Stora Eurotråden

Vilken är tidernas bästa Eurolåt?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu släpps den efterlängtade Stora Eurotråden. Uppmärksamma användare noterade redan Smygpremiären igår kväll, Mr.Vain-tråden.
Efter mycket funderande så har de 10 bästa Eurolåtarna nominerats och nu skall en vinnare utses. Få trådar har redan innan de skapats ombetts bli Sticky, värt att notera.

Denna tråd tillägnas inte bara de som stod för sitt intresse i form av Euro, Suzuki Swift, Dax Vax och Adidasbyxor utan även er som likt mig aldrig erkände. Euron hade två allvarliga imageproblem på 90-talet, problem som effektivt höll dessa musikaliska genier borta från stora arenor som Globen, Ullevi och Stockholms Stadion. Det ena problemet var att få, om ens någon, ville associeras med baslådor i små japanska bilar som cirkulerade i förortscentrum. Det andra var att Euron ansågs som någon typ av ej kompatibel musikstil till Technon. Technon vann ju stort med sin mystik och underground-känsla. Dansen var ballare, festerna skummare, lasern dyrare - att då säga att det är inte Techno jag lyssnar på i min Walkman, det är Eurotechno var uteslutet.

Hur som helst, klockan är slagen. :banana

De nominerade är:

[YOUTUBE-ID]Lk3lQRmIkoM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]-Guqhnz4N38[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]_hvOOZUNDfo[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]keF1ph1zTAM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]VXseHUrLR5g[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]eaGnXbqdjDU[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]nsCXZczTQXo[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]-JfEntnbyjw[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]vWgMnubJ4dQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]C9c5otT-RUA[/YOUTUBE-ID]

Och bonuslåten:
[YOUTUBE-ID]xcmBaRAj7FU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Problemet med dagens ungdom är att de inte inser hur hårt Aqua är/var :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och varför är inte då snaps låt "The Power" med dårå:mad:

För att den inte var nominerad så klart!

Nä, men för att jag tyckte att 10 var ett bra maxantal och för att jag inte vill ha med samma artist två gånger och för att jag tycker Rhytm is a Dancer är 10ggr bättre och för att jag egentligen inte ens tycker The Power är en Eurolåt.

Tro inte att det var lätt att välja!

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Jag har nån fetish för hon i Aqua så jag röstar på dom.

Vet inte riktigt varför men det kittlar lite skönt i byxorna då jag ser en Aqua video :va :tuttar

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mycket bra tråd! Jag kan inte välja vad jag ska rösta på, måste nog fundera ett par dagar.

Men Markus, Aqua var väl ändå ett par år senare (och inte riktigt samma kategori) än resten av alternativen?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Vilken nostalgi. Sån här musik spelades alltid på våra låg - och mellanstadiedisco. :)

(Kan ingen göra något liknande fast med metal? :))

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu har jag ju aldrig, ALDRIG någonsin tyckt Eurso har varit bra. Men om jag måste rösta så får jag lov att hålla med Markus om Snap. De har iaf en kille i läder med nån typ av gitarr. Sen skulle jag lätt trycka negressen som sjunger.

Men i vanlig ordning i såna här trådar så skjuter man mot mål men hamnar i omklädningsrummet. Var är Scooter i såna här sammanhang?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men Markus, Aqua var väl ändå ett par år senare (och inte riktigt samma kategori) än resten av alternativen?

Det känns länge för oss, för vi var så unga då. ;)
Minns jag rätt så kom Roses are Red 1997 och att Mr.Vain kom 1993 vet jag lika säkert som jag kan mitt personnummer. Fyra år är inte så länge, men visst sticker Aqua ut lite här. Å andra sidan så är "rappen" kombinerat med sången och beatsen solklart Euro, jag menar: "Come pick my roses"? Hur Euro är inte det.

Man skulle kunna vara lite filosofisk här och fråga om inte Euron dog med Aqua? Det finns ju massor med dansmusik fortfarande, men det här med "rap" och "tralalalala" är stendött.

Jag tycker även senare konststycken som Booster och Haiduccii är fantastiska och de kanske passar på en Dance-platta men inte på en Europlatta. Vad tycker du om Whigfield då? Inte Euro, men provocerande bra på något sätt.

Var är Scooter i såna här sammanhang?

Scotter har aldrig gjort Euro, aldrig! :fakta
Men han är bra, jag menar:
Faster!
Harder!
Scooter!

:rofl

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Oo hur ska man lyckas hitta en vinnare här? Min första reflex var att rösta på Captain Hollywood bara för att jag alltid varit svag för kostym-euro, men Mr. Vain är trots allt en mångt bättre dänga. Snap har producerat både det bästa och sämsta ET, men för mig så är dom nåt av genrens språkrör på någe vis. Haddaway hade ett par rejäla långkörare men dom är trista som få, och DJ BOBO är alldeles för sliskig för min smak så dom går bort. Aqua lyckades aldrig få till nåt "fett beat" enligt mig. Dreams har allt sånt som en riktig eurotechno-dänga ska ha, så för mig står det mellan 2 brothers, Culture beat och Snap. Lägger nog min röst på Rythm is a dancer trots allt, kanske inte den bästa ET genom tiderna men det är trots allt Snap.

Blev dock förvånad när inte Corona finns med på listan, hade ju hits som fick haddaway och gänget att blekna. För att inte tala om Ice MC, bom-diggi-diggi-diggi-boom-diggi-bam:

[YOUTUBE-ID]-WU94oWlkV8[/YOUTUBE-ID]

Ytterligare ett one hit wonder som borde fått tävla är väl LaBouche:

[YOUTUBE-ID]0u0mZYLs45o[/YOUTUBE-ID]

Men som sagt, tufft jobb att kondensera ner utbudet till en topp 10 så nåt måste väl stryka på foten. Vill oxå passa på att lyfta fram Felix - It Will Make Me Crazy, med videon som fick mig att önska att jag var en landhockeyklubba:

[YOUTUBE-ID]pJj6zHP_jn4[/YOUTUBE-ID]

Kanske inget att hänga i julgranen nu, men -90 bland alla flanellskjortor och rosa ray-bans var det här hett ju. =)

Just ja: Sticky!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Faster!
Harder!
Scooter!

:rofl

Ja jag menar ju det :rofl

Men vadå killen är tysk och han gör nåntyp av rytmiskt trams = Eurotechno?

Men, Ace of Base då? Var inte de Euro? :D

Eller eller...vad hette hon konsumbruden utifrån Vastmanländska bonnvischan?

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Man skulle kunna vara lite filosofisk här och fråga om inte Euron dog med Aqua? Det finns ju massor med dansmusik fortfarande, men det här med "rap" och "tralalalala" är stendött.

Kocky och Rosanna är lite euro. Kockys halsduk också, på nåt sätt.

Edit: Fast han är ju inte neger. :rolleyes:

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ujuj.

Du har pysslat länge för att få till den här tråden Markus. Är du ledig?
Fö röstar jag på Snap, men det var i hård konkurrens med Haddaway

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ytterligare ett one hit wonder som borde fått tävla är väl LaBouche:

Alltså La Bouche var inga one hit wonder till att börja med för dom hade även sweet dreams som spelades friskt på diskoteken runt om landet.

Inget jag visste sen tidigare men det var tydligen enda eurodiscoartisten som lyckades slå i usa.

Ahh jag minns det som igår, året var 1995 polarn hade en volvo 240 epa som Be my lover spelades friskt i. Varje gång jag hör den låten så tänker jag på sommaren.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Just ja: Sticky!

Säg det till Swedie!
Tror det blir trovärdigare om ngn annan än trådstartaren ber om det. :gnissla

Mycket bra bidrag förresten, speciellt Felix. :banana

Tror jag måste kolla vad jag egentligen har i form av Euro på skivor ikväll. Vet att det nog endast är cd-singlar och att jag inte vågade köpa dem själv. Jag har en jäkla massa plattor men Euro köpte jag aldrig pga skammen. :(

Som sagt tror jag min Mr.Vain med 4 (!!!!!) olika originalversioner skulle gå att sälja på auktion i Tyskland för uppåt €100.000.

Några som var jävligt tajta var Venga Boys men det är inte Techno heller direkt. :(
Boom, boom, boom från 1999 var ju fantastisk.

Här är en annan fin rackare också.

[YOUTUBE-ID]TCriMxXj7Zo[/YOUTUBE-ID]

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ingen lista är komplett utan denna:

"In the dance hall, on the dance hall, on the dance floor,
We do the ragga dance mana
Ragga man yes, it is a ragga man jam
People drinking champagne fun full of fashion
Pump it up start to swing your body
While you listen to the music jump up and party "
:tuttar :yoparty :banana :banana

[YOUTUBE-ID]Q9ocLN4Dc3I[/YOUTUBE-ID]

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ujuj.

Du har pysslat länge för att få till den här tråden Markus. Är du ledig?
Fö röstar jag på Snap, men det var i hård konkurrens med Haddaway

Vill du veta hur länge? ;)
Åtminstone sedan Mon, 12 Mar 2007 09:16:41 då jag började studsa mail till mig själv med bra låtar jag hörde. Sedan har jag tagit in konsulter som hjälpt till med bidrag och i morse gjorde jag den stora gallringen för att få till tråden.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0