Stockholmska ÄR fulare än skånska....

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
DirkDiggler skrev:
Hur fan tänkte de, när de döpte om saker, Skottkärra - Rullebör

Men hallå. Skottkärra. Va f-n är det för ord. Är det en kärrra man lägger skott i, eller en kärra som ser ut som ett skott... :va

Rullebör => Rulle= man rullar den. bör är samma som bär=man bär den. (handtagen)
Bra mycket mer logiskt än skottkärra. :fakta

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Sådan Stockholmska med EEEEEEEEEE och utdragna utal är inte rikssvenska.

Eller menar ni den vanliga ickedialekten som kallas rikssvenska?
isf har jag svårt at förstå att den skulle var fulast, det är ju riktmärket och det som jag antar att alla kan förstå.

Själv har jag svårt för skånska, jag förstår inte varför det måste vara så många extra vokaler i orden:lol

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
jemp skrev:
jag tror att ni 08:eek:r är avundsjuka bara för att vi
skåningar har en egen flagga :arsele

Nej du har fel, Stockholmarnas flagga ser ut så här:

Sweden_flag_300.png

Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Tysken skrev:
Nej du har fel, Stockholmarnas flagga ser ut så här:
Svart och gult?

EDIT: Jahaja, nu fattar jag..... Du är en såndär som hejar på dom som har derby med BP.
EDIT IGEN: Nu blev den ju blå ju!

Last edited:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
KalleNorton skrev:
Svart och gult?

EDIT: Jahaja, nu fattar jag..... Du är en såndär som hejar på dom som har derby med BP.
EDIT IGEN: Nu blev den ju blå ju!

Mycket edit där :hihi
Vad är det för fel med grusplan förresten? :confused:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Jag gillar iofs inte stockholms dialekt, den låter stöddig. Men skånska är nog det fulaste jag vet. Vill inte trampa nån på tårna men frågan kom ju upp så jag får väl svara med min egen åsikt. Själv är jag smålänning och tycker att smålänska är riktigt fult. Min favoritdialekt är gotlänska....kan ju bero på att jag gjorde lumpen där och föll pladask för den lilla ön!! Annars gillar jag norrlänska. Norrlänningar låter som rediga svenska urmänniskor, det är häftigt!
Haha, råbarkade skoteråkande renköttsätande fjällfolk...Fett värre!!

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Chiefen skrev:
Jag gillar iofs inte stockholms dialekt, den låter stöddig. Men skånska är nog det fulaste jag vet. Vill inte trampa nån på tårna men frågan kom ju upp så jag får väl svara med min egen åsikt. Själv är jag smålänning och tycker att smålänska är riktigt fult. Min favoritdialekt är gotlänska....kan ju bero på att jag gjorde lumpen där och föll pladask för den lilla ön!! Annars gillar jag norrlänska. Norrlänningar låter som rediga svenska urmänniskor, det är häftigt!
Haha, råbarkade skoteråkande renköttsätande fjällfolk...Fett värre!!

Norrlännska är mysigt, ta en norrlandsguld och du får vara dig själv får en liten stund :Bugar

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Deimos skrev:
Men hallå. Skottkärra. Va f-n är det för ord. Är det en kärrra man lägger skott i, eller en kärra som ser ut som ett skott... :va

Rullebör => Rulle= man rullar den. bör är samma som bär=man bär den. (handtagen)

Nu är du iofs ute på djupt vatten. :D

Bil borde döpas om till rullplåtlåda, det är ju logiskt.

Ja, och så vidare....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Värsta dialekten måste ju vara det där lätet hon i BigBrother håller på med, det låter som det härstammar från värmland, men det är fan den värsta värmländska jag någonssin har behövt lyssna på.
Det tog mig ett bra tag att förstå att hon representerar Sverige i huset...

(och jag har lyssnat på en hel del värmländska, efterssom det tydligen är officiellt motorsport-språk i det här landet)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På tal om rikssvenska..........

Någon som av misstag har dragit på P3 någon lördag/söndag fm och lyssnat på ett program som heter "Roll On"? Programledarna är två tjejer från obygden någonstans med klart rödgröna feministiska tendenser. Deras sketcher är usla och de verkar älska att höra sina egna röster över allt annat. Blir lika förbannad varje gång jag hör deras dravel uppta sändningstid )i en kanal som jag faktiskt sponsrade till för ett tag sedan.)

De borde förpassas till nattradion, om de nu överhuvudtaget skall tillåtas att göra sina röster hörda i etern. Jag har påtalat detta för sändningsledningen på SR, men programmet existerar fortfarande. (Jag fattar inte, är det ingen som lyssnar på mig?) Får skicka ett nytt mail. Jag älskar att klaga på sånt där, och nu börjar jag verkligen komma upp i varv.

Minns ni serien Tom Puss i DN för många år sedan? Det var jag som lyckades få bort den (tack för det televerket)

Over&out

Mandus

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
R1-04
Pratar du svenska överhuvudtaget???

OK, det verkar vara VÄLDIGT många åsikter om fult eller vackert men när det gäller att förstå varandra då?? Vissa gånger är jag osäker på om folk verkligen pratar svenska. Ta tex en skåning, gärna som tuggar tuggummi eller som pratar i skägget. Jag fattar ingenting!! OK, att vi stockholmare kanske pratar stöddigt men vi gör ju oss förstådda i alla fall.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Deimos skrev:

Rullebör låter mer som ett norskt ord för skottkärra :tummenupp

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Som norrlänning har man ganska svårt att förstå att någon skulle kunna uppskatta den dialekten eller tycka att den skulle vara sexig. I vanliga, vardagliga sammanhang tänker man ju inte på det, men om man hör en skelleftebo på TV eller radio kryper man liksom ihop och skäms lite...
Fast det är klart, det gäller främst Skellefteå. Det finns fina norrländska dialekter också. Sen BÖR man ju vara stolt över sitt ursprung oavsett var man kommer ifrån.
Själv är jag svag för Borås-dialekt. Om en kvinna talar den. De låter så snälla. :)

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Minns ni serien Tom Puss i DN för många år sedan? Det var jag som lyckades få bort den (tack för det televerket)

Tack.

Var det du som fick bort Laban från AB också? (Iofs hade det varit ett lyft för skräptidningen att ta in honom igen...)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln