Stoppa de nya vansinniga P-reglerna för MC i Sthlm. Skriv under.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Signat och skickat "hälsning".
En sak jag undrar är: vem fan kommer att vilja köra EU-moppe om förslaget går igenom?
De är väl framförallt populära hos unga som vill köra men saknar ålder/ekonomi? Samt hos 30+:are som vill/behöver köra men gillar snabb-/smidigheten och snålheten i bränsle- och runtomkringkostnader? Samt en viss rolighetsfaktor hos bägge grupperna.
I övrigt är ju fordonet ganska löjligt och fult.:crash
Det har ju växt upp en mindre industri kring dessa med återförsäljning, service, utbildning och kringutrustning. Jag ser konkurser, arbetslöshet och minskade skatteintäkter som följd framför mig.

Hojåkandet och eventuellt ägandet (boendeparkering) går rimligtvis ner en del, om än inte lika fatalt som kring EU-moppen, men jag gissar att det blir synbart.

Så min dystra och högst spontana prognos blir att industrin får en knäck, att kanske 10% av hoj-/moppeåkarna går till SL, medan majoriteten börjar köra bil igen.

Precis som framgår i smc:s remissvar så verkar förslaget i den del som omfattar tvåhjulingar helt och hållet inte ens ogenomtänkt - det är istället en total frånvaro av medvetenhet att dessa ens existerar och varför och vilken eventuell nytta de gör.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
På en moppe är det ju väldigt lätt att plocka bort skylten och de orkar ju aldrig bemöda sig med att leta chassinummer på dom heller.. Inget problem med mopparna men lite klurigare med riktig hoj. Man får väl falskskylta med Polska skyltar eller nåt vid parkering.. Fult men vad fan ska man göra när fordon får ta smällen för allt annat som kostar och intäkterna inte ens går tillbaks i det. :mad:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0