StOOr Fugge

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
den här motorn kommer nu få moifierat förbränningsrum med ventilsätes ändring dock ej utflyttat tätyta/ventil!!?? För fräsht fortfarande för att förtöra.. Tändkurvan har jag altid modifierad till max utan spik med eller utan turbo.. ska även byta till noguly tändspole och hotwire för ökad gniststyrka och kortare gnist-tid då kan man ställa tändningen än mer exakt!! Skitbra:tummenupp kan nog lura ur 1hk med den tändspolen:tummenupp

Presentera gärna en bänksiffra i den här tråden när du satt dit 50 mm:s Lectronen. Det vore kul att se hur kurvan ser ut!

Avgassystem är det original eller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Presentera gärna en bänksiffra i den här tråden när du satt dit 50 mm:s Lectronen. Det vore kul att se hur kurvan ser ut!

Avgassystem är det original eller?

Det är hemmasnickrat av mig 2 till 1 krökar bestående av 38mm 1,2mm gots avstämd längd till kolector för att dra bäst från 6000-8000+v sedan 60mm rör till helt öppen akra dämp från en aprilia tror jag att det var?? bandagelindade krökar..
jo en fråga vet du eller någ om mikuni 45mm har samma kropp som 48mm dvs går det att porta opp 45an till 48 finns det gots kvar? jag vet bara att 42an inte går att porta, Jag kommer först att köra med 40an sedan 50mm för att känna ev skillnad och därefter bestämma om jag ska dra igen 50ian lite det är fördel att köpa för stor fugge för det är lätt att dra igen med rörstumpar och jb weld:tummenupp då kan man fixa så man får v-form som big air fuggarna ser ut tex:tummenupp = Bättre lågvarvsdrag:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är hemmasnickrat av mig 2 till 1 krökar bestående av 38mm 1,2mm gots avstämd längd till kolector för att dra bäst från 6000-8000+v sedan 60mm rör till helt öppen akra dämp från en aprilia tror jag att det var?? bandagelindade krökar..
jo en fråga vet du eller någ om mikuni 45mm har samma kropp som 48mm dvs går det att porta opp 45an till 48 finns det gots kvar? jag vet bara att 42an inte går att porta, Jag kommer först att köra med 40an sedan 50mm för att känna ev skillnad och därefter bestämma om jag ska dra igen 50ian lite det är fördel att köpa för stor fugge för det är lätt att dra igen med rörstumpar och jb weld:tummenupp då kan man fixa så man får v-form som big air fuggarna ser ut tex:tummenupp = Bättre lågvarvsdrag:tummenupp

Aha, då har du ju ett genomarbetet och anpassat avgassystem! :tummenupp

Ja på de HSR-förgasare jag haft så har 45 och 48:an sett likadana ut exteriört.
Bara hålets diameter som skiljer. Men det kan ju hända att det är små skillnader i gjutningen eller kanaler som jag inte vet om.

HSR-serien är ju fina bla därför att det är kullagrad slid, då det är mindre risk att den kärvar. Sedan ha de dubbla vajrar så att man kan tvångstänka förgasaren.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Micklade lite med det här på en highland, dock sprut. Efter allt så sitter det två 45mm spjäll, en till varje cylinder på vad blir det nästan 470cc? nåt sånt.

Denna är mer lik en radfyra än en twin, lugn och fin upp till 6-7000 sen bär det av upp till varvspärr (9500) och troligen hade den bara fortsatt. Men tack vare den ökade portarean/spjälldiametern är bottendraget ett "minne blott". Men klart mer lugn på låga varv. Varva 650:in hur mycket? Lär ju krävas "en hel del" varv för att få fyllnad/volym till de sughästarna :yoparty

Ingen minns en fegis :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Micklade lite med det här på en highland, dock sprut. Efter allt så sitter det två 45mm spjäll, en till varje cylinder på vad blir det nästan 470cc? nåt sånt.

Denna är mer lik en radfyra än en twin, lugn och fin upp till 6-7000 sen bär det av upp till varvspärr (9500) och troligen hade den bara fortsatt. Men tack vare den ökade portarean/spjälldiametern är bottendraget ett "minne blott". Men klart mer lugn på låga varv. Varva 650:in hur mycket? Lär ju krävas "en hel del" varv för att få fyllnad/volym till de sughästarna :yoparty

Ingen minns en fegis :D

Jag ska se om jag får till 80 kus under 8250 som är org varvstopp,, Visserligen svårt men lyckas jag har jag nog något rekord av mycket hk på lite varv enstonka:D jag kan byta cdi och varva den till 9500 men då måste jag byta fjädrar till ventilerna,, gränsfall nu,,och så det förb vevstakslagret flyger säkert då:huvet Jag vet ej hållbarheten på prox lager/stake?? hade jag haft falcon så skulle det nog vara lugnare med varvning
vad roligt att höra att en Highlander kan dra på högre varv!! Den orginala 04 h-L som jag provkörde var öken efter 6000v En sketen org xr650 hängde på upp till 170 blås?? Hel världelöst!!
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
den här motorn kommer nu få moifierat förbränningsrum med ventilsätes ändring dock ej utflyttat tätyta/ventil!!?? För fräsht fortfarande för att förtöra.. Tändkurvan har jag altid modifierad till max utan spik med eller utan turbo.. ska även byta till noguly tändspole och hotwire för ökad gniststyrka och kortare gnist-tid då kan man ställa tändningen än mer exakt!! Skitbra:tummenupp kan nog lura ur 1hk med den tändspolen:tummenupp


Hmm, om du tänkte trycka igenom förgasaren, så har diametern inte så stor betydelse,,du får nog 80 hk iaf med turbo,,fast 1-stånka och turbo är väl inte det mest optimala,,,,,,utan turbo så är effektmålet nog lite mera tveksamt,,
för jag förmodar vi pratar rwhp???
Frostie.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag ska se om jag får till 80 kus under 8250 som är org varvstopp,, Visserligen svårt men lyckas jag har jag nog något rekord av mycket hk på lite varv enstonka

Det blir svårt att ens i teorin nå 80 häst ur 650cc stånka vid 8250 då bmep närmar sig gränsen för det omöjliga.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det blir svårt att ens i teorin nå 80 häst ur 650cc stånka vid 8250 då bmep närmar sig gränsen för det omöjliga.

Ja jag tror själv inte det är möjligt..... Ska först prova med 650cc och endast org ventiler36mm in o 31 ut!! Sedan ska jag prova 680cc och 39mm in 31 ut även då tveksamt:va Ligger nu på 72hk 71nm med org 650cc 10-1 k-f snikportat 40mm gasare, Så moddarna nu blir 44mm lectron och höjt kom-f till13-1 hoppas jag ,lite svår att få till!! Ordenligt portat med våldsam tumblingportning och 13% förträngning i insugsmun för högre gashastighet & och eget patent på turbulenceriktare i insuget. Igensvetsat golv 0 höjt utblåskanaler med bättre övergång till krökar även något förstorad minsta aria under ventil (90%) för att passa lyftet på kammen., även något kortat avgas dvs dämparen kommer att bli 20cm kortare för att få bättre hk vid höga varv, ja det blir intresan att se hur nära man kommer 80 kus rwp:va
kan tänka mig att det är lättare att få till 10hk mellan 60-70hk!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm, om du tänkte trycka igenom förgasaren, så har diametern inte så stor betydelse,,du får nog 80 hk iaf med turbo,,fast 1-stånka och turbo är väl inte det mest optimala,,,,,,utan turbo så är effektmålet nog lite mera tveksamt,,
för jag förmodar vi pratar rwhp???
Frostie.

När jag kör med turbo då kör jag mikuni fläääätslide 40mm för bättre lågvarvsegenskaper. stånka och turbo fugerar lika bra som radfyror!! faktist snudd på bättre oerhört snabbt uppspol på turbon tack vare våldsamma starka pullser. Jag tror inte en 650cc radfyra som är endast på 50hk kan snurra upp turbon så fort som en enstonka, jag har laddtryck redan från tomgång och kommer starkt redan vi 3-4000v:tummenupp
Målet jag har är som sagt så mycket pullver som bara är möjligt utan turbo för att sedan sopa tillbaka turbon och ladda 1bar för att då få dubbla effekten:tummenupp
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
Det blir svårt att ens i teorin nå 80 häst ur 650cc stånka vid 8250 då bmep närmar sig gränsen för det omöjliga.

Är det nåt speciellt med enstånka som gör att den inte tål cylindertryck på samma sätt som t.ex fyror? För jag tycker att 194 psi bmep inte är på nåt sätt hysteriskt. :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det nåt speciellt med enstånka som gör att den inte tål cylindertryck på samma sätt som t.ex fyror? För jag tycker att 194 psi bmep inte är på nåt sätt hysteriskt. :confused:

Nu vet jag inte om du eller jag har räknat märkligt men 80hk på veven kräver 15,8 bar i Bmep och det når man inte hur gärna man än vill. För att få ett vettigt Bmep och nå 80hk måste du varva +9500 i teorin.
Rent praktiskt blir det svårt att få till tillräcklig cylinderfyllnad på en 650 stånka vid de varvtalen för att nå 80hk. Det finns en anledning till att man inte ens i supermono racing når 80hk ur originalvolymen.....
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Flatside och turbo är väl en ganska riskabel kombination?

Det funkar fint om den är riktigt lagrad annars kan det bli tråkiga effekter.


Nyhetsbild12_.jpg
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu vet jag inte om du eller jag har räknat märkligt men 80hk på veven kräver 15,8 bar i Bmep och det når man inte hur gärna man än vill. För att få ett vettigt Bmep och nå 80hk måste du varva +9500 i teorin.
Rent praktiskt blir det svårt att få till tillräcklig cylinderfyllnad på en 650 stånka vid de varvtalen för att nå 80hk. Det finns en anledning till att man inte ens i supermono racing når 80hk ur originalvolymen.....

Gjorde en simulering av cbr1000. Bmep toppar 210 och ligger på 197 vid 8000rpm. (med flödestabell från topp etc)

bmep.jpg



Edit: Skulle jag få alla spec på en motardmotor så skulle det vara trevligt att räkna ut det teoretiska bmep.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gjorde en simulering av cbr1000. Bmep toppar 210 och ligger på 197 vid 8000rpm. (med flödestabell från topp etc)

bmep.jpg



Edit: Skulle jag få alla spec på en motardmotor så skulle det vara trevligt att räkna ut det teoretiska bmep.

Spännande program, vilket är det?

Kring 200psi är vad man vanligtvis klarar av att nå i en motor, det som ger mycket effekt är förmågan att producera 200psi vid höga varv och det är här problemen kommer. I en cykel med 250cc per cylinder går det att nå 200psi vid 8kRPM men det är betydligt knivigare när man skall till och fylla en 650 cylinder.
Redan 72hk ur 650cc 1-cyl är nästan för bra för att vara korrekt.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Spännande program, vilket är det?

Kring 200psi är vad man vanligtvis klarar av att nå i en motor, det som ger mycket effekt är förmågan att producera 200psi vid höga varv och det är här problemen kommer. I en cykel med 250cc per cylinder går det att nå 200psi vid 8kRPM men det är betydligt knivigare när man skall till och fylla en 650 cylinder.
Redan 72hk ur 650cc 1-cyl är nästan för bra för att vara korrekt.


Jo vol eff. är ju lite svårt att få med stora cylindrar speciellt när det bara är 1 cylinder.

http://www.performancetrends.com/Engine_Analyzer_Pro_v3.3.htm
http://www.performancetrends.com/Engine Analyzer Programs Comparison Table.htm
Riktigt kompetent program. Har man bara rätt indata så är det kusligt korrekt. Väldigt trevligt att sitta och alternera mellan olika bränsletyper, överladdning med olika nozzeldiameters och island, kamprofiler etc och samtidigt monitorera vol eff avgastemp, flödeskurvor etc utan att lyfta sig ur stolen.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Ja jag tror själv inte det är möjligt..... Ska först prova med 650cc och endast org ventiler36mm in o 31 ut!! Sedan ska jag prova 680cc och 39mm in 31 ut även då tveksamt:va Ligger nu på 72hk 71nm med org 650cc 10-1 k-f snikportat 40mm gasare, Så moddarna nu blir 44mm lectron och höjt kom-f till13-1 hoppas jag ,lite svår att få till!! Ordenligt portat med våldsam tumblingportning och 13% förträngning i insugsmun för högre gashastighet & och eget patent på turbulenceriktare i insuget. Igensvetsat golv 0 höjt utblåskanaler med bättre övergång till krökar även något förstorad minsta aria under ventil (90%) för att passa lyftet på kammen., även något kortat avgas dvs dämparen kommer att bli 20cm kortare för att få bättre hk vid höga varv, ja det blir intresan att se hur nära man kommer 80 kus rwp:va
kan tänka mig att det är lättare att få till 10hk mellan 60-70hk!!


Men om du går upp till så är det inte en 650 kubikare längre :tungan

13:1 ? Sänker du sen när du kopplar in snurran eller?

Lycka till, det är kuuuuuuuuuuuuuuul att trimma :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu vet jag inte om du eller jag har räknat märkligt men 80hk på veven kräver 15,8 bar i Bmep och det når man inte hur gärna man än vill. För att få ett vettigt Bmep och nå 80hk måste du varva +9500 i teorin.
Rent praktiskt blir det svårt att få till tillräcklig cylinderfyllnad på en 650 stånka vid de varvtalen för att nå 80hk. Det finns en anledning till att man inte ens i supermono racing når 80hk ur originalvolymen.....

men jag har ju redan runt 80 på veven:va 72hk bakhjul nu + 10-13% till veven borde ju vara runt 80hk? Vi har ju även en Husabergmotor här på forumet som är på 75hk baken visserligen 9200v tror jag att den varvade 650cc! den topplocksverkstan trimmat..... så den borde ha minst 85 på veven?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men om du går upp till så är det inte en 650 kubikare längre :tungan

13:1 ? Sänker du sen när du kopplar in snurran eller?

Lycka till, det är kuuuuuuuuuuuuuuul att trimma :D

Det har du rätt i...Tänkte inte på det:D blir nog 642cc :va Ush då:huvet
jo när jag pillar dit turbon så har jag endast 8,5 k.F tror jag? 2mm spacer från org topp som ger 10-1 kan någon smartskalle räkan ut vad det blir exakt? slag 82mm borr 100mm......
om jag ska försöka ta ut 170hk då bllir det 2mm spacer men ska jag bara ta ut 100-120hk så kör jag helt org utan spacer. behöver endast ladda runt 0,5-0,6 bar för att få ut 100hk och jag tror att jag kan ladda närmare 1bar utan spikning med vanlig macksoppa 98 okt:tummenupp den är otroligt okännslig för spikning!!

Jo flatslide fugge problem?? Jag har 000000 problem !!Folk påstår att trotteln ska flyga till väders??? Har inte märk ens tendens till det och ladda minst1,1bar åtminstonde?? Därimot när jag körde org fugge (rundtrottel så ville den sväva en aning.... och var helt omöjlig att bestycka in bra.. Flääätsliden går så otroligt fint att bestycka in !! Den går faktist finare än org utan turbo!! Om jag inte tokgasade vid längre färder med kompisare så drog den endast 0,6 lit milen kompisarna var förbluffade !! dom fick söla i runt 07Lm mil på deras standard xr650ior!! om man kör HSR mikuni får man ett problem,,,,det blir en fontän av bränsle ut ur axpumsaxeln!! man måste tyvär spackla igen axpumpen bara.. Men helt klart bästa förgasare jag någonsin kört är mikuni tm 40-41mm en HSR har inte en changs i effekt mot en TM. VARFÖR?? Har inte en aning har kör båda med olika trimm och det skilljer säkert minst 2 kusar!! Smoot bore kallas dom ju enda ledtråden.. inte säkert att ens 44 mm Lectronen jag nu köpt kommer att slå 40ian tm? Finns nu tydligen tm även med axpump!! Enda nackdel är enkelvire men priset är ju otroligt 1650kr i usa ev tull då!! sprittans ny!!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Jo flatslide fugge problem?? Jag har 000000 problem !!Folk påstår att trotteln ska flyga till väders??? Har inte märk ens tendens till det och ladda minst1,1bar åtminstonde?? Därimot när jag körde org fugge (rundtrottel så ville den sväva en aning.... och var helt omöjlig att bestycka in bra.. Flääätsliden går så otroligt fint att bestycka in !! Den går faktist finare än org utan turbo!! Om jag inte tokgasade vid längre färder med kompisare så drog den endast 0,6 lit milen kompisarna var förbluffade !! dom fick söla i runt 07Lm mil på deras standard xr650ior!! om man kör HSR mikuni får man ett problem,,,,det blir en fontän av bränsle ut ur axpumsaxeln!! man måste tyvär spackla igen axpumpen bara.. Men helt klart bästa förgasare jag någonsin kört är mikuni tm 40-41mm en HSR har inte en changs i effekt mot en TM. VARFÖR?? Har inte en aning har kör båda med olika trimm och det skilljer säkert minst 2 kusar!! Smoot bore kallas dom ju enda ledtråden.. inte säkert att ens 44 mm Lectronen jag nu köpt kommer att slå 40ian tm? Finns nu tydligen tm även med axpump!! Enda nackdel är enkelvire men priset är ju otroligt 1650kr i usa ev tull då!! sprittans ny!!

Kolla med Vrm.se efter just den förgasaren du behöver.
Går säkert att beställa.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top