Stoppad av farbror blå

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
I ditt fall så kanske det är så att dom trott dom trodde att dom skulle dubbas till riddare för att nypt dig, men åklagare och så är inte polisen utan dömmer från bevis som polis lägger fram.
Eller att dom trott dom trodde att dom skulle fått han att tro att han trott att dom inte bara trodde ha han fast att han verkligen trott på dom och erkänt utan att tro annat. :hihi

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Kort sagt, om åklagaren skickar dig ett brev där du kan betala 4000 kr/neka så ring direkt till åklagaren och begär ut filmen.

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
2000 Yamaha R6
Förstår inte riktigt problemet? Förstår man inte att det finns risk att få böter eller i värre fall, bli av med körkortet vid hastighetsöverträdelser? :fakta Snattar du och blir tagen så får du straff därefter, ger du nån på käften och blir gripen får du straff därefter.

Kalkylerad risk kallas det :fakta

När jag blev av med körkortet för en massa år sedan så var det bara att skratta och vara glad, det var ju inte första gången de hade något att påtala om min hastighet med första gången de hade bevis. Men jag lärde mig något, det är jääävligt jobbigt att åka kommunalt till matbutik, jobb, fritidsintressen (framförallt fordonsrelaterade) osv.
Nu är du förmodligen för ung för att förstå eftersom du säkert är van att åka kommunalt till skolan, men förhoppningsvis om ett par år när du blir av med körkortet igen (om du inte lärde dig nåt denna gång) så kommer du kunna se tillbaks på denna tråd och tänka, jaja nu vet jag bättre :D

Du låter som en trogen syrian ! Men detta är redan andra gången ;) så ja har lärt mig och drf ja nekade för de stämde inte det dom sa

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
till o med en retard fattar ju att du isf kör fortare el lika fort som deras bil(vilket displayen visar), dvs man behöver inte vara raketforskare för att inse att du kör lika fort el fortare än vad deras egen hastighet visar. dvs en dunk slam förfarbror blå mot dig. ska bli kul att höra verdict om du nu vill delge det här sen....

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
2000 Yamaha R6
Micke™;5854795 skrev:
till o med en retard fattar ju att du isf kör fortare el lika fort som deras bil(vilket displayen visar), dvs man behöver inte vara raketforskare för att inse att du kör lika fort el fortare än vad deras egen hastighet visar. dvs en dunk slam förfarbror blå mot dig. ska bli kul att höra verdict om du nu vill delge det här sen....
Står ju 90 när dom är bakom mig

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
dåså.. syns det ingenstans att du kört i 130 på filmen utan bara kört i 90-100 har du inget att frukta... blir svårt att ljuga till 130 i domstol om dom inte ens har det på film :tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Micke™;5854795 skrev:

Tillomed en retard fattar att snuten körde snabbare än TS eftersom de hann ifatt? :confused:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
i det förlorade landet sverige så frias folk hellre än fälls. så Kasto har mao inget att frukta... mördare/våldtäktsmän går ju fria trots solklara bevis... kommer ens Kasto's case upp i rätten? ja eventuellt eftersom han knullat staten o inte någon annan stackars medborgare... åker han dit? föga troligt...

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Men dom måste väl ändå ha plockat ditt kort på platsen?

jag blev efterföljd, filmad (107 på 70) och hastigheterna på båda fordon fanns på filmen, så det var inte mkt att neka ju, men undrar nu om jag hade nekat, hade jag fått A: behålla kortet till rättegång, eller B: blivit av med kortet på plats? För det är ju jävligt mkt mer drygt att vänta 6+ månader på rättegång jämfört med att ta 2 månader som det blev i mitt fall.

Dom plockar väl alltid kortet på plats i dessa fall? rättegången är väl bara för att fastställa påföljden.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Inte svaret på trådskaparens fråga men ändå kanske av betydelse om körkortsindragning skulle bli aktuellt..

Sedan HD avgjort att det i pressen aktuella fallet med dubbelbestraffning (skattebrott där böter eller "särskilt skattetillägg" som det kallas kombinerats med fängelse). Principen är här två separata strafförfarande där det ena är ett slags bötesstraff och det andra fängelse där man anser att bötesstraffet inte är ett straff. Detta har mycket stora likheter med bötesstraffen vid trafikbrott som i dessa fall anses utgöra straffet medan körkortsingripandet inte anses vara ett straff, detta förhållningssätt kan inte hålla sett från Europakonventionens direktiv om mänskliga rättigheter ( de där man endast kan dömas till ett straff för en och samma gärning i en process). Ett körkortsingripande är för många ett långt större straff och ingrepp i individens förmåga att leva och arbeta, dessa aspekter anser EU vara av mkt stor betydelse så jag är förvånad att Svensk rättsväsende och Transportstyrelsen kan ha de straff som körkortsingripande innebär utan en riktig juridisk process där den svarande har rätt till rättshjälp(man har idag enbart rätt till rättshjälp vid misstanke om grovt rattfylleri, detta pga att fängelse finns på straffskalan).

Mer lättbegripligt.. Neka och låt det gå till rätten. Om ett körkortsingripande blir aktuellt hänvisa till Europakonventionen och dubbelbestraffning så kan det:

1. Ta längre tid

2. De kan tvingas välja mellan körkortsingripande eller böter

3. Om du anför flera yrkanden (rekomenderas) kan du vid eventuellt nekande till dina yrkanden senare begära skadestånd för den skada du lidit pga ev senare klargöranden ang om EU-rätten anser att Sverige även i fallet med trafikbrott har ett otillåtet sätt att bestraffa.

4. Hela tanken med att "förenkla" dessa mängdbrott som trafikbrott är har utgått från besparingsiver. Flera utredningar har pekat på rättsosäkerheten i det förfarande man nu tillämpar. Genom att välja att neka och nyttja sina rättigheter uppstår just de kostnader och krångel som staten velat undvika på folkets bekostnad i form av att svensson drabbas av rättsosäkerheten att inte få rätt till en försvarare vid körkortsingripanden som för många är av enorm betydelse. Mao bör man upplysa rättsapparaten att man som medborgare inte tycker att systemet är bra genom att utöva sin rätt att säga det inför sittande rätt.

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
2000 Yamaha R6
Tillomed en retard fattar att snuten körde snabbare än TS eftersom de hann ifatt? :confused:

Exakt :p de ja sa till dom också när dom sa men vi låg i 150 , inte konstigt :p ni var långt bak och ni kom fram väl då står de 90 :p hoppas iaf detta går snabbt och bra :p

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hört talas om polispilot ( traffipax ) som mäter snittfart mellan två valfria punkter?
Det var väl det du råkade ut för och då kan det vara svårt att neka om man inte är helt säker på sin sak.

Police Pilot utvecklades sent -80 tal av Danska ProVida, nu sålt till UK-baserade "Retards Group" http://www.petards.com/emergency_services/provida_2000.aspx

F'låt, skall vara "Petards Group"...
En manuellt opererad genomsnittshastighetsmätningsutrustning, första modellerna utan videostöd, som vanligen används rullande i Sverige, men faktiskt möjligt att använda på passerande fordon från stillastående bil tills det att fordonet stannats. Även möjligt om än inte normalt praktiserat i svensk rättstillämpning att starta i rörelse mot mötande fordon, stanna, vända, köra ikapp och stanna med en giltig genomsnittsmätning.
Det som i praktiken avhåller polisen från sådana stunts är kravet på att polisen hela tiden under mätningen skall ha den misstänkte inom synhåll och under uppsikt.

TraffiPax - helt annat system. Utvecklat under -60 talet, i bruk från tidigt -70 tal i det gamla DDR-Sverige.
Traffipax_2.jpg

I det svenska utförandet krävdes alltid efterföljande i samma hastighet som offret, och 3 bilder med några sekunders mellanrum för att i efterhand genom mätning av fixpunkter på fotografiet kunna fastställa att inte TraffiPax-bilen närmat sig den misstänkte och därigenom registerat för hög hastighet. Bilarna var utrustade med blixt som brukade användas först vid sista bilden för att kunna identifiera fordonet även på långt avstånd genom regskylten - där har ni anledningen att de nya skyltarna från 1972 fick reflekterande yta...

Det är också under TraffiPax-tiden som rutinerade trafikanter lärde sig och senare ärvde ner ryggmärgsreflexen att inte skriva under på ort och ställe. Bilderna togs ju med vanlig "film" som senare behövde "framkallas" (konstiga ord, jag vet) och kunde visa typ vad som helst en vecka senare...

TraffiPax-bilarnas nytta peakade någon gång kring sent -70 tal / tidigt -80 tal och var tillsist knappt ute i trafik åren innan PolicePilot-systemet infördes. Dom blev alltför ineffektiva, lätt igenkännbara och hade ett MO ute i trafiken som var enkelt att pricka.
Egentligen ett rättvist system som jag kan sakna - bara dumma och ouppmärksamma trafikanter åkte fast med en TraffiPax: precis sådana som inte skall försöka sig på att köra fort... :arsele

TraffiPax-bilarna bemannades av LTG - Länstrafikgruppen: Sansade, erfarna, kunniga tjänstemän som var lätt att respektera och resonera med. Tänk blågrön syntetoverall som skär in i skrevet, lätt utsvängda och för korta byxben, vitt läderkoppel och båtmössa som INTE var stukad framtung.

Tänkte ni ville veta...

Bifogat

• Traffipax_1.jpg
    Traffipax_1.jpg
    92.4 KB · Visningar: 2,208
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänkte ni ville veta...

Intressant!

Men varför förföljde dom stackars tanten?

attachment.php

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
2000 Yamaha R6
Liten update ! Fick hem böter idag på 3600 kr från polisen , inget ja tänkt att betala , ringde trafikstyrelsen och dom väntar på papper från mig varför ja ska behålla kortet . Blir säkert att ja överklagar båda . Tror inte på bra svar från trafikstyrelsen ändå :p

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
ZZR1400
Överklaga Betalar du böterna så har du erkänt gärningen. Har gjort detta misstag en gång aldrig mer, tänkte att det var ur världen om jag betalade :huvet Ronnie

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati