Stoppad av polisen för första gången.

crashalex

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2023
Hoj
yamaha Sr 250 SE 81
Hej,

Jag var på väg till jobbet från Hökarängen till Dalarö via 73:an (Nynäsvägen).
På påfarten var min enda lucka mellan två stycken långtradare som jag la mig emellan. Hastigheten var 70 men båda körde givetvis 80 som de visste hastigheten skulle ändras till efter nästa avfart. Efter ett par hundra meter väljer jag att köra om av säkerhets skäl så jag ligger kring 84 på 70 vägen och när jag har kört förbi har jag passerat Farsta påfarten. Då som otur kommer en Mc polis Göran Järnebrandt utan att jag märker men stoppar mig inte förrns jag kommer närmre Trångsund avfarten. Man känner sig lite utvald bara för man sitter på en Mc. Inget hade man tid för att förklara när man väl blir stoppad och är stressad för att inte komma sent till jobbet, desutom är det första gången en polis stoppar mig och känner mig nervös. Jag tar emot bötern utan tänka till. Är det helt orimligt att gasa upp till 80 lite innan en 80 skyllt för att inte ligga som en smörgås mellan två långtradare? Finns det motiv till att överklaga boten om han inte ändå mätte med laser och "bedömde" mig åka för fort innan 80 skylten?

Ps åkte då på en 125:a jag använder för pendling. Inte något man väljer för att köra för fort med när den varvstoppar vid 110 km/h.....

Bifogat

• Screenshot 2023-07-27 183456.png
    Screenshot 2023-07-27 183456.png
    259.3 KB · Visningar: 32

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Om lagen säger X hastighet på en väg så är det ju det som gäller.
Att det blir Y hastighet efter några hundra meter spelar ju ingen roll.
Du lär inte komma någonstans med att överklaga.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Till att börja med, trist läge..
Man skulle kunna tro att en polis skulle kunna tänka smidigt och det kan de... Men de måste inte...

Enklast är att bara svälja det hela men har han ingen mätning fram till efterföljandet startade och det är det han baserar boten på så skulle det vara intressant att höra hur rätten kan tycka det är okej, finns det poliser med inbyggda hastighetssensorer?

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kan tycka en MC-polis kunde ha lite förståelse om du hade förklarat dig ordentligt.

Om det var som du säger var det jäkligt petigt .
Sen beror det nog på hur länge du höll 84 på 70 sträcka.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej,

Jag var på väg till jobbet från Hökarängen till Dalarö via 73:an (Nynäsvägen).
På påfarten var min enda lucka mellan två stycken långtradare som jag la mig emellan. Hastigheten var 70 men båda körde givetvis 80 som de visste hastigheten skulle ändras till efter nästa avfart. Efter ett par hundra meter väljer jag att köra om av säkerhets skäl så jag ligger kring 84 på 70 vägen och när jag har kört förbi har jag passerat Farsta påfarten. Då som otur kommer en Mc polis Göran Järnebrandt utan att jag märker men stoppar mig inte förrns jag kommer närmre Trångsund avfarten. Man känner sig lite utvald bara för man sitter på en Mc.
Du körde över hastighetsbegränsningen, och polisen låg efter dig en stund och kunde mäta.

Inget hade man tid för att förklara när man väl blir stoppad och är stressad för att inte komma sent till jobbet, desutom är det första gången en polis stoppar mig och känner mig nervös.
Inget att vara nervös eller stressad för, stoppet tar den tiden det tar och är man trevlig mot polisen så brukar de vara hyfsat trevliga tillbaka.
Stoppet tar den tid det tar, och polisinteraktion är ju ändå ett hyfsat okej skäl till att vara sen till jobbet.

Jag tar emot bötern utan tänka till. Är det helt orimligt att gasa upp till 80 lite innan en 80 skyllt för att inte ligga som en smörgås mellan två långtradare? Finns det motiv till att överklaga boten om han inte ändå mätte med laser och "bedömde" mig åka för fort innan 80 skylten?

Helt orimligt är det väl inte, men fortfarande ett trafikbrott. Han behöver inte mäta med laser, utan kan ju mäta med efterföljande, men han behöver mäta minst en viss sträcka.
Har du erkänt och tagit boten kan det nog vara svårt att överklaga.

Ps åkte då på en 125:a jag använder för pendling. Inte något man väljer för att köra för fort med när den varvstoppar vid 110 km/h.....
Ändå valde du att köra för fort.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Löjligt beteende av polisen, finns viktigare grejer att bry sig om. Beteende i trafiken är viktigare att övervaka än hastighet, men troligen var du den som på något sätt drog uppmärksamheten till dig. Ställ frågan till dig själv - "Vad var det som gjorde att jag stack ut bland alla andra?"

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Löjligt beteende av polisen, finns viktigare grejer att bry sig om. Beteende i trafiken är viktigare att övervaka än hastighet, men troligen var du den som på något sätt drog uppmärksamheten till dig. Ställ frågan till dig själv - "Vad var det som gjorde att jag stack ut bland alla andra?"
Det var det du åkte dit på.

Exempel: Några kompisar lastar sina stunthojar på ett släp och drar från Gbg mot Stockholm. De håller lagliga 80 km/h med släpet. Så i en uppförsbacke bakom en lastbil som inte klarar mer än 70 km/h beslutar dom sig för att köra om och är väl uppe i 90 km/h under omkörningen på motorväg. Och efter sig har dom en polisbil. Polisen stoppar dom pga av hastighetsöverträdelsen med släp och när polisen börjar granska det hela så blir det körförbud. För bilen dom kör är för liten för släpet med last av hojar.
Så bortsett för böterna för hastighetsöverträdelse och körning med bil som inte är godkänd för släpet så blir det ringa kompisar i Sthlm som "får" komma ner med en bil som är godkänd för dra släpet.

Har alltid uppsikt bakåt.
Bryt inte mot några regler med polisen bakom dig.
Blev den lektion polisen gav dig.
Och det finns inget vi lär oss bättre av än lektioner som kostat.
Vet jag av egen erfarenhet.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är sorgligt nog allmänt kännt att många trafikpoliser tyvärr lider av sjukdomen mikropenis och därför känner sig tvingade att hävda sin "manlighet" över helt banala småsaker. Om trafikpolisen i fråga inte råkar vara av annat kön för då är det en något annorlunda diagnos bakom

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Som dom säger tala med polisen på ett vettigt sätt så löser det sig, jag blev invinkad med 4hjulingen o vagn med ca 1,5 ton sten på. Anledning ingen hjälm.
Körde i 30 ned lgf skylt o 4hjuling regad som terängskoter.

Blev inga böter pga hjälm, blev inga böter på obefintlig belysning, blev inga böter för fortkörning, terängskoter är max 20km på allmän väg.

Men vi stog o talades vid om väder o mobiltelefon i trafik o vilka svar som kör fortast, Volvo, bmw.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är sorgligt nog allmänt kännt att många trafikpoliser tyvärr lider av sjukdomen mikropenis och därför känner sig tvingade att hävda sin "manlighet" över helt banala småsaker. Om trafikpolisen i fråga inte råkar vara av annat kön för då är det en något annorlunda diagnos bakom
Min erfarenhet av polisen är utmärkt. Har blivit inplockad så många ggr för alkohol och körkortskontroll att jag tappat räkning på det. Och fortkörningarna, ja det har inte varit nått snack om det. Jag har kört för fort. När hastigheten har sänkts till tex 50 km/h.
Så nu håller jag 50 km/h efter skylten för där står dom och plockar in dom som inte insett att hastigheten sänkts av trafiksäkerhetskäl.
Så min slutsats är att dagens poliser är som dom första som stoppade mig på 1960-talet, jysta.
Och är värda min uppskattning för det jobb dom gör.
Jag hade tex inte ställt upp på att köra i de hastigheter jag blivit omkörd av polisen med.
Usch för att behöva köra så i jobbet !

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Du körde över hastighetsbegränsningen, och polisen låg efter dig en stund och kunde mäta.

Inget att vara nervös eller stressad för, stoppet tar den tiden det tar och är man trevlig mot polisen så brukar de vara hyfsat trevliga tillbaka.
Stoppet tar den tid det tar, och polisinteraktion är ju ändå ett hyfsat okej skäl till att vara sen till jobbet.

Helt orimligt är det väl inte, men fortfarande ett trafikbrott. Han behöver inte mäta med laser, utan kan ju mäta med efterföljande, men han behöver mäta minst en viss sträcka.
Har du erkänt och tagit boten kan det nog vara svårt att överklaga.

Ändå valde du att köra för fort.
"Valde"...
Givetvis kör man så fort man kan under en omkörning, för att minimera den tid man ligger i fel fil och därmed riskerna. Säkerhet går före laglydnad. Det är bara ren otur att man då åker fast för fortkörning och något man får räkna med då och då.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Att Polisen ens sysslar med detta fortf, jävlas med laglydiga skattebetalare
Men kriminellt slödder äter de pizza med.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
"Valde"...
Givetvis kör man så fort man kan under en omkörning, för att minimera den tid man ligger i fel fil och därmed riskerna. Säkerhet går före laglydnad. Det är bara ren otur att man då åker fast för fortkörning och något man får räkna med då och då.
Det är inte otur att tas för fortkörning av en polisbil som ligger bakom,
det är bristande uppmärksamhet.
Man har påbörjat en omkörning över laglig hastighet med polisen bakom dig.
Hur står det till ? eller kanske bättre här står det still !

Som jag ser det lika tanklöst påbörja en omkörning över laglig hastighet med polisen bakom sig
som att ställa sig och pissa på stan bredvid en polis.
Och tro att polisen inte kommer ta dig för "förargelse väckande beteende" eller vad det nu heter.

Anm.: Jag har själv gjort det (visat dålig uppmärksamhet bakåt) på söderleden efter Åbymotet. Men istället för att plocka in mig drog polisbilen som kom efter mig iväg mot Frölunda i ännu högre hastighet när jag efter omkörningen svängde in mot höger.
Visat jag hade fungerande blinkers gjorde jag kom undan ?
Eller polisen hade något viktigare uppdrag att köra till ?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är inte otur att tas för fortkörning av en polisbil som ligger bakom,
det är bristande uppmärksamhet.
Man har påbörjat en omkörning över laglig hastighet med polisen bakom dig.
Hur står det till ? eller kanske bättre här står det still !

Som jag ser det lika tanklöst påbörja en omkörning över laglig hastighet med polisen bakom sig
som att ställa sig och pissa på stan bredvid en polis.
Och tro att polisen inte kommer ta dig för "förargelse väckande beteende" eller vad det nu heter.
Det bör man förstås inte göra. Jag tänker mer på att man kan ha påbörjat en omkörning och råkar passera en radarkontroll eller en kamera.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Blev tagen av civilbil förra året.
Körde bil på bystan, 80 väg, mitt på dagen, torrt o fint väglag och rak o bred väg, knappt någon trafik förutom jag och den där Passaten som ligger i 75..☹️ 92 kmh och 2400kr kostade den omkörningen.
Gick inte att skämta med den polisen kan jag garantera... ?.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka