Stoppad i laser/flygande besiktning idag..

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Angående kameror så mäter dom och knäpper i stort sett i samma ögonblick. Detta är för att inget missförstånd skall kunna ske.

Angående "laserpistoler" så får man dela upp begreppen. Den som används mest i dagens polis är "ProLaser 3". Ett Verktyg som används väldigt ofta inom polisen, kostar duktigt mycket. En "kalibrering" som det talas om är en kalibrering som måste göras 1gång/år inget annat gäller. Detta skall finnas med på protokollet (alltså när den senaste kalibreringen gjordes). Innan ProLaser3 används så måste den gå igenom en "daglig kontroll". Detta görs på en plats, 99% på polisstation, där en sträcka är uppmätt med måttband. Det behöver inte vara exakta värden utan det får vara en diff. Senare då polismannen skall använda ProLaser3 på platsen så måste även en "funktionskontroll" samt en "sikteskontroll" göras. Funktionskontrollen görs automatiskt då den startas upp. Sikteskontrollen görs genom att sikta mot ett mål, t ex en flaggstång. ProLaser3 förs då horisontellt och när den träffar målet så skall den ge ett avstånd. Sen är det bara att mäta. Allt detta, tider och signaturer skall finnas på protokollet för den plats polisen står på just då. Då polisen är färdig på den platsen skall en funktionskontroll göras igen, görs genom att trycka på en knapp bara så att den visar "ok".

Vill polisen byta plats så måste en sikteskontroll samt funktionskontroll göras på den nya platsen. Polisen behöver alltså inte in på stationen och mäta om den. Givetvis måste ett nytt protokoll göras, men den "dagliga kontrollen" förs bara över till den.

Så den som slapp undan tidigare hade en jävla tur och det vara lata poliser som inte mätt upp innan dom åkte ut. Är väldigt sällan detta missas enligt källa.

Så dela upp begreppen kalibrering, daglig kontroll, sikteskontroll och funktionskontroll.
 
Last edited:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Skriver det lite större så även Mikey ser :D

En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den.

Källa--->SVMC<---Källa

En polis har rätt att avgöra om min motorcykel låter för mycket..... DOCK kan han då ordna så jag får göra en bes. av detta..... då det annars bara är att överklaga ev. böter.

Det är som att polisen får skriva ut böter till den dom känner för att bötfälla... och då skulle rättsäkerheten fullständigt försvinna, även om den är på god väg.
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
- SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". - samma källa....:tungan
Känns ju konstigt att man inte ska skriva på. Oftast vet man ju ifall ens "MegaPower 3000 XXX Thundernoice"-slipon låter för högt eller inte. Och vet man själv att dom har rätt kanske det är dumt att dra ut på lidandet. Såvida man inte kan åka hem och byta till original utan att något händer.

Man bör kanske kunna hävda att man fick sladd och knäckte sliponet mot en stolpe och därför blev tvungen att byta tillbaka till original, därmed kan man inte heller göra någon kontrollmätning med sliponet.

Eller?:banana
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
fotar dem ditt slipon är det väll bara trycka ner lite stålull eller i med en DB killer dem lär inte fatta mycket skillnad
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Undrar om man kan kräva att polisen betalar ombesiktningsavgiften om hojen blir godkänd med sliponet hos bilprovningen, om dom ger en ett föreläggande att den ska ombesiktigas o böter för att den låter förmycket:va

Någon som vet?
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Känns ju konstigt att man inte ska skriva på. Oftast vet man ju ifall ens "MegaPower 3000 XXX Thundernoice"-slipon låter för högt eller inte. Och vet man själv att dom har rätt kanske det är dumt att dra ut på lidandet. Såvida man inte kan åka hem och byta till original utan att något händer.

Man bör kanske kunna hävda att man fick sladd och knäckte sliponet mot en stolpe och därför blev tvungen att byta tillbaka till original, därmed kan man inte heller göra någon kontrollmätning med sliponet.

Eller?:banana

Hade åkt hem o bytat sen in o besiktat...frågar dom så va det ett lånat slipon alt. så har här minsann aldrig suttit ngt annat än orginal...:rolleyes:
 

The_Godfather

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 k9, Daytona 675 -07
Åkte ditt igår för 97km/h på 70 väg :( , dock med bil. Men angående kalibrering av lasern så skrattade bara polisen och sa att det inte fanns några sådana protokoll som dom hade med sig utan det finns på polisstationen. Han sa också att kalibrering görs varje gång innan dom plockas ut. Om jag ville kunde jag ringa till polisstationen där just den lasern hade hämtats ut på morgonen och be om att få se protokollet, men han kunde inte riktigt fatta vad idén med det skulle vara. Det var bara att skriva på dom 3200kr i böter och vara glad över att man har kortet kvar.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top