Det gör nog de flesta? Inget jag sa eller erkände direkt, eller att polismannen frågade mig om jag kört för fort, utan polismannens konstaterande till mig. Han konstaterade det. Som sagt så är jag även "oerfaren" beträffade sådant här, bevis kan ju också, "krångla" med teknik idag så att inget håller i tinget, förlöjliga är det inte av vederbörande, däremot ett rättighet man har, sen att jag visste att jag körde för fort för 110 var jag fullt medveten om, men en miss av mig när det blev 90 och jag fortsatte i "fartsyndarhastighet" för 110.
Jag var i samma läge som du men har insett i efterhand att jag "tjänade" på att erkänna. Polisen tar ju kortet på plats oavsett om man erkänner eller inte. Transportstyrelsen beslutar spärrtiden efter rättegången om man nekar, en rättegång som dessutom inte är särskilt prioriterad när det gäller en simpel fortkörning.
Vet inte om det stämmer med min polis hävdade att det kan ta upp till åtta veckor att få sin sak prövad i domstol. Eftersom det nästan tog tre veckor att ordna pappersexercisen med transportstyrelsen hade jag snart varit uppe i tre månader utan kort.
Jag lyckades dessutom få ner spärrtiden från tre till en månad och var alltså relativt snabbt ute på vägen igen.
Om man inte vet vad man pratar om, kanske man ska vara lite försiktig med hur man uttalar sig...Precis! TS lär va av med kortet längre nu då det säkert kommer ta längre tid att få fallet prövat än tiden han hade blivit av med det om han erkänt från början. Mao så får han troligtvis tillbaka lappen/eller tillstånd direkt efter rättegången om några månader.
Nu vet inte jag när det där skedde, men "idag" är det annat som gäller.Jag var i samma läge som du men har insett i efterhand att jag "tjänade" på att erkänna. Polisen tar ju kortet på plats oavsett om man erkänner eller inte. Transportstyrelsen beslutar spärrtiden efter rättegången om man nekar, en rättegång som dessutom inte är särskilt prioriterad när det gäller en simpel fortkörning.
Vet inte om det stämmer med min polis hävdade att det kan ta upp till åtta veckor att få sin sak prövad i domstol. Eftersom det nästan tog tre veckor att ordna pappersexercisen med transportstyrelsen hade jag snart varit uppe i tre månader utan kort.
Jag lyckades dessutom få ner spärrtiden från tre till en månad och var alltså relativt snabbt ute på vägen igen.
Nu vet inte jag när det där skedde, men "idag" är det annat som gäller.
Tas kortet på plats, räknas spärrtiden direkt.
"Däremot börjar återkallelsetiden inte löpa förrän man delgivits beslutet (om körkortet dessförinnan omhändertagits börjar dock återkallelsen löpa redan från dagen för polisens omhändertagande,"
http://trafikjuristen.se/korkortingripande/korkort_fakta/korkortfakta1.htm
Polisen gör gärna sken av annat = ljuger
...
Detta skedde i maj 2013 så jag är relativt upplyst vad som gäller nu
Jag har också läst texten du länkar till och där står ju att oavsett om du erkänner eller ej så kan transportstyrelsen besluta att återkalla ditt körkort.
Vilket således ger polismannen rätt att omhänderta ditt körkort eftersom han anser att ditt körkort kan bli återkallat.
Men det är helt rätt att spärrtiden räknas antingen från polisens omhändertagande eller transportstyrelsens beslut. Men det är ju om man exempelvis "glömt" körkortet hemma, åkt fast i fartkamera, smitit från olycka eller blivit lobbat för många gånger som man blir av med kortet "efter" att händelsen har skett.
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/polisen-har-tagit-korkortet/
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/
Fan jj du måste med få ut en film som är från polisen.den måste vara värre på alla punkter!! klarar du det så är du king!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|