Stockholmskörning - Hur gör man?

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ny på körkortet och rusningstrafik i Stockholm och köra mellan bilar och byta fil hit o dit.Låter som en tuff uppgift..... Kör försiktigt heller 5 min sen än platt under någon mobilpratade idiot som ska fram till varje pris
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är rätt ny på att klämma mig fram i stockholmstrafiken, men jag brukar klämma mig förbi på det sättet som gör hela passagen av mottrafikanterna säkrast, och det innefattar hur jag ska färdas vidare i korsningar och sånt skit. Är det bara några få bilar fram till rödljuset brukar jag stanna bakom sista bilen, vinner inget och bilisterna är helt jävla dumma i huvudet när det slår om till grönt, så man kan finna sig ganska inklämd mellan en bil som vinglar som fan och en lastbil, och då är man inte så värst katig.
Annars när man kör förbi och ställer sig längst fram vid rödljus är det viktigt att vara pigg som fan på att lämna rödljuset när det slår om. Har blivit utsatt för prejningsförsök ett par gånger i det läget. Hojen kan ta det mesta i ax där, så bara att panga på och lämna de arga bilisterna bakom så snyggt som möjligt.
Är det stopp på motorvägarna (vilket det skrämmande ofta är) så kör jag på bankett eller bussfil om sådan finns. Banketten får man ha ögonen med sig på, för där kan det ligga allsköns skit som slitbanor från däck, glaskross eller spädbarn...
Vid glidande mellan bilar gäller det att ta det lugnt, för en del muppjävlar får för sig att öppna dörren när man kommer glidande, och en del andra kör ut framför en och bara är allmänt arga och ivägen.
Den här veckan är det dessutom extra spännande med studentflak som åker runt och äggar, sprutar champagne och annat ofog när man glider förbi.

Jag trivs helt klart bättre ute på småvägarna på landet emd hojen, så mycket så att jag tänker köpa mig en pendlingshoj avsedd just för att ge mig in i köer m.m. En med bra offroadmöjligheter så att man inte nödvändigtvis måste begränsa sig till banketten och dylikt. :hihi
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Pendlar varje fin och snöfri dag genom stockholm och kör där det finns plats. Förra veckan blev jag nästa klippt av en bil precis innan Solna när jag körde på banketten då en bilist också ville testa det och stack ut nosen på min ljuddämpare. Överlevde men hjärtat pumpade lite snabbare. Nu var det ingen hög fart utan puttrade sakta på 2:an. Blev ett minimalt litet märke på dämparen och säkert något på bilen.

Annars så är det många bilister som faktiskt ser och hör en komma och vackert ger lite extra utrymme, de får också en vacker liten vink tillbaka.

Vid rödljusen brukar jag smyga förbi och ställa mig längst fram och gasa på lite extra för säkerhets skull när det slår om som Ulvhamme.

En liten film för någon månad sedan.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Va beredd på att folk irriterar sig på dig vad du än gör o se alltid till att ha en extra " utväg" som du kan glida in på om nån skulle få för sig att försöka döda dig med sin bil.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Där är det dock tillåtet att köra för transport till fastigheterna, jag brukar transportera min hoj till MC parkeringen vid fastigheten, det måste juh räknas :katt
Fast igår var polisen inte så glada på mig och sa att jag inte fick parkera där :(

Vaaae, stänger dom av för bröllopet i morgon eller?

Det finns ju minst två mc-parkeringar längst gatan. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tror du missade poängen här.
Det fordon som är störst går först. Kommer det en lastbil och du kommer på en hoj, så vinner han när ni träffas i korsningen.

Jag inser nu att ironi och medvetet ordvrängeri inte går hem på ett internetforum en fredagkväll. Vänner? :krama
 

Dodge77

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2013
Ort
haninge
Hoj
suzuki gsxr 1000
Passa dig för taxibilar dom snackar i mobil, pillar med taxametern (jagar jobb) samtidigt som 90% inte kan köra bil överhuvudtaget. Läs trafiken kolla efter nyckfulla rörelser om du ska klippa mellan bilar.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Eller så flyttar man ifrån hela skiten, ingen trängselskatt, inte mkt trafik, inga köer, inget mer Stureplan, inga fler berusade människor. Välkommen till Högdalen :eek:
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Eller så flyttar man ifrån hela skiten, ingen trängselskatt, inte mkt trafik, inga köer, inget mer Stureplan, inga fler berusade människor. Välkommen till Högdalen :eek:

Du missade poängen, jag bor söder om söder men jobbar inne i stan ;)

Tack för allt tips än en gång!


