Stoppad av farbror blå

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Blir också avkrävd någon skum inloggning som jag inte vet vad det är för användarnamn/lösenord som dom vill ha. Går det inte att få upp på youtube eller någon annan mer seriös sida?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har sett filmen några gånger.
Utan att vara polis eller åklagare så skulle jag vilja säga:
Det är kört. :fakta

Ja, poliserna tvingas köra riktigt fort för att hinna ikapp, men det talar ju också för att du kör fort. När de mäter får de 133,6 km/h (på 100-väg) vilket stämmer rätt bra med den fart de håller när de håller jämnt avstånd till dig. Jag uppskattar att de låg på 130-140 km/h då. En av polisernas första kommentarer är "Vi får se om vi hinner ikapp också..." och du rör dig betydligt snabbare än den övriga trafiken tills du fastnar bakom trafiken på 90-sträckan. Så tyvärr, det är nog bara att köpa månadskort och åka buss... :7peta

Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Du har utan tvekan kört för fort o kommer få böta för det. Troligtvis omöjligt att komma från mätningen på 133 km/h. Men det som är ännu mer oroväckande är att det ser ut att gå ännu fortare sen... Bara krypa till korset säger jag.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Alltid lätt att sitta på forum bakom tangentbordet och tycka att folk borde gjort si o så. men i själva verket sitter alla helt spaka o darrar av rädsla när farbror blå närmar sig förardörren(detta förutsatt att man verkligen gjort något fel, men jag tror nog de flesta får en hjärtrytm utöver det vanliga oavsett). Efterkonstruktion och att vara efterklok är alla världsmästare på ..... :D dont do the crime if you cant do the time (or pay the fine) :tummenupp

Raderad medlem 61114

Guest
Såg filmen nu. Du ska vara glad att dom bara gjorde en mätning där du hamna på 133, du kunde lika gärna fått en mätning som sa 170 eller nåt.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det gör nog de flesta? Inget jag sa eller erkände direkt, eller att polismannen frågade mig om jag kört för fort, utan polismannens konstaterande till mig. Han konstaterade det. Som sagt så är jag även "oerfaren" beträffade sådant här, bevis kan ju också, "krångla" med teknik idag så att inget håller i tinget, förlöjliga är det inte av vederbörande, däremot ett rättighet man har, sen att jag visste att jag körde för fort för 110 var jag fullt medveten om, men en miss av mig när det blev 90 och jag fortsatte i "fartsyndarhastighet" för 110.

Jag var i samma läge som du men har insett i efterhand att jag "tjänade" på att erkänna. Polisen tar ju kortet på plats oavsett om man erkänner eller inte. Transportstyrelsen beslutar spärrtiden efter rättegången om man nekar, en rättegång som dessutom inte är särskilt prioriterad när det gäller en simpel fortkörning.

Vet inte om det stämmer med min polis hävdade att det kan ta upp till åtta veckor att få sin sak prövad i domstol. Eftersom det nästan tog tre veckor att ordna pappersexercisen med transportstyrelsen hade jag snart varit uppe i tre månader utan kort.

Jag lyckades dessutom få ner spärrtiden från tre till en månad och var alltså relativt snabbt ute på vägen igen.

Raderad medlem 61114

Guest
Jag var i samma läge som du men har insett i efterhand att jag "tjänade" på att erkänna. Polisen tar ju kortet på plats oavsett om man erkänner eller inte. Transportstyrelsen beslutar spärrtiden efter rättegången om man nekar, en rättegång som dessutom inte är särskilt prioriterad när det gäller en simpel fortkörning.

Vet inte om det stämmer med min polis hävdade att det kan ta upp till åtta veckor att få sin sak prövad i domstol. Eftersom det nästan tog tre veckor att ordna pappersexercisen med transportstyrelsen hade jag snart varit uppe i tre månader utan kort.

Jag lyckades dessutom få ner spärrtiden från tre till en månad och var alltså relativt snabbt ute på vägen igen.

Precis! TS lär va av med kortet längre nu då det säkert kommer ta längre tid att få fallet prövat än tiden han hade blivit av med det om han erkänt från början. Mao så får han troligtvis tillbaka lappen/eller tillstånd direkt efter rättegången om några månader.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Precis! TS lär va av med kortet längre nu då det säkert kommer ta längre tid att få fallet prövat än tiden han hade blivit av med det om han erkänt från början. Mao så får han troligtvis tillbaka lappen/eller tillstånd direkt efter rättegången om några månader.
Om man inte vet vad man pratar om, kanske man ska vara lite försiktig med hur man uttalar sig...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
I vissa lägen kan enskilda poliser helt skita i lagen och ta en siffra
för fortkörningen ur luften, ofta bara för att inte kortet skall ryka.

Då är det ju bara och klottra på pappret om man kört för fort, ännu fortare.

En gång var det en idiot som fick farten nedskriven och körkortet

räddat men den dumma imbecila rövsugaren anmälde polisen för tjänstefel.
Haha han blev av med kortet och polisen fick spö!

Så du kan la ta det till strid om du vill men har du kört för fort
och mycket fortare så kanske det inte är så farligt trots allt va?

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Eller TS upp med den på vimeo.com
Regga sig där är enkelt och är inte filmen super stor är det gratis.

/D

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj

Nu vet inte jag när det där skedde, men "idag" är det annat som gäller.

Tas kortet på plats, räknas spärrtiden direkt.

"Däremot börjar återkallelsetiden inte löpa förrän man delgivits beslutet (om körkortet dessförinnan omhändertagits börjar dock återkallelsen löpa redan från dagen för polisens omhändertagande,"

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/korkort_fakta/korkortfakta1.htm :fakta

Polisen gör gärna sken av annat = ljuger

Dom använder även rätten att får köra hem fordonet (48h) som påtryckning för att få saken ur världen i egen sak, ett erkännande på plats alltså.

Den som får tillfälle borde spela in detta beteende från polisen. Men som nån skrev ovan, man är inte så cool när man väl står där.

/D
Ps TS, upp med filmen nu, be nån om hjälp om du inte har förutsättningarna.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nu vet inte jag när det där skedde, men "idag" är det annat som gäller.

Tas kortet på plats, räknas spärrtiden direkt.

"Däremot börjar återkallelsetiden inte löpa förrän man delgivits beslutet (om körkortet dessförinnan omhändertagits börjar dock återkallelsen löpa redan från dagen för polisens omhändertagande,"

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/korkort_fakta/korkortfakta1.htm :fakta

Polisen gör gärna sken av annat = ljuger
...

Detta skedde i maj 2013 så jag är relativt upplyst vad som gäller nu :7peta

Jag har också läst texten du länkar till och där står ju att oavsett om du erkänner eller ej så kan transportstyrelsen besluta att återkalla ditt körkort.

Vilket således ger polismannen rätt att omhänderta ditt körkort eftersom han anser att ditt körkort kan bli återkallat.

Men det är helt rätt att spärrtiden räknas antingen från polisens omhändertagande eller transportstyrelsens beslut. Men det är ju om man exempelvis "glömt" körkortet hemma, åkt fast i fartkamera, smitit från olycka eller blivit lobbat för många gånger som man blir av med kortet "efter" att händelsen har skett.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/polisen-har-tagit-korkortet/

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Detta skedde i maj 2013 så jag är relativt upplyst vad som gäller nu :7peta

Jag har också läst texten du länkar till och där står ju att oavsett om du erkänner eller ej så kan transportstyrelsen besluta att återkalla ditt körkort.

Vilket således ger polismannen rätt att omhänderta ditt körkort eftersom han anser att ditt körkort kan bli återkallat.

Men det är helt rätt att spärrtiden räknas antingen från polisens omhändertagande eller transportstyrelsens beslut. Men det är ju om man exempelvis "glömt" körkortet hemma, åkt fast i fartkamera, smitit från olycka eller blivit lobbat för många gånger som man blir av med kortet "efter" att händelsen har skett.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/polisen-har-tagit-korkortet/

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Ja då tjänade du inget på det (i spärr tid) att du erkände på plats.

Jag är lika sur som dig på att dom ljuger, och det va också i Maj i år.
Jag erkände med på plats och fick efter +34 2 månader spärr enligt praxis

:krama

/D

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
På tal om film.... VAR ÄR FILMEN? JAG DÖR AV NYFIKENHET OCH MÅSTE DÄRFÖR SKRIVA ALLT MED CAPS LOCK SÅ ATT INGEN KAN MISSA ATT VI FORTFARANDE INTE FÅTT SE FILMEN :huvet

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati