Stoppa fartkamerorna!

sandstream

Guest
"…är odugliga eftersom de inte kan ta fast motorcyklar utan främre registreringsskylt, rattfulla förare, stulna fordon, etcetera"

Men om det känns bra för er att skriva på en meningslös lista så fortsätt :tummenupp
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
lorkan skrev:
Det dör mer folk på landsvägen än på 30-sträckan utanför skolan, alltså borde det vara vettigare att ha kameror där istället ? Både och hade väl varit bäst.
Vill man köra för fort där det finns kameror så vassego, bara att ta böterna och se glad ut. :) Man kan dessutom inte bli tagen när man kör hoj ju, så mig kvittar det. De räddar bevisligen liv.

"Bara att plocka bort plåten fram", jo men då lär man ju bli stannad varje gång en polis får syn på en. Dessutom är det inte bara de "värsta fortkörarna" utan många vanliga svenssons som orsakar trafikolyckor.

Tjae, tanken av att bli övervakad är trots alla fördelar inte tilltalande för mig.
Så är det. Men bli övervakad om du nu vill ;)
Men jag vill inte...
 
Last edited:

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
RMT_Racing skrev:
Snabb fråga - ni som fastnat på bild - hur länge dröjer det innan man får hem idolbilden?
En vecka.
 

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
LocDog skrev:
Skönt att man åker hoj då så slipper man skiten, i bilen funkar de ju att fälla ned solskyddet eller sätta upp handen.
yeah right :3freak
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
lorkan skrev:
Aha okej, just det, det är precis samma sak att "övervaka" (det fotas ju bara när det går för fort) fortkörare som att kameraövervaka alla som kan tänkas ha sex med minderåriga.

:dummer

Ja men du hajar ju inte, har du inte satt på någon så behöver du inte vara orolig, då gör det ju inget om du blir fotad då och då, har man rent mjöl i påsen så gör det ju inget :dummer :fatta!
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
En dag i framtiden.

Fartkamera varje kilometer. Kamrerna är digitala och alltid på. Tar kort redan vid 1 km/h hastighetsöverträdelse. Kamrerna är även bakåtvända så att även mc förare kan tas. Lagen ändras så att ägaren av fordonet är ansvarig och får såleddes böter och kan även bli av med körkortet och i sin tur få maxstraffet för grovvårdslöshet i trafik, 2 månader fängelse. Böterna höjs rejält.

Kan detta komma att bli möjligt? Regeringen tycks ju inte sky några meddel för att uppnå nollvisionen.

En annan sak: Från trafikuskottet vill kan kunna fälla ägaren av ett fordon för hastighetsöverträdelse och dra in körkort, men inte dömma till fängelse för grovvårdslöshet, detta om föraren inte kan identifieras.
Men va fan, bevisbördan är ju densamma i dessa fall, kan man dömas för hastighetsöverträddelse så borde man ju också kunna dömmas til fängelse som ägare till fordonet. Anledningen till att man inte vill dömma till fängelse för vårdslöshet är (tror jag) att man inte vill dömma oskyldiga, men då skulle jag vilja påstå att det är en rejäl dubbelmoral att man kan dömma ägaren i dom andra fallen.
 

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
FUBAR skrev:
jo i bil men du kommer inte undan på hoj nå mer heller kallas ägar ansvar så även om det inte e du som "kört" så dimper det ner en faktura hos dig som ägare.jo dom tar bild bakifrån oxå :)

avfartsgatan skrev:
En dag i framtiden.

Fartkamera varje kilometer. Kamrerna är digitala och alltid på. Tar kort redan vid 1 km/h hastighetsöverträdelse. Kamrerna är även bakåtvända så att även mc förare kan tas. Lagen ändras så att ägaren av fordonet är ansvarig och får såleddes böter och kan även bli av med körkortet och i sin tur få maxstraffet för grovvårdslöshet i trafik, 2 månader fängelse. Böterna höjs rejält.

Kan detta komma att bli möjligt? Regeringen tycks ju inte sky några meddel för att uppnå nollvisionen.

En annan sak: Från trafikuskottet vill kan kunna fälla ägaren av ett fordon för hastighetsöverträdelse och dra in körkort, men inte dömma till fängelse för grovvårdslöshet, detta om föraren inte kan identifieras.
Men va fan, bevisbördan är ju densamma i dessa fall, kan man dömas för hastighetsöverträddelse så borde man ju också kunna dömmas til fängelse som ägare till fordonet. Anledningen till att man inte vill dömma till fängelse för vårdslöshet är (tror jag) att man inte vill dömma oskyldiga, men då skulle jag vilja påstå att det är en rejäl dubbelmoral att man kan dömma ägaren i dom andra fallen.
:tummenupp tack du tog orden ur munnen på mig

:pannkyss
LocDog skrev:
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
FUBAR skrev:
Klart....vem ska de ge böter om de inte kan se vem som kör.
Visst annat blir de ju om de ändrar lagen, fast då skulle jag omvärdera samtliga beslut om att låna ut bilen/hojen till någon.

Försök till Nollvision kontra evigt förtroende bråk vänner imellan :gnissla
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Fartkameror är coola, snart kanske dom kan kontrollera
avståndet till framförvarande fordon också :banana

Fartkameror ska övervaka avstånd i trafiken

Då kanske det dyker upp ett brev en vacker dag som säger något i still med:

Du Andreas Andersson och ditt fordon HDS231 registrerades den 2006-12-12 på
E20 kl 23.12.
Det noterades att du låg för nära framförvarande fordon, gränsen på denna vägsträcka är 20meter och ditt avstånd var 19.95meter.
Bötesbelopp: 20'000kr
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
Och Polisen o samhället undrar forfarande över varför det stjäls så mkt nummerplåtar......
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag undrar mest vad det är man ska stoppa? Jag har då aldrig sett en fartkamera som rör på sig :va
 

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F 03
Kolla in bilderna i granntråden "Bli inte en i statistiken" och fundera mera på varför det är så roligt att köra fört fort.
Det stör mig att folk här propagerar för "rätten" att få köra hur fort dom vill utan att straffas men samtidigt kan klaga på att bilister är farliga idioter som inte ser sig för. Man hinner se så lagom mycket i 200 knyck... både som bilist och mcförare. :fatta!
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Scilla skrev:
2043584 Kolla in bilderna i granntråden "Bli inte en i statistiken" och fundera mera på varför det är så roligt att köra fört fort.
Det stör mig att folk här propagerar för "rätten" att få köra hur fort dom vill utan att straffas men samtidigt kan klaga på att bilister är farliga idioter som inte ser sig för. Man hinner se så lagom mycket i 200 knyck... både som bilist och mcförare. :fatta!

Att det kan vara roligt att köra för fort även fast man vet om att det kan bli fatala konsekvenser är inget konstigt.

Jag kan dock hålla med dig om att det är märkligt att majoriteten här inne anser sig ha rätten att köra precis hur dom vill, när dom vill i kombination med, (och det här är det mest anmärkningsvärda), noll förståelse för att det kan bli rättsliga konsekvenser. Man ser inte ens att det är ett brott utan man tycker att det är en mänsklig rättighet. Jag vill nog påstå att sporthojsåkare som grupp baserat på vad man läser här på forumet i stor utsträckning verkar lida brist på intelligens, empati och allmän förståelse för hur ett samhälle fungerar.
 
Last edited:

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F 03
Magnus-Sthlm skrev:
2043637 Att det kan vara roligt att köra för fort även fast man vet om att det kan bli fatala konsekvenser är inget konstigt.

Jag kan dock hålla med dig om att det är märkligt att majoriteten här inne anser sig ha rätten att köra precis hur dom vill, när dom vill i kombination med, (och det här är det mest anmärkningsvärda), noll förståelse för att det kan bli rättsliga konsekvenser. Man ser inte ens att det är ett brott utan man tycker att det är en mänsklig rättighet. Jag vill nog påstå att sporthojsåkare som grupp baserat på vad man läser här på forumet i stor utsträckning verkar lida brist på intelligens, empati och allmän förståelse för hur ett samhälle fungerar.

Är benägen att hålla med.

Jag säger bara: Bana, bana, bana! :)
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Fartkamera

LocDog skrev:
2030213 Skönt att man åker hoj då så slipper man skiten, i bilen funkar de ju att fälla ned solskyddet eller sätta upp handen.

Har inte det ändrats till att ägaren av bilen åker på det?
Eller har de kanske inte beslutats ännu? :7peta
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Scilla skrev:
Jag säger bara: Bana, bana, bana! :)

Håller med! Där kan man verkligen köra skiten ur hojen om man nu vågar, med bra säkerhet runtikring.

Det är ju bra att få ner på farten på vägar där det är befogat och det verkar ju fungera med kameror.
Det blir ju lite av ett storebror ser dig samhälle, men o andra sidan så har man inte gjort något har man ingenting att dölja.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
då var man med på den stora listan..!!

men en fråga, jag årkade inte läsa i tråden... jag har hört att dessa även skulle kunna fota oss på 2-hjul stämmer det? så vit jag ser/förstår så stämmer inte det..!!????? :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top