Systembolaget är grymt. Det är så bra att kunna beställa hem enstaka pavor, från små bryggerier, till sitt lilla förortsbolag utan extra kostnad.
Två Imperial Stouts skall testas. Kosacken Imperial Stout från Hantverksbryggeriet och en IS från Nils Oscar.
edit:
Nils Oscar Imperial Stout. Nu när den fått värma sig lite, från att ha varit kylskåpskall, är den riktigt fin. Inte alls samma drag som i Yeti eller Gonzo från flying dog (som iofs är en Imperial Porter). Men men... god är den, fylld med riktigt mörk, bitter, 80-85%:ig choklad och kaffe. Lättare kropp än väntat. Jag beställde 4 så jag skall nog gömma två stycken längst in i ett skåp och ta fram om något år eller fyra och se hur den smakar då...
edit2:
Ikväll blev det dags att testa Kosacken. En erfarenhet rikare sedan igår lät jag denna stå framme en bra stund innan jag smakade på den för att låta den få en mer lämplig temperatur då den inte skall vara för kall...
Liksom Nils Oscar bjuder Kosacken på en massa choklad. Till skillnad från NO som snarast påminner om en bit riktigt mörk, aningen bitter choklad är smakerna i Kosacken mycket snällare och populistiska. Om NO är en bit riktigt mörk choklad är Kosacken snarare en god pralin med en liten uns mocca i bakgrunden med en sötare gräddig avrundning. Damen stack till mig en bit 85%:ig Godiva-choklad och tillsammans med Kosacken blev det en lyckträff. Utan att ha varit någon Stout-älskare sedan tidigare kan jag inte annat än att konstatera att den här seglar upp som en ny favorit och tar en topp-tio-plats när jag skall försöka rangordna mina öl/ale/stout-favoriter..
Det kommer nog läggas en ny beställning på systemets hemsida redan i morgon och en del av dessa flaskor kommer gömmas längst in i garderoben för att förhoppningsvis få bo där ett par år innan de prövas igen även om jag givetvis kommer ställa ett par lite mer lättillgängligt.