Whippo> Bra film, men jag har mycket att lära innan jag kan hålla ett sådant tempo mellan bilarna... Ge mig några år så ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Whippo> Bra film, men jag har mycket att lära innan jag kan hålla ett sådant tempo mellan bilarna... Ge mig några år så ;)
Ta inte efter för mycket ... Ett oväntat filbyte, av en bilist som inte känner till ordet blinkers, så smäller det! Och då dör du, i värsta fall.

Jag kör också mellan filerna allt som oftast. Men tyckte tempot i filmen var lite högt (= hög risk). @Whippo: jag skriver inte för att gnälla på dig. Men vi som kört ett tag, gjort några misstag, varit nära att bli mosade av halvblinda bilister - vi har ett ansvar som föredöme för de som är nya.

När jag väl är igång (jo, jag vet att SH-mobben kommer att kasta sig över mig nu och skrika "Moralkärring!!" eller något ännu värre...), så tycker jag att vi behöver vi vara lite smarta också. Hålla oss något sånär till trafikreglerna, köra om på rätt sida (inte höger) respektera heldragna linjer och sådant.

För att varje gång vi gör något "coolt och fräckt" i trafiken så finns det en irriterad medtrafikant, cyklist eller fotgängare som tänker "j*vla motorcykelgangsters, de borde förbjudas". Och på så vis får motståndarna vatten på sin kvarn, någon mupp i kommun eller Riksdag börjar yra om begränsningar, registreringsskylt fram och annat sådant där som vi inte vill ha.

Så vi behöver vara lite smarta i trafiken också, inte bara ta för oss.
 
Last edited:

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Whippo> Bra film, men jag har mycket att lära innan jag kan hålla ett sådant tempo mellan bilarna... Ge mig några år så ;)
Tog själv lappen förra året. Det går fort och du har ju snabbare trajja än mig.

TMax500
Faktum var att jag nästan blev klippt av en bilist vid Solna. Körde i sakta mak bredvid kön på högersidan och vips så svängde en bilist ut och klippte min ljuddämpare. Alltså det var ingen "fil" där utan bara en meter bred liten remsa som jag rullade förbi kön på. Billen eller skåpbilen för vara exakt kunde omöjligen köra där. Nästan så man tror att han såg mig i spegeln och blev förbannad för att han satt fast och en annan kunde rulla förbi och väntade in mig för att klippa mig i sidan. Blev en minimal blänkare på ljuddämparen, ingen fara men man får lite mer respekt för trafiken.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Skit i o köra whippostyle tills du har koll på moppen och haft ett par nära döden upplevelser. Ta det lugnt, inse att du inte har ett skit o bevisa. Tempot o kreativiteten kommer med tiden. Massa tutande, helljusblinkande o bilister som visar fingert brukar btw indikera att du testar gränsen mer än vad de anser bekvämt. Om du sen anser det är ok, det får tiden utvisa.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Så här gick det för mig sist jag krockade med en bil, brutet ben o några dagar på sjukhus + att det tog över 3 år innan det slutade göra ont o jag kunde börja springa kortare sträckor. Så ta det lugnt det är inge roligt att göra illa sig.
 

Bifogat

  • tidning.jpg
    tidning.jpg
    34.9 KB · Visningar: 80
  • röntgenweb.jpg
    röntgenweb.jpg
    88 KB · Visningar: 100

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Visa tydligt vad du vill göra. Jag slänger ut näven istället för blinkers då det syns bättre för bilen jag tänker åka in framför när jag kryssar. Tacka alltid när folk ger plats. Visa när du ber om ursäkt.

Det är inte din fart mellan bilarna som sparar tiden, det är att se till att aldrig behöva stanna.

Lär dig hitta utrymmet utan andra fordon, som påfartsfiler, spärrfält osv. Är det trefiligt tenderar högerfilen vara minst trafikerad, då kör du där så absolut länge du kan. Bussfiler är också bra, kör i dom ända in i det sista.

Jag kör mellan bilar egentligen bara över Skanstullsbron (jag lägger mig faktiskt i den jättesmala vägrenen längs högerkanten och rullar ner mot tunneln, se upp för skylten som sitter på räcket ca 50m före tunneln) och genom södertunneln. Ute på centralbron brukar det släppa såpass att allt rullar i 40-50 och när jag svänger av innan blekholmstunneln är trängseln över.
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Körde till jobbet idag för första gången då det var "vanlig" kö = kö hela vägen när E4an och Södertäljevägen går ihop till efter bron. Körde bussfilen, köade lite, tog rygg på en annan mc-förare, men han hade smalt styre och bra koll så han kom in överallt.

Själv köade jag snällt på trånga ställen och tog tillfället i akt när det uppstod lite öppningar. Bilarna står jävligt tätt på bron och det går knappt köra mellan på de flesta ställen. Läskigt men helt klart något man kan lära sig.

:tummenupp
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Sen när är det inga fulla människor i högdalen? :confused:
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top