Kanske det som Stoner menar, men på skandinavisk nationell nivå?
Banan är inte så snabb och upplevs som farlig av förarna och därför kör man med större respekt - och olyckorna blir faktiskt färre och förhoppningsvis mindre allvarliga.
Knutstorp-loppen har både omkörningar och avåkningar , men "turligt" nog så inte vid räckena förutom Petjo då.
Luugn nu.. Man kan ju inte sträva efter att bygga banor med lägre säkerhet, eller som ska "upplevas" som farliga, för att få förare att köra säkrare o minska olyckorna.. haha.
En racingbana är byggd för att man ska kunna pressa gränserna och tillåtas överskrida dom utan allvarliga följder. Precis som några ovan tolkar det, så hoppas jag att stoner mest irriterar sig på att avvåkningszoner görs med asfalt, så att man enkelt är kvar i loppet trots att man bromsat på sig eller driftat ut i en sväng. Man bör hålla sig till lecakulor eller sand så att man inte ska kunna tokladda förbi någon, misslyckas, o ändå komma tillbaka 1 sek bakom.
Men att sträva efter att göra banor osäkrare för att förarna ska ta mindre risker...
då kan vi sluta me banracing, och överlåta alla race till Isle of man..
Finalen i valencia körs 2010 med 10 000 volts elstängsel runt banan. Banchefen på Ricardo Tormo hävdar att detta kommer bidra till säkrare körning bland förarna, som senaste tiden bjudit på alldeles för spännande omkörningar.