Hur ofta skall man fetta in kullagren i Fulcrum Racing 3 däck, racercykel? Cykeln används bara på asfalt och när det är torrt ute. Jag kör 170 mil per år. Skall man bara fylla på med mer fett eller skall det gamla fettet tas bort först? I så fall hur.
Svara inte att jag skall lämna in cykeln på service. Betala för att någon klåpare skall skruva sönder min cykel är inte aktuellt.
Det samlas ju smuts i fettet så det är ju klart fördelaktigt att rengöra innan du sätter dit nytt fett men jag rengör inte. Känns inte som att priset på kullager motiverar att lägga särskilt mycket arbetstid på att förlänga deras livslängd.
Då ser jag ju cykeln bara som ett träningsredskap, om man tävlar finns ju förstås ett större värde i att det ska rulla maximalt lätt.
Intervall får någon annan svara på, jag rör inget förrän jag märker att någon detalj inte fungerar bra och då brukar det bli samtidig genomgång kontroll, smörjning etc av resten av fordonet samtidigt.
Det där med fett på cykelhjullager påminner mig om min professor i tribologi, jag noterade att han applicerade väldigt lite fett på lagret när han smörjde sin cykel i labbet. Ungefär som en lillfingernagel. Jag påpekade att nog måste du dit med mer fett.
Varvid han svarade med den auktoritet som en tribologiprofessor har på sitt området att nej, det räcker minsann med så lite fett. Och man argumentera inte emot en professor inom hans eget område, jag fann dessutom inte ens ord för vad jag tänkte. Jag kände ju erfarenhetsmässigt att han hade fel men det tog en stund innan jag insåg varför vi hade så olika uppfattning. Det var ju det där med teori VS praktik.
Han hade ju helt rätt. Kör man ett lager i en testbänk i ett laboratorium så räcker det med en gnutta fett.
Jag insåg lite senare att skillnaden är ju att på en cykel som åtminstone då alltid hade okapslade lager så kommer det ständigt in damm och smuts och en riklig mängd fett håller helt enkelt sand och partiklar borta från lagerytorna. Tar man isär ett okapslat lager på tex en cykel så är det ju ofta rikligt med smuts man ser på fettet som ligger utanför och egentligen inte längre är i kontakt med rörliga delar. Men petar man bort lite av smutsen så brukar det se finare ut längre in.
Eller så kan man sätta en lite gnutta fett som professorn, men då får man nog rengöra och smörja lite oftare.