StOOr Fugge

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vet inte om jag får skriva det här men provar
Jag har ett elände att hitta en stor letron förgasare begangnad kostar ju en förmögenhet ny, Skulle sitta fint med en 44-50mm Endast 1st krävs ska ju sitta på xr650 ska försöka få den över 80hk baken utan turbo så med turbo och 1 bar så kan det bli 160 rakt av hoppas jag, En 45-48 mikuni skulle ju sitta fint också någon Blixtfugge lär väl ingen ha?? Pma om ni råkar ha en liggandes på hyllan
Benny
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hör med Ebos.
Kolla Ebay.
Innan du köper nått kolla på PSI förgasare.

Psi såg ju stenbra ut priset låg på samma nivå som lectron men svårare att få tag på beg. Jag håller på att tokbjuda på ebay nu, Jag hör visserligen att lectronarna ska vara lite besvärliga med att trotteln suger fast men men jag provar ändå för jag får bara tag i lectron på 50mm:näsblod
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Psi såg ju stenbra ut priset låg på samma nivå som lectron men svårare att få tag på beg. Jag håller på att tokbjuda på ebay nu, Jag hör visserligen att lectronarna ska vara lite besvärliga med att trotteln suger fast men men jag provar ändå för jag får bara tag i lectron på 50mm:näsblod


42, 46, 52mm
PSI förgasarna kostar omkring 600 dollar / st nya.
http://www.psipowerinc.com/bigAirCarbs.htm
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
JAg vet inte vad fördelen skulle vara med så stor förgasare som över 45 mm på en 650? Jag har ju kört med HSR 48 på min S&S 1640. En HSR 48 supportar garanterat 150 rwhp på en stor HD. 170 rwhp har ngt tom tagit ut med en sådan förgasare på en HD. Så en HSR 48 på en 650 måste ju ge en gashastighet i venturit jämförbar med en laber bris.
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
JAg vet inte vad fördelen skulle vara med så stor förgasare som över 45 mm på en 650? Jag har ju kört med HSR 48 på min S&S 1640. En HSR 48 supportar garanterat 150 rwhp på en stor HD. 170 rwhp har ngt tom tagit ut med en sådan förgasare på en HD. Så en HSR 48 på en 650 måste ju ge en gashastighet i venturit jämförbar med en laber bris.

Sant, och vem betalar 600 dollar för en polerad trumpet?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sant, och vem betalar 600 dollar för en polerad trumpet?

Förgasare i den kalibern ligger nog därikring. En ny Mikuni HSR 48 kostar ca 5000:- på Bikeline i Sverige. Jag gav 4000:- för min ny när jag köpte den förra vintern. 600$ är nog inte så blodigt även med tull och frakt, dollarn står ju bara i 6.38:- nu.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
JAg vet inte vad fördelen skulle vara med så stor förgasare som över 45 mm på en 650? Jag har ju kört med HSR 48 på min S&S 1640. En HSR 48 supportar garanterat 150 rwhp på en stor HD. 170 rwhp har ngt tom tagit ut med en sådan förgasare på en HD. Så en HSR 48 på en 650 måste ju ge en gashastighet i venturit jämförbar med en laber bris.

Jo det är på detta viset.....Jag har ju portat toppen/värre kam och räknat ut den sammanlagda insugsarian av båda insugsportarna dvs förträngningarna i strax före ventil. Och då hammnade jag på 51mm dia på förgasare,, men jag har faktist något mindre mun än org så jag skulle klara mig med 48mm gasare.. Orginal är insuget i toppen rätt stort uf 42mm nu 44 men conar omedelbart ner igenspacklad!! så jag inte förlorar gashastighet. Om man vill ha ut varenda kuse får inte insuget någonstan från förträngnigsmun till tratt ändra storlek till det mindre!! Bästa pike effekt får man om det conar hela vägen till mun. har man därimot gämntjock diameter typ som org xr då får man bättre/längre register botten mellanreg. Jag har redan provkört en mikuni 48 på en org xr650 .. kan ju säga att den gick något sämmre från 0-6000v men från 6-8000v gick den något bättre endast marginellt, Så org är det overkill!! Men nu siktar jag på över 80 kus bakhjul så nu är ingenting för stort:D (Ej med turbo) men sen turbo när jag paserat 80 kus:gnissla
Denna motor kommer att dra i sig samma mängd luft som en 160hk hd gör i varje cylle!! 650+650=1300 om skulle vara v-twinn 160hk Behöver också minst 48 gasare:)


Den var bra:tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det är på detta viset.....Jag har ju portat toppen/värre kam och räknat ut den sammanlagda insugsarian av båda insugsportarna dvs förträngningarna i strax före ventil. Och då hammnade jag på 51mm dia på förgasare,, men jag har faktist något mindre mun än org så jag skulle klara mig med 48mm gasare.. Orginal är insuget i toppen rätt stort uf 42mm nu 44 men conar omedelbart ner igenspacklad!! så jag inte förlorar gashastighet. Om man vill ha ut varenda kuse får inte insuget någonstan från förträngnigsmun till tratt ändra storlek till det mindre!! Bästa pike effekt får man om det conar hela vägen till mun. har man därimot gämntjock diameter typ som org xr då får man bättre/längre register botten mellanreg. Jag har redan provkört en mikuni 48 på en org xr650 .. kan ju säga att den gick något sämmre från 0-6000v men från 6-8000v gick den något bättre endast marginellt, Så org är det overkill!! Men nu siktar jag på över 80 kus bakhjul så nu är ingenting för stort:D (Ej med turbo) men sen turbo när jag paserat 80 kus:gnissla

Ok. Jag undrar ändå hur optimalt det där är. 80 rwhp är ju ingenting. Med 53 mm och spällförgasare har man tagit ut 200 rwhp på HD.....

Nåväl, det är ju bara att du bänkar och lägger upp kurvorna här så ser vi om dina teorier ger bra kurvor eller ej. Ska bli kul att se!

/J
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok. Jag undrar ändå hur optimalt det där är. 80 rwhp är ju ingenting. Med 53 mm och spällförgasare har man tagit ut 200 rwhp på HD.....

Nåväl, det är ju bara att du bänkar och lägger upp kurvorna här så ser vi om dina teorier ger bra kurvor eller ej. Ska bli kul att se!

/J

Det blir ju samma sak skulle jag kunnat trimma till 100hk utan turbo skulle jag sanorlikt behöva 53mm den hdn som gav 200 hk drar ju inte i sig mer luft än min på 100hk per varv . Man tänker lätt lite för fort och fel en hd tänder ju inte samtidigt på bägge cyllarna:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok. Jag undrar ändå hur optimalt det där är. 80 rwhp är ju ingenting. Med 53 mm och spällförgasare har man tagit ut 200 rwhp på HD.....

Nåväl, det är ju bara att du bänkar och lägger upp kurvorna här så ser vi om dina teorier ger bra kurvor eller ej. Ska bli kul att se!

/J

Så har ser det ut nu utan turbo, Har endast mindre än 10-1 kompför på detta papper 40mm gasare och väldigt snikportat!! Naturligtvis annat godis!!

Kommer nu ändra till 50mm lectron
Plastportat för mycket tumbel och något mindre mun + höjt golv matchportat utblås .
höjd komp-f till förhoppningstvis 11,7?+ Hade det vart iorg kam så skulle det hammna på 12-1 hur räknar man ut förlust med trimkam formel?? bifogar även turbopapperet. Ska bli roligt att bromsa igen om nr veckor hoppas jag:tummenupp
 

Bifogat

  • bänkpapper.jpg
    bänkpapper.jpg
    85.8 KB · Visningar: 154
  • min xr650 bänkat.jpg
    min xr650 bänkat.jpg
    106 KB · Visningar: 144
  • xr 650 turbo bollsta 125.jpg
    xr 650 turbo bollsta 125.jpg
    56.4 KB · Visningar: 105
  • xr 650 turbo bollsta 131.jpg
    xr 650 turbo bollsta 131.jpg
    37.7 KB · Visningar: 92

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir ju samma sak skulle jag kunnat trimma till 100hk utan turbo skulle jag sanorlikt behöva 53mm den hdn som gav 200 hk drar ju inte i sig mer luft än min på 100hk per varv . Man tänker lätt lite för fort och fel en hd tänder ju inte samtidigt på bägge cyllarna:)

Inte mer luft per varv... Tror du inte? ;)
Sånt har med fyllnadsgrad och slagvolym att göra. Och en 2-liters HD-motor på säg 170 rwhp med en liter i varje burk drar i sig just mycket luft per varv jämför med en liten 650 cylinder, och på en sån HD-motor är en HSR48: rätt optimal

Däremot kan man snarare säga så att kortslagiga högvarviga motorer med stor ventil/kolvarea ofta kan ha stor förgasare i förhållande till slagvolymen. Som tex en motardsmälla. Men att som du säger, eftersträva en avsmalnande kanal hela vägen från förgasarens insugstratt till portens förträngning vid vid ventilsskaften, det gör ju att man inte får ngn halsdiameter vid förgasaren. Den koniska designen med konsekvent avsmalnande kanal från luftburk till ventilsskaften är ju däremot vanligt vid sprut, men där behövs ju ingen hastighetsökning via venturi/förgasarhals för att få den trycksänkning som gör att motorns orkar suga upp bränslet genom förgasarens munstycken.

Jag tror bara att det blir ytterligt svårbestyckat och svårkört med så stor förgasare på en motor med så låg effekt och slagvolym.

Men som sagt, jag är nyfiken och det ska bli kul att se vad du får för kurvor med tex en förgasare på över 51 mm.
Det är ju bara att prova, förgasare är ju rätt billiga, max 5 000:-

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så har ser det ut nu utan turbo, Har endast mindre än 10-1 kompför på detta papper 40mm gasare och väldigt snikportat!! Naturligtvis annat godis!!

Kommer nu ändra till 50mm lectron
Plastportat för mycket tumbel och något mindre mun + höjt golv matchportat utblås .
höjd komp-f till förhoppningstvis 11,7?+ Hade det vart iorg kam så skulle det hammna på 12-1 hur räknar man ut förlust med trimkam formel?? bifogar även turbopapperet. Ska bli roligt att bromsa igen om nr veckor hoppas jag:tummenupp

Det är ju bra om du har en referensbänkning med den gamla förgasaren men i övrigt samma setup på motorn. Det ska bli intressant att se vad som händer när du byter från 40 till 50 mm, det är ju 56% större halsarea det. Det gäller att gashastigheten trots detta jättehål ger en tillräcklig hastigthet över munstycket för att få en körbar hoj.

Jag säger inte att det inte går, jag är bara nyfiken på om det är optimalt.

Ofta är det ett navelskåderi på stort insug och roterande filar, mer sällan har man i samma grad brytt sig om att optimera tex avgassystem, ofta sitter det endast ett originalrör med rensad insats på hojar där ägaren "provar nya gränser" osv .

Tändkurva är också sådan som många bara åker runt med original. Det kan ge flera häst på en sån där moter att bara avancera tändning 2-3 grader vid vissa varvtal, osv osv.

En annan veteskap är ju tex rejsigare ventilsätesvinklar osv.

Nu har jag bara pratat sugmotortrim här. Hojturbo är inte min påse.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är ju bra om du har en referensbänkning med den gamla förgasaren men i övrigt samma setup på motorn. Det ska bli intressant att se vad som händer när du byter från 40 till 50 mm, det är ju 56% större halsarea det. Det gäller att gashastigheten trots detta jättehål ger en tillräcklig hastigthet över munstycket för att få en körbar hoj.

Jag säger inte att det inte går, jag är bara nyfiken på om det är optimalt.

Ofta är det ett navelskåderi på stort insug och roterande filar, mer sällan har man i samma grad brytt sig om att optimera tex avgassystem, ofta sitter det endast ett originalrör med rensad insats på hojar där ägaren "provar nya gränser" osv .

Tändkurva är också sådan som många bara åker runt med original. Det kan ge flera häst på en sån där moter att bara avancera tändning 2-3 grader vid vissa varvtal, osv osv.

En annan veteskap är ju tex rejsigare ventilsätesvinklar osv.

Nu har jag bara pratat sugmotortrim här. Hojturbo är inte min påse.

den här motorn kommer nu få moifierat förbränningsrum med ventilsätes ändring dock ej utflyttat tätyta/ventil!!?? För fräsht fortfarande för att förtöra.. Tändkurvan har jag altid modifierad till max utan spik med eller utan turbo.. ska även byta till noguly tändspole och hotwire för ökad gniststyrka och kortare gnist-tid då kan man ställa tändningen än mer exakt!! Skitbra:tummenupp kan nog lura ur 1hk med den tändspolen:tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top