Stoppad av Polisen (Ris/Ros)

ZexeL

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2013
Hoj
2015 BMW S1000R
Tänkte starta en tråd där vi skriver om vi blivit stoppade av polisen, var, för vad och hur vi tyckte att det hela hanterades av våra blå vänner.

Jag får väl börja!

Jag blev stoppad idag på motorvägen mellan Malmö och Löddeköpinge, blev invinkad av en MC-polis efter att jag kört om honom i 100 eftersom han låg o fes i 90 (taktik för att folk skall tvingas köra om antar jag). Visste egentligen direkt vad det hela handlade om, min skylhållare är inte helt orginal, samt jag har integrerade blinkers i baklampan... :gnissla
Han lotsade mig till en rastplats lite längre fram där hela hovet mötte upp... det blev noggrann genomgång av hoj och utfrågning av undertecknad. Man kom fram till att skylthållaren var ogiltig, blinkers inte bra nog (inte tillräckligt stort avstånd mellan), avsaknad av skyltbelysning samt avsaknad av reflex... Dessutom fick inte hojen brukas eftersom den blivit underkänd på besiktningen för en vecka sedan (på just dessa grejjer). Jag fick veta av länsman att alla dessa överträdelser minsann är bötesbelagda och att han och kollega skulle överlägga om hur det skulle göras. Tillslut fick jag en varning och en skarp tillsägelse om att "fan ta dig om vi ser dig imorgon o detta inte är åtgärdat!" :D

Polisen hanterade det hela mycket bra tycker jag, alla de punkter (vissa kanske lite fjantiga) de tryckte på var legitima "fel" och dom hade mycket väl kunnat bötfälla mig drygt! Men dom valde att vara schyssta mot en stackars hojåkare vilket jag uppskattar!
Så, stor ros till Polisen i Malmö/Skåne för det bemötandet och att dom istället för att vara paragrafryttare valde att vara schyssta.
Hojen kommer förövrigt att få tillbaka sin orginalskylhållare och blinkers ASAP!

/ZexeL

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bra agerande av polisen och det beror säkert till stor del på att du själv agerade snyggt i den situationen. Bra gjort och grattis, eller hur man nu ska säga..... :)

massenavarro

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2013
Hoj
2004, KTM 640
Blev stannad häromdan för en liten grej... Hade inga backspeglar på...han tjötade lite med mig, o frågade..
När han såg att jag hade tagit A före B-körkort, "Du har dina prioriteringar rätt, det är respekt"

Han lät mig köra vidare sen iaf :)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
blev nydligen stoppad av en polis bil i polen (där jag studerar och har hoj) det ville tydligen se körkort, ägarbevis samt försäkringsbevis (de använder inte datorer...). men jag tyckte det var lite coolt så jag frågade om man fick ta en bild med dem o hojen vid polisbilen på engelska, och deras engelska sög, de kollade lite förvirrat och oroat på mig och utbrast ett no, it's not possible och gav tillbaka mina dokument och åkte. Det var en väldigt random kväll.

så då vet vi hur man gör i polen, prata bara engelska och verka glad över det så löser dig sig :tummenupp

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Kom hem från en bandag och hade snuthäng i 2mil utan att märka det, 200m hemifrån tutar det bakom mig och där är dem. Visste jag skulle bli av med kortet så det var bara och dra. Blåljuset gick på men 4 svängar och 30 sekunder senare var dem borta :tungan. Kommer tillbaks 1 timme senare (med nya kläder) och gissa om inte de fortfarande cirklar runt kvarteret. Kör saaakta förbi och de följer efter till mitt garage. Första den ene säger (föraren) "Det är like bra du erkänner med en gång, vi vet att det var du" och ser jäääättearg ut. Vadå säger jag, det var min kompis som körde :D Den andre polisen som är typ hälften så lång som sin kompis ser bara allmänt road ut och ställer frågor som, "Hur fort går den" , "Fin hoj" osv... kändes verkligen som good cop bad cop. Sådär håller det på i c:a 15minuter innan de går med orden "Vi vet att det var du även om vi inte kan bevisa det och vi kommer skriva upp signalementet på din hoj så vi kan hålla utkik efter den". Det var en dag med mycket adrenalin :)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Blev stannad i en nykterhetskontroll i hökarängen förra veckan. Var en kvinnlig polis som ville ligga med mig, jag sa vänligt "det går inte" Fick blåsa och åka vidare. Bra bemötande enligt mig.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Mest humor var när jag blev stoppad när jag körde bil, mötte polisen och tänkte att "aja, han vänder väl" och visst gjorde han det och efter mig, då hade jag redan ställt mig vid sidan av vägen.

Han kommer fram och ber om körkort etc, sen tar han en stund på sig och jag undrar vad han sysslar med, då får jag reda på att hans dator inte funkar och om det är NÅT som inte stämmer med min bil, ja då ska han minsann komma hem till mig och prata med mig. :dummer

Gör du det, så kan jag bjuda på kaffe sa jag, sur som fan körde han iväg sen. :D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag blir ju aldrig stoppad när jag kör hoj. :( Men jag citerar mig själv igen ur en tråd om roliga möten med polisen om en gång för ett par år sedan då jag faktiskt blev stoppad.

Min historia är kanske inte så rolig men dock väl så trevlig.

Jag blev stoppad igår kväll, för första gången på 6 somrar. Var ute på en kortrunda för lite småbusande med triplen. Kommer rullande på en 70-väg när jag vid en liten raka på ett par hundra meter bestämmer mig för att ta upp den på bakhjulet. Jag ligger inte helt mot balanspunkt så när jag lägger ned den igen har jag ganska höga varv.

Cirka 200 meter längre fram ser jag då en konstapel mitt i vägen som signalerar att jag ska stanna. Vid sidan står en till polis samt en bil. Jag svänger in och stannar (sug på den ni outlaws :D). Poliserna ser ganska muntra ut när jag rullar in och stannar, det är en manlig polis och en kvinnlig.

"Nu hade vi ingen laser men det där gick knappast i sjuttio." säger polismannen.
"Eller snarare så här," säger poliskvinnan. "Vi vet att det inte gick i sjuttio." och så skrattar hon stort.
"Ja, men med en sån här vill man väl inte ligga i sjuttio heller? Körkort och blåsa tack." säger polismannen och ger mig promillemätaren.
"Du stannade ju i alla fall. Det är det inte alla som gör, de bara swishar förbi." säger poliskvinnan samtidigt som hon tecknar med handen hur hojarna brukar köra runt dem på vägen.

Sedan så frågar de lite hur fort hojen går, att den ser fin ut och den kvinnliga polisen nämner att hon gärna själv skulle vilja ta kort för MC. Det hela avslutas med ett "tack för att du stannade, kör försiktigt" och jag får åka vidare. Ingen speciell inspektion av hojen eller kommentar på ljudnivå eller annat.

Sådant ser man gärna mer av längs vägarna. Kontroll av nykterhet och trevliga poliser. :tummenupp

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Hoj
R108
Dessutom fick inte hojen brukas eftersom den blivit underkänd på besiktningen för en vecka sedan (på just dessa grejjer).

Får man inte köra i 1 mnd efter en underkänd besiktning? det fick man ju iallafall "förr".

Last edited:

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Trafikbemötanden är polisens specialitet. När det kommer till anlagda bränder och stenkastande ungdomar ser det annorlunda ut.

Last edited:

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Enda gången snuten har stannat mig var när jag körde förbi en nykterhetskontroll en tidig tisdagsmorgon under sen höst, killen som står där och ber mig blåsa snackade bara hoj och diskuterade lite halvt med sig själv om han skulle åka och byta in bilen mot en polismotorcykel istället, slutade med ett trevligt "ha det bra och kör försiktigt"
Träffade en poliscykel på vägen hem på eftermiddagen sen som vinkade åt mig så jag gissar det var han.

Annars så har poliserna bara vinkat förbi mig när jag åkt förbi större kontroller utanför där jag bor ett 20 tal gånger. Alltid när det är kvinnliga poliser så ler dom mot en, samma sak när man kommer in på stationen så ler alla tjejer till en och hälsar så jag vettefan om jag bara ser lustig ut eller om dom försöker vara trevliga.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Får man inte köra i 1 mnd efter en underkänd besiktning? det fick man ju iallafall "förr".

Har du fixat felen som du fick nedslag på så får du köra 30 dagar innan du får körförbud dvs det är en service mot dig för att du skall hinna fixa fordonet och ordna en ny tid. Efter 30 dagar får du körförbud och måste göra en ny besiktning dvs ingen ombesiktning där endast de fel du skall ha fixat kontrolleras.

Den generella missuppfattningen är alltså att man skall nöjesköra 30 dagar med fel på fordonet innan man åtgärdar dem. Fordonet får egentligen inte köras med de fel som framkom vid besiktning (eller ja till verkstad funkar kanske).

Det har aldrig varit att du får köra med fel på fordonet utan du skall åtgärda dem innan du får köra...även förr

Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Kom hem från en bandag och hade snuthäng i 2mil utan att märka det, 200m hemifrån tutar det bakom mig och där är dem. Visste jag skulle bli av med kortet så det var bara och dra. Blåljuset gick på men 4 svängar och 30 sekunder senare var dem borta :tungan. Kommer tillbaks 1 timme senare (med nya kläder) och gissa om inte de fortfarande cirklar runt kvarteret. Kör saaakta förbi och de följer efter till mitt garage. Första den ene säger (föraren) "Det är like bra du erkänner med en gång, vi vet att det var du" och ser jäääättearg ut. Vadå säger jag, det var min kompis som körde :D Den andre polisen som är typ hälften så lång som sin kompis ser bara allmänt road ut och ställer frågor som, "Hur fort går den" , "Fin hoj" osv... kändes verkligen som good cop bad cop. Sådär håller det på i c:a 15minuter innan de går med orden "Vi vet att det var du även om vi inte kan bevisa det och vi kommer skriva upp signalementet på din hoj så vi kan hålla utkik efter den". Det var en dag med mycket adrenalin :)
Se det som man skall ta med sig från denna berättelse är att alltid ha extra kläder med sig oavsätt vart man kör? :D

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men ZexeL... Du skriver:
"skylthållaren var ogiltig, blinkers inte bra nog (inte tillräckligt stort avstånd mellan), avsaknad av skyltbelysning samt avsaknad av reflex... Dessutom fick inte hojen brukas eftersom den blivit underkänd på besiktningen för en vecka sedan (på just dessa grejjer)"

Allt detta visste du. Och så kör du ändå om en mc-polis.
Hade du kanske lite otur när du tänkte där...? ;)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nix, felen "skall snarast åtgärdas".. Ingen "frikörningsmånad" längre.
Vad som är "snarast" är det tydligen upp till polismannen att avgöra när du blir stoppad.
Är de på dåligt humör kan de jämföra "aktuell mätarställning" med den vid besiktningen..
Tog mig senaste gången minst 20 min av gafflande med polismannen innan jag kunde köra därifrån som en fri (och förtfarande rik) man ..

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
En polare på jobbet körde till jobbet imorse och vid ett rödljus så trycker han sig längst fram där även en sporthoj står. "Han vill nog räjsa lite" tänkte han och så fort det blir grönt trycker han på och kom upp i ca 150. Han kollar bakspegeln för att se vart sporthojen tog vägen och märker då att en svart saab kommer. Han tar då och bromsar och hinner komma ner i 100 innan blåljusena åker på och han tänker "Fan, helvete! Nu tappar jag kortet". Polisen åker upp jämsides och ut kommer en hand som visar sänk hastigheten, vilket han gör och sen kör polisen vidare! Förstår att min polare körde lugnt resten av resan till jobbet :tungan Hade varit rätt komiskt om han blev av med kortet då han ska hämta upp en ny hoj på torsdag

Tycker dock det är konstigt att inget hände när han trots allt låg 100+ över gällande hastighet. Kanske ännu konstigare att hojen inte blev beslagtagen...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad som är "snarast" är det tydligen upp till polismannen att avgöra när du blir stoppad.
Är de på dåligt humör kan de jämföra "aktuell mätarställning" med den vid besiktningen..
Tog mig senaste gången minst 20 min av gafflande med polismannen innan jag kunde köra därifrån som en fri (och förtfarande rik) man ..

Så det finns inga 2or och 3or längre? :va

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Hoj
R108

fy fan. ingen artistisk frihet längre. man känner det osynliga greppet rundt halsen, lagens långa arm! paragrafriddarna, buknissarna. dommare o dommare var mig nådig du store mann. hörde jag en FTW lets go freestyle mental acapella o trossa snuten med 1 mnd's frikörning! jag vill iallafall ha en 1 mnd frikörning, varje månad! minst.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO