Stor satans spindel

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
red back OZ.jpgHuntsman OZ.jpg

Till vänster är en Red back som vi hittade vi en låda som man dumpade päronen vi plockade. Spindeln är den närmaste släktingen till Röda änkan och är en av dom giftigare spindlarna i Australien.

Till höger är en väldigt ung Huntsman som vi fångade i ett hus vi bodde i, fruktansvärt snabba rackare som istället för att bygga nät jagar sin föda, därav namnet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är lustigt det där hur djupt våran rädsla för små spindelliknande djur sitter i generna.

Trots att jag inte är särskilt rädd för djur förvånas jag ofta på min initiala förhöjning av adrenalin när ögonen uppfattar något på kroppen som skulle kunna vara en spindel eller liknande.

Även om jag aldrig agerar utefter impulserna kan jag inte förneka att dom finns, sen ser man att det bara är en spindel någon bråkdels sekund senare är bara förvåningen var över vad som hände.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 387056View attachment 387057

Till vänster är en Red back som vi hittade vi en låda som man dumpade päronen vi plockade. Spindeln är den närmaste släktingen till Röda änkan och är en av dom giftigare spindlarna i Australien.

Till höger är en väldigt ung Huntsman som vi fångade i ett hus vi bodde i, fruktansvärt snabba rackare som istället för att bygga nät jagar sin föda, därav namnet.

Det var en rätt liten huntsman, men huntsman spiders misstänks ju vara skyldiga till rätt många olyckor i Australien, då de gillar att krypa in i bilar och sedan ramla ner i knät på föraren... Huntsman är ju dessutom en av få varelser i hela australien som inte är giftig.... (Antar att det är därför den använder bilknepet för att döda dig, för som bekant är allt ute efter att döda dig i Australien.)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan förstå att folk är lite rädda för spindlar, men att de är så rädda att de inte vågar ta i dem eller springer runt och skriker som en liten flicka kan jag inte förstå. Man kan ju enkelt stampa ihjäl dem om man är elak av sig.
Jag har precis lyckats lära mina småbarn att spindlar är snälla djur och minstingen på 1,5 år blir helt till sig när han ser en spindel och ska genast dit och få tag på den. Så vi ska INTE åka till Australien på semester :D

Jag har en kompis som är totalt livrädd för spindlar och jag har sagt till honom att jag ska gå över till honom någon gång och dumpa ett gäng läskiga spindlar i hans brevinkast. Han får panik bara av att tänka på det och han påstår att han även har drömt en mardröm om det :D
What are friends for...

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Det var en rätt liten huntsman, men huntsman spiders misstänks ju vara skyldiga till rätt många olyckor i Australien, då de gillar att krypa in i bilar och sedan ramla ner i knät på föraren... Huntsman är ju dessutom en av få varelser i hela australien som inte är giftig.... (Antar att det är därför den använder bilknepet för att döda dig, för som bekant är allt ute efter att döda dig i Australien.)

Ja, de var en av dom mista vi såg, dom blir BRA mycket större när dom är fullvuxna och är somsagt helt ofarliga för människor och de krävs mycket för att dom ska bita, huntsman ser man lite överallt i australien, fångade även en större huntsman som jag tyvärr aldrig tog bild på, kastade in den i frysen och skickade den och lite andra sovenirer till syrran som för övrigt är grymt spindelrädd! hehe :yoparty

Innan han vart djupfryst gav jag han en cikada som sissta måltid, jag vart förvånad över att han faktiskt åt upp den öven fast jag hade den i fångenskap, var bara lite skal kvar dagen efter.
Som Ulvhamne sa så orsakar dom många olyckor då dom gärna gömmer sig bakom solskydd och liknande.

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag är nog mest skraj vid själva tanken på en stor jädra spindel, som nu tex, när jag läser om dom. Får sådana konstiga rysningar och en obehagskänsla. Men när jag väl träffar på dom rackarna, så är det inte alls lika farligt. Jag jobbar som fastighetsskötare, och har ett par hundra fuktiga källarutrymmen som jag går igenom frekvent. Har hittills inte stött på någon riktig bjässe, dock.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha