Stockholmssyndrom

• Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

EmiliosFantomen

Guest
Har kommit fram till en slutsats efter två års sociala studier.

90% av stockholmarna vill inte identifiera sig om just stockholmare.

Så fort jag öppnar käften med nån random "stockholmare" i närheten så hör man 9 ggr av 10 att någon i bakgrunden som börjar prata om hur härligt det är med dialekter och att dom minsann har en faster i jämtland eller att mormor som var från härjedalen.

Sen kommer den obligatoriska följdfrågan: "Var kommer du ifrån då?"

"Lule."

"....aahaaaa..."

Resterande 10% har inte klarat SFI.

Stockholm hade 810 000 invånare år 1961 så några äktingar borde det väl i rimlighetens namn ändå finnas?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett knep jag lärde mig av min farmor (stockholmare).
Hur man känner igen en äkta, infödd stockholmare:
Fråga var personen kommer ifrån.
Svarar han "Stockholm", så är han nyinflyttad.
"Äkta" stockholmare drar alltid upp någon obskyr släkt som för tusen år sedan bodde i en annan del av världen.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Konstigt, för jag bor i Malmö men är väldigt noga med att kommunicera mitt Stockholmska ursprung så att ingen tar mig för sydlänning. Jag brukar gå gatan fram och hojta "Undan för överheten" tills gröthalsarna kastar sig åt sidan.

Alla älskar Konungens Folk! :)

Smagatusk

Guest
Har stockholmare nå´t att tillföra överhuvudtaget? Möjligvis de som har varit utanför 50-skyltarna, men de är ju oftast inflyttade från annan ort, så de bevisade ju sin intelligens redan där...

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Har stockholmare nå´t att tillföra överhuvudtaget? Möjligvis de som har varit utanför 50-skyltarna, men de är ju oftast inflyttade från annan ort, så de bevisade ju sin intelligens redan där...

Öhm...vad menas med stockholmare?
Själv bor jag 20min ifrån city och är en riktig stockholmare...
Och brukar bara skratta när jag läser alla fördomar :D
För det där med att stockholmare bara hittar i sthlm och bor i sin lilla egna värld...Det är inte en stockholmare...Det är en södermalmare :rofl
Lätt att ta fel villket många gör, men säg för fin inte stockholmare...För då menar du allt från svenson som grillar något slabbigt kött varje fredag och dricker bara falkon 3,5 och älskar sin husvang till Mr IT som köpe en åkgräsklippare till sin lilla gräsmatta som han har utanför sitt radhus!:näsblod

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vad är då en stockholmare?
En som bor mitt i smeten innanför tullarna....eller alla som bor inom stockholms kommun?

För isåfall är det nog desto fler som hatar att bo i en storstad, men som ändå är "stockholmare"
Själv skulle jag aldrig bo i city men att ha 25 min dit med bil är aldrig fel.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Stockholmare:) Visst fan e det en korv som tillverkades på norrmalm:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har stockholmare nå´t att tillföra överhuvudtaget?

JA, och vad har en person från HÄLJARP någonsin gjort för världen? :rofl

En som bor mitt i smeten innanför tullarna....eller alla som bor inom stockholms kommun?

För isåfall är det nog desto fler som hatar att bo i en storstad, men som ändå är "stockholmare"

Varför står det i din signatur att du är från STHLM då? Du bor ju uppenbarligen i nån obskyr förort...........

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Wee... ytterligare en stockholmstråd på ytterligare ett forum... YES! Precis vad jag längtade efter.

17% av sveriges befolkning bor i Stockholm med omnejd (StorStockholm för er som inte är med på noterna)
Drygt 85% av Sveriges skatter betalas i Stockholm.
Nej, vi behöver inte norrland för elen, vi köper den redan så fint från Tyskland/Polen/Danmark/England etc.

Själv är jag stolt Stockholmare som gärna turistar i andra städer i Sverige.

Det jag förundras allra mest över är hur vissa städers invånare är så otroligt "fientligt" inställda till oss "nollåttor" men samtidigt är så vansinnigt mycket mer dryga än "nollåttorna" själva.

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Konstigt, för jag bor i Malmö men är väldigt noga med att kommunicera mitt Stockholmska ursprung så att ingen tar mig för sydlänning. Jag brukar gå gatan fram och hojta "Undan för överheten" tills gröthalsarna kastar sig åt sidan.

Alla älskar Konungens Folk! :)
Och hur fan kom du in i Skåne?:va
Om du har feber så ta Alvedon om du nu är överhet.
Är det inte du som älskar sydlänningar.....:rolleyes:

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Alltid ett lika trevligt samtalsämne. En lustig sak är att dom som verkar vara absolut mest noggranna med att påpeka att dom är just stockholmare, och likaså vara mest som bönder fått för sig att stockholmare är, är inflyttade. En stockholmare är född i Stockholm. Basta. :mad:

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Alltid ett lika trevligt samtalsämne. En lustig sak är att dom som verkar vara absolut mest noggranna med att påpeka att dom är just stockholmare, och likaså vara mest som bönder fått för sig att stockholmare är, är inflyttade. En stockholmare är född i Stockholm. Basta. :mad:

Omvänt när han flyttar ut fr Stockholm....:hihi

:D

Hahaha Ere så gillar Kuritas alla som kommer från Syd?
Ja,tyvärr...

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vad gäspar ni om? Till skillnad från kanackerna från bystan vi sköna å vila jacken på. De flesta utanför eken e flaniga lirare. Tror det e för att allt från spirorna till grötgluggen, plytet, nötterna å korinterna sitter där dom ska på en böna från stan! Enda risiga e att man blir av med blejen så fort man blir med barre här i krokarna.

EmiliosFantomen

Guest

Vill påstå att det gäller hela storstockholm.

Smagatusk

Guest
JA, och vad har en person från HÄLJARP någonsin gjort för världen? :rofl

Varför står det i din signatur att du är från STHLM då? Du bor ju uppenbarligen i nån obskyr förort...........

Är inte från Häljarp, bor bara där provisoriskt till det spricker med käringen:D

Är från Helsingborg. Och fäll in taggarna, jag bara skojar med er:tummenupp

Öhm...vad menas med stockholmare?
Själv bor jag 20min ifrån city och är en riktig stockholmare...
Och brukar bara skratta när jag läser alla fördomar :D
För det där med att stockholmare bara hittar i sthlm och bor i sin lilla egna värld...Det är inte en stockholmare...Det är en södermalmare :rofl
Lätt att ta fel villket många gör, men säg för fin inte stockholmare...För då menar du allt från svenson som grillar något slabbigt kött varje fredag och dricker bara falkon 3,5 och älskar sin husvang till Mr IT som köpe en åkgräsklippare till sin lilla gräsmatta som han har utanför sitt radhus!:näsblod

Fördomar är bra. Då slipper man lägga tid på att lära känna nå´n. Ta Markus till exempel, jag vet på förhand att han är en tvättäkta fårskalle. Så med honom är det ingen idé att argumentera.

Men artiga i trafiken är ni i alla fall. Ska man byta fil i hbg:s innerstad så får man först nöta ut ett blinkersrelä, sen lacka om sidan på bilen när man tryckt sig in i ledet.:gnissla

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det med trafiken är ganska skoj, åkte med en norrlänning och han blev helt paff när folk anammade blixtlåsprincipen, det hade han aldrig sett där hemma. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024