Hört talas om polispilot ( traffipax ) som mäter snittfart mellan två valfria punkter?
Det var väl det du råkade ut för och då kan det vara svårt att neka om man inte är helt säker på sin sak.
Police Pilot utvecklades sent -80 tal av Danska ProVida, nu sålt till UK-baserade "Retards Group"
http://www.petards.com/emergency_services/provida_2000.aspx
F'låt, skall vara "Petards Group"...
En manuellt opererad genomsnittshastighetsmätningsutrustning, första modellerna utan videostöd, som vanligen används rullande i Sverige, men faktiskt möjligt att använda på passerande fordon från stillastående bil tills det att fordonet stannats. Även
möjligt om än inte normalt praktiserat i svensk rättstillämpning att starta i rörelse mot mötande fordon, stanna, vända, köra ikapp och stanna med en giltig genomsnittsmätning.
Det som i praktiken avhåller polisen från sådana stunts är kravet på att polisen hela tiden under mätningen skall ha den misstänkte inom synhåll och under uppsikt.
TraffiPax - helt annat system. Utvecklat under -60 talet, i bruk från tidigt -70 tal i det gamla DDR-Sverige.
I det svenska utförandet krävdes alltid efterföljande i samma hastighet som offret, och 3 bilder med några sekunders mellanrum för att i efterhand genom mätning av fixpunkter på fotografiet kunna fastställa att inte TraffiPax-bilen närmat sig den misstänkte och därigenom registerat för hög hastighet. Bilarna var utrustade med blixt som brukade användas först vid sista bilden för att kunna identifiera fordonet även på långt avstånd genom regskylten - där har ni anledningen att de nya skyltarna från 1972 fick reflekterande yta...
Det är också under TraffiPax-tiden som rutinerade trafikanter lärde sig och senare ärvde ner ryggmärgsreflexen att inte skriva under på ort och ställe. Bilderna togs ju med vanlig "film" som senare behövde "framkallas" (konstiga ord, jag vet) och kunde visa typ vad som helst en vecka senare...
TraffiPax-bilarnas nytta peakade någon gång kring sent -70 tal / tidigt -80 tal och var tillsist knappt ute i trafik åren innan PolicePilot-systemet infördes. Dom blev alltför ineffektiva, lätt igenkännbara och hade ett MO ute i trafiken som var enkelt att pricka.
Egentligen ett rättvist system som jag kan sakna - bara dumma och ouppmärksamma trafikanter åkte fast med en TraffiPax: precis sådana som inte skall försöka sig på att köra fort...
TraffiPax-bilarna bemannades av LTG - Länstrafikgruppen: Sansade, erfarna, kunniga tjänstemän som var lätt att respektera och resonera med. Tänk blågrön syntetoverall som skär in i skrevet, lätt utsvängda och för korta byxben, vitt läderkoppel och båtmössa som INTE var stukad framtung.
Tänkte ni ville veta...