Stockholm till Prag på Hypermotard

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Visst, det kommer att kännas i röven och lite varstans emellanåt men
det blir som med gamla lumparminnen. Man minns det roliga och garvar
åt det tråkiga.
MEN, jag skulle inte vilja ha någon av dessa resor ogjorda. Obetalbara minnen.

:yoparty:yoparty:yoparty

Klart du klarar ta dig till Prag och tillbaka på en 80 Hks maskin???

Minns ännu när vi körde Europa runt i en Bubbla med 23 hk. Det är obetalbara minnen man inte vill vara utan.

Kolla killen som kört jorden runt på en ofjädrad HD med raka rör och inga stänkskärmar via Sibirien.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jo..det där med minnen man inte vill vara utan känner jag också till. Jag minns med nostalgi mina säsonger i Chamonix. Har en polare, i min ålder en derivathandlare (skönt jobb på skönt kontor och bekväm tillvaro) som också var med på den tiden och hade så fina minnen att han bestämde sig för att återuppleva de. Han kom hem efter 3 månader på vandrarhem i Argentiere (eller om det var Les Houches) och tyckte att det var värsta skiten han var med om och att det var hur jävla jobbigt som helst..och hur vi orkade med sådant skit när vi var 19 bast.

Det jag vill åt är att man ska ALDRIG ge sig på sådana jobbiga grejor, eller ens uppskatta jobbighetsgraden med utgångspunkten från de "fantastiska minnen" man har från när "det begav sig" ! Jag anser fortfrande ett blir en skitjobbig jävla grej som kommer att sabba Pragupplevelsen och resan hem kommer att dränera all energi man hunnit ladda batterierna med i Prag. Kommer hem mer sliten än innan semestern.

Fast WTF..testa vet jag, its the only way to b sure !

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Har en polare, i min ålder en derivathandlare (skönt jobb på skönt kontor och bekväm tillvaro) som också var med på den tiden och hade så fina minnen att han bestämde sig för att återuppleva de. Han kom hem efter 3 månader på vandrarhem i Argentiere (eller om det var Les Houches) och tyckte att det var värsta skiten han var med om och att det var hur jävla jobbigt som helst..och hur vi orkade med sådant skit när vi var 19 bast.

Det motsatta gäller ockå :
En 19-åring som åker på samma "soft-charter-semester" som vi numera uppskattar, undrar nog hur vi kan uppskatta "icke äventyret"
:banana:banana:banana

Säger bara det... tågluff...backpacking i asien....europa runt i undermåliga fordon osv ..... skitkul när man var 19 :D

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ähh va fan..man ska unvika jobbiga prylar tycker jag. Ska på vrakpenetreringskurs i Narvik i maj och redan nu ojar jag mig över inför att slagga på en dykbåt i en vecka utan möjligheten att tvätta underställ och äta donken och då har jag inte ens funderat på att all skit man måste ta på sig och ta av sig :D.

Grabben är ju fan 34 bast, det är nästan som 44 (fast en etta mindre då om man liksom tar minus på första siffran osv). Då bör man nästan börja fundera vad som händer när man sitter där på lilla bocken och svär järnet hela vägen hem medan man passerar Haltdenschnauzer eller vad fan den Tyskan byn där borta heter och vet att det är 1000 km hem ;).

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
KÖR för fan!

No guts, no glory!
Man måste ha en långresa på hoj att berätta om.. HYM´en går säkert kanon att resa på om du ska köra med HD pojkar. Alla är utsatta för samma fartvind.

Vi har ju en tjej i klubben som åkte på långresa i europa med sitt Monster 620i, det gick också bra! Kolla med Betsy så får du höra!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Det fick jag inte ihop :va:va:va :D:D:D

Jo alltså det går inte att penetrera vrak utan att ha på sig en massa skit och dyka liksom. Man måste stå ut med lite jobbiga grejor för att komma åt själva upplevelsen.

Här blir det mer av att göra det så jobbigt för sig som möjligt för sig bara för att hamna i Prag och ha najs i denna fina stad med fint bärs !

KÖR för fan!

No guts, no glory!
Man måste ha en långresa på hoj att berätta om.. HYM´en går säkert kanon att resa på om du ska köra med HD pojkar. Alla är utsatta för samma fartvind.

Vi har ju en tjej i klubben som åkte på långresa i europa med sitt Monster 620i, det gick också bra! Kolla med Betsy så får du höra!

Ingen sagt att det inte går. Det går säkert att ta sig ner med en trampmoppe också, men frågan är hur kul det kan bli och vad man får ut för value för varje dag av ledigheten liksom. Komma ner till Prag fucked upp..vila upp sig lite och sedan komma hem ännu mer fucked up än innan man åkte ner ? Jag skulle iaf tänka mig för. Nu är ju min sem begränsad till 6 sketna veckor så man får ju hushålla.

Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kunde inte åka längre än 10-15mil utan att det kändes som att sitta på knivar (har väldigt benigt arsle^^) tills jag köpte mig en AirHawk (http://www.airhawk.se/se/?p=mc | Jag har en medium).

"Airhawk-dynorna är konstruerade av individuella luftceller som kommunicerar med varandra genom smala kanaler. Luftcellerna rör sig oberoende av varandra och vrids, snurras och böjs för att forma sig exakt efter varje brukare."

Vart på Gotland med tjejen i somras, hon som passagerare, och vi körde lite med några hd-åkare som vi träffade där och det var riktigt roligt, om man inte har kravet på 150 blås på kurviga vägar vill säga.

Ända "nackdelen" jag skulle vilja framföra skulle väl vara att kontrollen över hojen blir något mindre, men inte så det blir jobbigt eller "svårt" att köra, eftersom du sitter lite mera "uppe på" än vad du gör om du sitter direkt på sadeln. Men isf kan man ju bara ta av den när man ska pressa..

Så om du har problem med rumpan, köp en AirHawk, 1000 väl spendrade kronor för min del!

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Jo vad man får ut för value för varje dag av ledigheten liksom. Komma ner till Prag fucked upp..vila upp sig lite och sedan komma hem ännu mer fucked up än innan man åkte ner ? Jag skulle iaf tänka mig för. Nu är ju min sem begränsad till 6 sketna veckor så man får ju hushålla.

Ok, jag förstår din ståndpunkt. Och vi är nog rätt olika.

Jag är också begränsad till 6 sketna veckor och då vill jag köra så mycket och långt det bara går siället för så lite och kort som möjligt :banana

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Supertack för alla svar och tips!

Planen är att trippen ska vara en vecka ungefär, med flera öl kvällar :)
Inget är dock spikat mer än att vi ska åka nedåt och då som längst till Prag.

Satt faktiskt igår och funderade på Performance sadeln och eventuellt toppkåpa i plexi som skydd mot fartvinden.
Någon som har testat toppkåpan till HYM?
Lär ju se nåt förjävligt ut om man har nåt sånt på när man kommer till bulten :p

Vart rätt förvånad över alla Ducati touring tillbehör dom hade till HYM.
Fanns ju lite tank väskor och grejer med så man slipper ha hela packningen på ryggen.

Nåja, ska hur som helst testa köra lite längre sträckor innan sommaren så man vet hur det kommer bli.
Hade inte en tanke på såna trippar när jag köpte hojen, tänkte bara ha den att leka på runt sthlm, exempelvis bulten.

Eller så kanske man skulle gambla lite och bara sticka utan att veta och sen blogga från resan så ni får garva lite över alla tankstopp och svordomar. :D

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Supertack för alla svar och tips!

Planen är att trippen ska vara en vecka ungefär, med flera öl kvällar :)
Inget är dock spikat mer än att vi ska åka nedåt och då som längst till Prag.

Satt faktiskt igår och funderade på Performance sadeln och eventuellt toppkåpa i plexi som skydd mot fartvinden.
Någon som har testat toppkåpan till HYM?
Lär ju se nåt förjävligt ut om man har nåt sånt på när man kommer till bulten :p

Vart rätt förvånad över alla Ducati touring tillbehör dom hade till HYM.
Fanns ju lite tank väskor och grejer med så man slipper ha hela packningen på ryggen.

Nåja, ska hur som helst testa köra lite längre sträckor innan sommaren så man vet hur det kommer bli.
Hade inte en tanke på såna trippar när jag köpte hojen, tänkte bara ha den att leka på runt sthlm, exempelvis bulten.

Eller så kanske man skulle gambla lite och bara sticka utan att veta och sen blogga från resan så ni får garva lite över alla tankstopp och svordomar. :D

Hellre Birkenstock dojjor än toppkåpan till HYM, de har jag testat. Fotriktiga, praktiska, förnuftiga och fula som stryk...ung som kåpan...fast det är klart - de skyddar nog inte från vinden.

Sadeln har jag. Den är ganska bred där bak så du kan få lättare att fästa resväskan.

Fundera kanske på att köra via Polen. Du slipper trista vägen ner till Skåne, sover ut (?) på färjan från Nynäs och vägen ner till gränsen genom Polen är helt ok. Stanna i Warszawa över dagen kanske ? Det har blivit riktigt fint där och köra vidare morgonen därpå.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Hellre Birkenstock dojjor än toppkåpan till HYM, de har jag testat. Fotriktiga, praktiska, förnuftiga och fula som stryk...ung som kåpan...fast det är klart - de skyddar nog inte från vinden.

Sadeln har jag. Den är ganska bred där bak så du kan få lättare att fästa resväskan.

Fundera kanske på att köra via Polen. Du slipper trista vägen ner till Skåne, sover ut (?) på färjan från Nynäs och vägen ner till gränsen genom Polen är helt ok. Stanna i Warszawa över dagen kanske ? Det har blivit riktigt fint där och köra vidare morgonen därpå.

Ingen dum idé faktiskt, det är nära till nynäs.
fast nu hade grabbarna tänkt besöka rostock och då inte bara för ölens skull..... :p

För min del skulle det lätt bli Nynäs istället.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Ingen dum idé faktiskt, det är nära till nynäs.
fast nu hade grabbarna tänkt besöka rostock och då inte bara för ölens skull..... :p

För min del skulle det lätt bli Nynäs istället.

allt som finns i rostock finns i polen...det heter "Agencja Towarzyska" :tummenupp. Billigt öl finns det också överflöd av i Polen vilket egentligen förseglar skånes öde som resmål...där finns varken billigt och gott öl, jävligt bra grillat korv eller...agencja towarzyska !

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Om du bestämmer dig för att köra genom Polen ta i beräkningen att vägarna är SKIT.
Har kört ganska mycket runt om i central europa och Polen är lätt det sämsta landet när det kommer till väg kvaliten. Till och med i en Volvo traktor (V70) så blir det jobbigt efter några mil:huvet

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Hmmm... trött efter någa mil??? har kört non-stop (stannade och åt snabb-lunch i.o.f.s) Gdynia-Budapest (Polen-Slovenien-Ungern) med min Volvokombi och det var inte speciellt jobbigt.

Är det bara jag som gillar att köra Bil/Mc annat än på öde svenska landsvägar här ????

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Har haft mycket kul i sadeln men tycker f*n inte att det finns något som är så kul som långåka! Tog min Ducati ST4s och åkte ner till Venedig, riktigt kul!

Det bästa som finns är åka långt bort, det är en del av äventyret, åka till Bulten är ju lekskola i jämförelse. Ses där ;)

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Hmmm... trött efter någa mil??? har kört non-stop (stannade och åt snabb-lunch i.o.f.s) Gdynia-Budapest (Polen-Slovenien-Ungern) med min Volvokombi och det var inte speciellt jobbigt.

Är det bara jag som gillar att köra Bil/Mc annat än på öde svenska landsvägar här ????

Nej då min poäng var bara att om man tror resan genom tysklan är jobbig till Prag så ska man verkligen inte åka genom Polen.

"trött efter några mil" överdriver lite ibland för effekt :rolleyes: (kör ofta upp mot 70 mil på en dag här nere med jobbet så man har ju härdats)

Men du som har också har åkt här nere en bit måste ju hålla med att Polen är det sämsta landet när det gäller vägarna.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum