Stor satans spindel

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Satt med tjejen och kollade på Hitch igår kväll när jordens i Sverige största spindel sprang över golvet. Tjejen, som är livrädd för den sortens kryp, inte bara jordens i Sverige största spindlar utan spindlar i allmänhet, flög upp och skrek.
Själv är har jag inget emot spindlar, men detta kryp var fan gigantiskt. För att få någon form av lugn och iaf ha möjligheten att tjejen någon gång långt fram i framtiden kanske skulle kunna komma hem till mig igen fanns ingen annan lösning på problemet än att spindeln skulle dö. Efter en halv burk spraydeo och en dörrmatta tryckt mot golvet med spindeln mellan så hade den seglat vidare till spindelhimmeln.

Väl död kunde den mätas och vågen (nåja) slutade på 10 cm med utsträckta ben. Hade det varit någon form av segdragen långbenspindel hade det inte varit något enormt eller ens uppseendeväckande, men det var det inte. En annan sak att nämna var att den var snuskigt snabb.
Kunde familjebestämma den till en käkspindel, men inte närmare än så. Varken Wikipedia eller någon av länkarna därifrån kunde hjälpa mig. Ville undvika utländska källor för att inte råkat hitta en afrikansk spädbarnsätande varelse (då hade min lägenhet och lägenhetslängan brunnit ner i saneringssyfte. Med alla mina saker i.)

Spindeln hade väldigt liten bakkropp, stora käkar, och rätt långa, smala, småhåriga ben.

Har ett par suddiga bilder på mobilen som ska upp (så fort min dator börjat samarbeta), men mer än så kan jag nog inte hjälpa med.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dom är ofarliga men ganska stora skrangliga bestar:D

Dom gillar betongkåkar och källare.

Ditt exemplar är inte på några sätt stort - jag brukar fånga in exemplar ibland - ja levande o dom står fullfjädrade sen på en snusdosa och benen går över kanten - så visst kan dom bli stora.

Jag har faktiskt hittat en ännu större jävel på annan plats.

Dom är desutom till skillnad mot andra spindlar nästan tama och tillgivna i sitt sätt - dom rör sig värdsvant och självsäkert över en när man slaggar eller sitter framför datorn.

Jag hade en som jag lät hållas ett tag i studiesyfte - den kunde ta genvägen över tagentbordet och handen helt uppkäftigt - den åkte ut när den satte sig på huvet när jag sov...:skrämd:ätapiller:dricka.

Dom gillar att gömma sig i fuktiga handukar:D

Hehe men som sagt gillar du såna - prova o kela me dom.

Angånde länken me husspindel - mina varianter bygger inga trattnät utan knallar mer omkring och äter silverfiskar.

Däremot hade jag en trattminör men den var ganska liten under en hylla - dom åt dom större - väldigt aggresiva små jävlar.

Tog en bild på den sittandes i sin bas:D

Bifogat

• Spider_on_post.jpg
    Spider_on_post.jpg
    230.8 KB · Visningar: 886
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag hade en som jag lät hållas ett tag i studiesyfte - den kunde ta genvägen över tagentbordet och handen helt uppkäftigt - den åkte ut när den satte sig på huvet när jag sov...:skrämd:ätapiller:dricka.

Hehe men som sagt gillar du såna - prova o kela me dom.

Angånde länken me husspindel - mina varianter bygger inga trattnät utan knallar mer omkring och äter silverfiskar.

Däremot hade jag en trattminör men den var ganska liten under en hylla - dom åt dom större - väldigt aggresiva små jävlar.

Tog en bild på den sittandes i sin bas:D

vafan :näsblod

:D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Dom gillar betongkåkar och källare.

Jag bodde i en källarlägenhet ett tag och där fanns en hel del spindlar av större storlek. För det mesta gick det bra. De höll sig oftast på golvet så det blev inte så många överraskningar.

Den mest spännande händelsen var väl en gång nar man klev ur duschen och började torka håret, bara för att upptäcka en 10cm spindel alldeles framför näsan inne i handduken. Efter det kollades handdukarna efter spindlar innan användning. :näsblod

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Garanterat en stor husspindel, en hane. Honorna är små. Sexlivet för dem är så att hanen använder de stora käkarna till att kleta sperma på honorna. Kanske värt att prova med frugan? "Ööh, du har nåt på framtänderna!"

De kommer in på hösten, men trivs "sådär" det är för lite fukt i en uppvärmd inomhus källare.

Fördelen med dessa spindlar är att det hörs ett tassande ljud när de tar en världsvan promenad över golvet. Jag brukar använda en tvåtumfyra, men i lördags tog jag en med flugsmällan, mycket bättre, man slipper höra det otrevliga krasande ljudet när de dör.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vill man se dom riktigt feta skall man in i fuktiga bergrum.

Boende i Göteborg kan ju ta sig till Gamlestaden och det där bergrummet mittemot gamla fabriken.

Det spelas softair och allt möjligt där.

Dom hänger där som stora väggklockor på väggarna i tusental - och dom är inte små:D

Skulle vara fett tråkigt o vara en sketen insekt i där:näsblod

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
helvetes... Är fullkomligt livrädd för spindlar. När vi flyttade för ett litet tag sen så hade vi ställt en del lådor i en lagerlokal, som var av betong. Där inne är det sjukt fuktigt på sommaren tack vare att det ligger precis vid havet.. När vi flyttat in lådorna på nya stället så kom det nog den största spindel jag sett (skojar inte om fanskapet var 10x10cm) och kryper upp på väggen. har aldrig blivit så skraj, trodde den skulle äta upp mig..

Hårsprej+tändare kirrade biffen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Till TS:
Skaffa en Mainecoon katt. Efter jag skaffade min fanns det inte ett enda kryp i lägenheten. Inte ens en fluga på sommaren.

Gruztager

snabbare än min egen skugga
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yamaha R1
jag hittade en som var 3x3 kanske med benen.. platt hade den nog varit större men jag skickade dit hunden och hoppades på ett snabbt slut.. han var totalt ointresserad av den och kollade på mig som om jag var dum i huvet som trodde han skulle äta den.. Den har sitt näste bakom utemöblerna på altanen och vi har kommit fram till att det är bäst den har sitt område och jag har mitt.. Några m2 som jag inte längre nyttjar

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Råkade ut för en stor spindel hemma hos tjejen igår!!

Den var avsevärt större än någon annan spindel jag sett i verkligheten tidigare, vilket inkluderar stor husspindel.

Spindeln hade ca. 5-6 cm mellan benändarna, kompakt rund kropp på ca 2cm bred, 5-6 mm tjock, svart med tjockare ben än vad jag sett i Sverige. Den rörde sig på golvet och var inte jättesnabb och verkade rädd. Var tvungen att ta död på den och tryckte sönder kroppen som jag uppfattade till ca. 5-6mm tjock, lätt luden. Blev fundersam om den följt med tjejens bagage från Prag samma kväll.

Som sagt.. Jag har sett stora husspindlar förrut och denna var större, men hade framför allt hade den bredare stans på benen och benen var INTE dubbelt så långa som kroppen var bred. Tänkte tyvärr inte på att ta ett kort.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Vi har en jävla massa spindlar hemma. Har inte stött på nån som är tokstor ännu, men dom är fan så äckliga ändå:mad:
Den här upptäckte vi igår kväll, fy fan.

Bifogat

• image-upload-461-751824.jpg
    image-upload-461-751824.jpg
    28.7 KB · Visningar: 488
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ähh, en liten spindel är väl inget att gråta över? Och definitivt inte döda dem, det är ju itne speciellt snällt :(

Tjejen rensade lite i butiken *hon är florist* och då satt det några exotiska saker i taket där de hade byggt bo :näsblod Då kan man ju faktiskt döda dem när man är osäker på om de är farliga eller ej, men i Sverjet så finns det ungefär lika många giftiga spindlar som det finns på Nya Zeeland, inga med andra ord.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det där med handduken och stor spindel har jag varit med om en gång :skrämd

Stor spindel

2374374117_2d4c80c35e.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle aldrig ha börjat läsa den här tråden... Hatar spindlar nåt så in i helvete. Är väl inte direkt rädd för dem, kan ta i dem utan problem och sådär... Tycker bara inte om dem.
Och jag bor i en betongkällare:4skrika Kommer ju fan få leta igenom hela lägenheten efter spindlar innan jag går och lägger mig, för även om jag inte är rädd egentligen så skulle jag fullkomligt avlida om det kröp upp en fet jävel och satte sig i ansiktet på mig medan jag sover:näsblod

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Garanterat en stor husspindel, en hane. Honorna är små. Sexlivet för dem är så att hanen använder de stora käkarna till att kleta sperma på honorna.

Eeeeeew, jag är inte rädd för spindlar men det där gjorde mig fan äcklad...jag lär inte kela med dom ever igen. :zpy

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Skulle aldrig ha börjat läsa den här tråden... Hatar spindlar nåt så in i helvete. Är väl inte direkt rädd för dem, kan ta i dem utan problem och sådär... Tycker bara inte om dem.
Och jag bor i en betongkällare:4skrika Kommer ju fan få leta igenom hela lägenheten efter spindlar innan jag går och lägger mig, för även om jag inte är rädd egentligen så skulle jag fullkomligt avlida om det kröp upp en fet jävel och satte sig i ansiktet på mig medan jag sover:näsblod

Jag trodde inte att du sov. :va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...men i Sverjet så finns det ungefär lika många giftiga spindlar som det finns på Nya Zeeland, inga med andra ord.

Fast man befarar att det bl.a. finns Svarta änkan i väst-Sverige - import via hamnarna. Om de blir tillräckligt många och tätt nog för att föröka sig, då blir det jobbigt. De klarar vårt klimat ganska hyfsat.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha