Stora cykeltråden

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Så , vilka cyklade Vasan ?
Klarade min målsättning på under 3:30 ( 3:25 ) och hoppas sänka rejält nästa år om jag får fortsätta vara hel ( för en gångs skull :gnissla )

M

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Överlevde men det var nätt o jämnt! Bara mig själv att skylla o kanske lite på cykeln, servicetälten, vädret, uppförsbackarna o.s.v... ;)

8000m träning (onsdags) i år, bokstavligen, var bevisligen i underkant (no shit) men första halvan kändes oförskämt bra.. sen gick det utför. Framsida lår höll på att lossna kändes det som och ngt. helvetesliniment kände jag inget av förrän efter loppet men det hjälpte nog till ändå, vaderna krampa bitvis så jag fick leka trädkramare några ggr. o stretcha. I startfållan upptäcker jag att bakbromsen inte tar nämnvärt och greppet går med lätthet in i styret = troligen luft, tredje och fjärde depån frågade jag servicekillarna men ingen hade prylar till Magurabromsar. I något längre utförsparti testade jag att frenetiskt pumpa bakbromsen och då kom den igång med uppskattningsvis halv bromsverkan men det försvann efter ngn. minut.

Utför med folk framför som panikbromsa för en kotte var med andra ord spännande där jag kom med enbart frambroms + gräs och lerslänterna. Men men lite sunt förnuft måste jag haft för ingen incident under loppet mer än kedjan som hoppa 2 ggr men den sista var när jag ryckte över mållinjen så den räknas inte och att jag sumpa flaskan ngn. gång efter Evertsberg = dags att beställa ny hållare.. o flaska.

Så.. ja det går att genomföra Cykelvasan helt otränad men rekommenderas inte =) Efter halva loppet var det bara överlevnad och på tal om detta så såg jag en kraftig stackare som de gjorde hjärt o lungräddning på precis efter Preem-racebacken, ambulansen var där på studs och det jag fick höra och läst så "fick de igång han". Hoppas det gick bra.

CV-14.jpg
Cykel på rummet
1408128501780.jpg

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Säger detsamma. Skulle inte köpa nåt innan jag fick hybriden såld. Nu står man här med tre cyklar lik förbannat! Trång i förrådet nu... Men det gick inte att missa dealen. Blev inte nån kanonhoj direkt, men jag trivs å andra sidan bättre i gymmet än på cykeln.

Blev en ny Merida Big Nine Viper för halva priset. Den funkar väl för CV nästa år ifall det skulle brinna helt i skallen...

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Säger detsamma. Skulle inte köpa nåt innan jag fick hybriden såld. Nu står man här med tre cyklar lik förbannat! Trång i förrådet nu... Men det gick inte att missa dealen. Blev inte nån kanonhoj direkt, men jag trivs å andra sidan bättre i gymmet än på cykeln.

Blev en ny Merida Big Nine Viper för halva priset. Den funkar väl för CV nästa år ifall det skulle brinna helt i skallen...

Visst är det ett jäkla ilandsproblem...jag försöker friskt ducka för mtb, siktet är väl på VR, om diverse begagnade kroppsdelar från tiden med geggmoppar spelar boll...men jag satt precis och kikade på årets CV på svtplay...ser svårt kul ut. :huvet

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Visst är det ett jäkla ilandsproblem...jag försöker friskt ducka för mtb, siktet är väl på VR, om diverse begagnade kroppsdelar från tiden med geggmoppar spelar boll...men jag satt precis och kikade på årets CV på svtplay...ser svårt kul ut. :huvet
Jupp, borde kanske bli en valfråga.:rolleyes:

Då har du att göra ett tag, bara hoppas delarna håller. Jag blev ju "påtvingad" en tävling i somras, därav hojbytet. Det räcker inte riktigt nöta landsväg om man sen ska cykla i lera och vice versa. Nå, verkar som jag är dum nog att ge mig på skiten nästa år igen. Resonerar att Aprilian går ju på asfalt och jag måste ju få chansen skita ner mig nån gång...

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jupp, borde kanske bli en valfråga.:rolleyes:

Då har du att göra ett tag, bara hoppas delarna håller. Jag blev ju "påtvingad" en tävling i somras, därav hojbytet. Det räcker inte riktigt nöta landsväg om man sen ska cykla i lera och vice versa. Nå, verkar som jag är dum nog att ge mig på skiten nästa år igen. Resonerar att Aprilian går ju på asfalt och jag måste ju få chansen skita ner mig nån gång...

...ser grymt kul ut det där...har ju erfarenheter av nedskitningsåkat, dock ser jag inte riktigt hur SPD-pedaler kan leda till något annat än brutna nyckelben. :crash :hihi

Jag har lovat mig själv att foka på trainer och längdlagg i vinter, får se om det håller. :rofl

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
...ser grymt kul ut det där...har ju erfarenheter av nedskitningsåkat, dock ser jag inte riktigt hur SPD-pedaler kan leda till något annat än brutna nyckelben. :crash :hihi

Jag har lovat mig själv att foka på trainer och längdlagg i vinter, får se om det håller. :rofl

Funkar bra med SPD i skogen, aldrig haft problem där... På landsväg har jag däremot stannat utan att ta loss skorna och trillat två gånger.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Så , vilka cyklade Vasan ?
Klarade min målsättning på under 3:30 ( 3:25 ) och hoppas sänka rejält nästa år om jag får fortsätta vara hel ( för en gångs skull :gnissla )

M

Kom in på 3:43, hade en del strul på vägen med pyspunka så jag är nöjd. Tänkte byta till heldämpad cykel till nästa år.

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Funkar bra med SPD i skogen, aldrig haft problem där... På landsväg har jag däremot stannat utan att ta loss skorna och trillat två gånger.

Klart det funkar :)

körde faktiskt Vasan med lvg-pedaler och kommer att fortsätta med det :tummenupp, bara man ser till att klossarna är rena i starten tar men sannolikt inte ur dom föränn efter målgång .

M

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som har tips på en billig och något som när smidig GPS-lösning för cykel?
Möjlighet till pulsmätare, kadenssensor eller liknande är oviktigt.

Främst så är det för att i efterhand kunna se på Strava hur snabb jag varit jämfört med andra. Kan man ladda in GPX-filer eller något och få rutter att följa på det viset så är det en bonus.

I dagsläget har jag en Garmin eTrex ("yellow") av första generationen. Den har usel mottagning. Och ska jag koppla den till en dator så måste jag antingen bygga någon egen seriell kabel och komplettera med med en RS232-USB adapter eller köpa en färdig kabel för ett par hundra. Plus att jag inte har den blekaste om vilket filformat den skapar och riskerar bli tvungen att sitta med någon konverterare varje gång jag tankat ner filer från den. På de flesta sätt och vis alltså en ganska osmidig lösning. För att inte tala om att den har ett inbyggt minne på 4mb eller något liknande, så den har bara kapacitet för något hundratal waypoints och en rutt.

Så vad tror ni? Garmin Edge 200? Någon billig smartphone? En GPS-mottagare man har på handleden, typ Foretrex? Modernare handhållen (med cykelfäste till då) än den jag har?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
En billig androidlur vore väl det enklaste, då har du ju Strava gående direkt utan externa kopplingar. Kontantkort räcker ju, Garmin är kompetenta men kostar en del.

Finns sträckor dessutom inlagda (av dig eller någon annan) i Strava får du ju automatiskt en jämförelse.

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jag kör garmin forerunner 305 med kadensmätare...rockar. Just kadensen tycker jag är intressant som nyfiken rookie.

Klockan har jag haft som löparkompis i fem år, så när det blev racer kompletterade jag bara med cykelhållare och kadensmecket.

Borde gå att hitta billigt...

Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Billig smartphone för strava .
Vill man ha rutter mm tycker jag att dom med riktig kart funktion är att föredra , typ beg edge 705 .
Inte "billiga" men ebay är din vän .
Finns fortfarande nya , alt 8.. för mindre pengar än i swe .

Stora skillnaden är väl dock att telefonen loggar direkt mot strava och garmin behöver ladda över data till annan dator och läggas upp på strava ( tror jag ) .

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det blev en billig androidlur. Har haft en gammal osmart telefon som jag i stort sett mest använt när jag cyklat (eller på annat vis befunnit mig i ociviliserade trakter) och den började bli lite gammal så då fick jag en anledning att byta ut den.

Det fick bli en Xperia E1 som kostade 695kr. Mest på grund av att det var en av de billigaste jag hittade med både GPS och Glonass. Och både att hitta satelliter och hålla kvar kontakten med de fungerar betydligt bättre än med min gamla eTrex. På asfalt och grus har den satellitkontakt så det räcker även när jag har den i en sån här innanför tröjan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad har ni för däck på era racers? Senaste däcken är Bontrager S3 som sprack, Michelin Pro 4 Endurance som slets väldigt fort och Conti GP4000S som visserligen verkar hålla bra, men som har spruckit på däcksidorna :(

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Vad har ni för däck på era racers? Senaste däcken är Bontrager S3 som sprack, Michelin Pro 4 Endurance som slets väldigt fort och Conti GP4000S som visserligen verkar hålla bra, men som har spruckit på däcksidorna :(
PRO 4 or 25mms, kalrt bra . Om du inte provat 25 så gör det .
Ska prova Schwalbe-one tubeless, kanonbra enl polare och rullar lättare ( varför jag nu vill att träningshjulen ska rulla lätt ? )

M

Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Har Schwalbe Durano 25mm på räsern sedan i våras. Har väl gått ett par hundra mil utan punka eller synligt slitage. Har kört en del med Conti GP4000 också och varit nöjd. De sprack aldrig för mig, men då går jag åas i flugvikt 72kg och kör alltid med minst 7 bar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
PRO 4 or 25mms, kalrt bra . Om du inte provat 25 så gör det .
Ska prova Schwalbe-one tubeless, kanonbra enl polare och rullar lättare ( varför jag nu vill att träningshjulen ska rulla lätt ? )

M
Det sitter Conti 25'or på nu, mycket trevligare än 23'or, framförallt mycket mindre vibrationer :tummenupp

Har Schwalbe Durano 25mm på räsern sedan i våras. Har väl gått ett par hundra mil utan punka eller synligt slitage. Har kört en del med Conti GP4000 också och varit nöjd. De sprack aldrig för mig, men då går jag åas i flugvikt 72kg och kör alltid med minst 7 bar.
Jag brukar få touringplatta bak, och då är gjutskägget kvar i mitten fram :va Jag väger iofs 85kg, men jag har maxtryck, och undviker alla former av hål, trottoarkanter mm, men ändå är däcksidorna spruckna varvet runt :( Jag har Conti-slicks på min pendlar-MTB också, och den går med dom däcken minst 2x6 månader innan jag byter, och då ser dom däcken ändå bättre ut än racerdäcken efter en sommar :(

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Igår köpte jag en limousinecykel. Den har lite jobb framför sig men jag tror att det kan bli bra. Mugghållare och kanske en liten stereo kan komma på plats.

limosin.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...