och skulle ha svårt att relaxa vetandes att jag har en pärs som resa på en HYM hela vägen hem.

Det går ju säkert, frågan är bara om man orkar offra en hel semestervecka på att pina sig i onödan ? Låt de åka, ta istället superbilligt flyg dit dagen innan, ta in på lyxigt hotell och var utvilad, laddad, lagom nerbärsad och klar för nattens utsvävningar när Cenobiterna kommer helt slutkörda ;-).
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Just do it!

Du e fortfarande ung. Kör för tusan.
Visst, det kommer att kännas i röven och lite varstans emellanåt men
det blir som med gamla lumparminnen. Man minns det roliga och garvar
åt det tråkiga.

I "unga dar" har jag gasat runt i europa på bl.a. CB750 med 40 cm högt styre, på
HD med "tjurhorn". Jag lovar, man vet precis hur en spinaker känner sig
efter att ha avverkat 4-500 mil i 120-140.
MEN, jag skulle inte vilja ha någon av dessa resor ogjorda. Obetalbara minnen.

Så f-n go for it! Säger jag.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag säger KÖR! Jag själv har kört min fd F650 funduro i 100-150 mil/dag några gånger utan några större problem och den är väl i samma sits körpositionsmässigt. Dock har Duccen mer pulver vilket gör det lättare än på min fd veka harv.

Det man får tänka på är att se till att man sitter bra och inte spänner sig. Det mesta av det onda i armar/axlar/rygg får man själv för att man spänner sig som en fjäder i överkroppen. Är man gele i överkroppen så kommer du lätt kunna köra längre än dina HD-polare. Givetvis är ju inte långa 200-milsvändor på motorväg så djävla kul men försök att övertala grabbarna att köra småvägar. Har ni med en GPS? Har ni en Garmin så kan man ju mappa in smårutter efterhand om ni har med en laptop+mapsource. Regnar det så gäller det att ha bra kläder. Goretex + underställ + mellanställ är ett måste för att överleva. Eluppvärmda sulor kan vara en god investering och jag skulle garanterat köpa ett par utav dessa i reserv om vädret går åt helvete. De är klockrena för att skydda händerna. Fingrarna är det som tar mest stryk vid regn för mig. En buff för att skydda halsen är absolut inte fel men sen är det mest att ha några craft-ställ underst och mellanställ (i reserv vid kyla) för att klara sig. Då kan du köra i såväl varmt som kallt.

Att åka mc i Europa är något helt annat än att flyga till städer, man får se så oändligt mycket mer och är helt något man måste uppleva oavsett hoj. Med rätt tillbehör kommer din att fungera utmärkt på denna tur.
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top