Stoner får F1-spö

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..

Aerodynamiken på motorcyklar är rätt katastrofal jämfört med bilar. Man får vara glad om man kommer under cW 1,0 där t.ex. moderna gatbilar ligger på 0,25-0,3. Gamla torpedkåporna gjorde massor dock! Moto Guzzi V8 gjorde 280 blås på 78 hästar! :crash

Bästa CA (ft2 ) på racerhojar har 125GP/Moto3. Mest pga så liten frontyta. Dom ligger på mellan 2,0-2,2.
Hayabusa som är en gathoj som ska ha bra värden pga sina strömlinjeformade kåpor ligger på 3,37. Dom flesta hojarna med kåpor ligger närmre 4 (mätt med förare i bästa position).
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
oavsett så är det ju många gånger större yta som greppar asfalten på en F1-bil, går ju inte direkt att jämföra så. :p
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
P€RRA;5760769 skrev:
Men visst borde det vara en fördel även för hojar att öka trycket mot marken i kurvorna?

Det går ju inte riktigt att lösa det med tanke på att hojen lutar. Downforce nedåt i hojens lodlinje så att säga blir ju även riktad utåt i kurvan, typ som om den skulle väga mer. Att pressa hojen mot marken i kurvorna med nån form av aktiv vinge går väl inte heller utan att vinden vill lägga hojen ner.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jävligt ball klipp i första inlägget!
Blev iofs inte så förvånad att F1 skulle vara helt överlägsen!

Men kul när det syns så tydligt! Ingen idé att försöka bortförklara och få till att hojen "egentligen" är bättre. :yoparty
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Här ser man en ganska bra jämförelse mellan GT bilar och F1.


Fast dom har fuckat upp jämförelsen ordentligt genom att använda vidvinkel på F1-filmen, och tele på Sportvagnarna, vilket ger helt olika fartupplevelse. Räknar man pinnarna på staketet till vänster ser man även att F1-kameran står betydligt längre fram.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det går ju inte riktigt att lösa det med tanke på att hojen lutar. Downforce nedåt i hojens lodlinje så att säga blir ju även riktad utåt i kurvan, typ som om den skulle väga mer. Att pressa hojen mot marken i kurvorna med nån form av aktiv vinge går väl inte heller utan att vinden vill lägga hojen ner.
Förstår om det är svårt att lösa. Men det är ju inte samma sak som att det inte skulle vara en fördel :)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
En av mina favorit-filmklipp.

Om det verkligen stämmer (har aldrig sett F1 på riktigt) är det ju heeeelt sjukt.

:rock

Det ÄR helt sjukt på riktigt... Fast det mest surrealistiska var nog bromsningarna. Jag satt vid bakrakan på Nürburgring där de bromsade in i chikanen (Veedol-chikane) från 300. På Porsche-cupbilarna så såg man bromsljusen tändas vid 250-metersskylten. F1-orna höll stumt ...till sisådär 80 meter kvar!! Inte en nigning eller nånting, farten bara försvann som om de åkte in i ett fångsnät eller nåt. Ser helt absurt ut.

Man kan gnälla på F1 på TV allt man vill, men att se (och höra!) det i verkliga livet är fan en upplevelse som borde vara alla förunnat. Rekommenderas starkt. :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
P€RRA;5761012 skrev:
Förstår om det är svårt att lösa. Men det är ju inte samma sak som att det inte skulle vara en fördel :)

Jag vägar nästan påstå att det är omöjligt att få det att funka, men då sticker jag kanske ut hakan en bit.

Kommer faktiskt medans jag skriver detta på ett koncept som kanske skulle kunna göra lite nytta, men det är verkligen inte moget för dagens ljus. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En av mina favorit-filmklipp.

Om det verkligen stämmer (har aldrig sett F1 på riktigt) är det ju heeeelt sjukt.

:rock

skillnaden är så stor att diskussionen i tråden nästan är meningslös, en F1 spöar en motogphoj totalt,
och visst finns det lite skillnader i hur SPA filmen är ihopsatt, men just där är F1 ofattbart.
Har sett F1 och vm RR på SPA, och kört där själv.

3min in:
https://www.youtube.com/watch?v=yHFPvFir5r0

https://www.youtube.com/watch?v=1y6xQ00KuEw
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Såg F1 live i Barcelona och upplevde också att just inbromsningen är så sjuk så det är helt galet. Stumt fram till kurvan och på två billängder är de nere från 300 till 80 typ och ser ut att stå still.

Sen är det kurvhastigheten, den är inte riktigt lika fånig men live imponerande så det räcker. Inte sett MotoGP på Catalunya men jag kan tänka mig hur långt ifrån de är i några av de svepande kurvor som finns där.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top