swlabr
Sporthojsnörd
Signat och skickat "hälsning".
En sak jag undrar är: vem fan kommer att vilja köra EU-moppe om förslaget går igenom?
De är väl framförallt populära hos unga som vill köra men saknar ålder/ekonomi? Samt hos 30+:are som vill/behöver köra men gillar snabb-/smidigheten och snålheten i bränsle- och runtomkringkostnader? Samt en viss rolighetsfaktor hos bägge grupperna.
I övrigt är ju fordonet ganska löjligt och fult.
Det har ju växt upp en mindre industri kring dessa med återförsäljning, service, utbildning och kringutrustning. Jag ser konkurser, arbetslöshet och minskade skatteintäkter som följd framför mig.
Hojåkandet och eventuellt ägandet (boendeparkering) går rimligtvis ner en del, om än inte lika fatalt som kring EU-moppen, men jag gissar att det blir synbart.
Så min dystra och högst spontana prognos blir att industrin får en knäck, att kanske 10% av hoj-/moppeåkarna går till SL, medan majoriteten börjar köra bil igen.
Precis som framgår i smc:s remissvar så verkar förslaget i den del som omfattar tvåhjulingar helt och hållet inte ens ogenomtänkt - det är istället en total frånvaro av medvetenhet att dessa ens existerar och varför och vilken eventuell nytta de gör.
En sak jag undrar är: vem fan kommer att vilja köra EU-moppe om förslaget går igenom?
De är väl framförallt populära hos unga som vill köra men saknar ålder/ekonomi? Samt hos 30+:are som vill/behöver köra men gillar snabb-/smidigheten och snålheten i bränsle- och runtomkringkostnader? Samt en viss rolighetsfaktor hos bägge grupperna.
I övrigt är ju fordonet ganska löjligt och fult.
Det har ju växt upp en mindre industri kring dessa med återförsäljning, service, utbildning och kringutrustning. Jag ser konkurser, arbetslöshet och minskade skatteintäkter som följd framför mig.
Hojåkandet och eventuellt ägandet (boendeparkering) går rimligtvis ner en del, om än inte lika fatalt som kring EU-moppen, men jag gissar att det blir synbart.
Så min dystra och högst spontana prognos blir att industrin får en knäck, att kanske 10% av hoj-/moppeåkarna går till SL, medan majoriteten börjar köra bil igen.
Precis som framgår i smc:s remissvar så verkar förslaget i den del som omfattar tvåhjulingar helt och hållet inte ens ogenomtänkt - det är istället en total frånvaro av medvetenhet att dessa ens existerar och varför och vilken eventuell nytta de gör.