Stora Grill-tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Spöregnat hela dagen så klart man blir sugen på grillat. 😁
Hittade en fin Top Blade (luffarbiff med ett fancy namn).
1000004711.jpg

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Äntligen blivit berättigad en uteplats som inte är belägen på fjärde våningen så det blev en klotgrill direkCt.

Samtidigt börjat sälja grejer från Holy Smoke på jobb så har varit galet inspirerad, har gått lös med deras träkol och den är fan helt otrolig.

Ikväll körde vi fläskytterfile som nog är det absolut tråkigaste som finns enligt många men jag håller verkligen inte med, det är fantastiskt gott!

Oak/maple träkol från Holy Smoke och några extra chunks av äppelträd, fick äta rök i typ 1,5h och sen blev det fullt ös över glöd och massa glaze.

Blev riktigt bra, är galet imponerad av kolen.
Ger utan problem 1,5h glöd när man kör fullt spjäll i grillen, bra mycket längre om man ska lågtempa lite...

Nu börjar säcken sina så ska ge mig på deras oak/apple härnäst, oerhört taggad.

20250314_173508.jpg
Snapchat-573543893.jpg
Snapchat-1704009614.jpg

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äntligen blivit berättigad en uteplats som inte är belägen på fjärde våningen så det blev en klotgrill direkCt.

Samtidigt börjat sälja grejer från Holy Smoke på jobb så har varit galet inspirerad, har gått lös med deras träkol och den är fan helt otrolig.

Ikväll körde vi fläskytterfile som nog är det absolut tråkigaste som finns enligt många men jag håller verkligen inte med, det är fantastiskt gott!

Oak/maple träkol från Holy Smoke och några extra chunks av äppelträd, fick äta rök i typ 1,5h och sen blev det fullt ös över glöd och massa glaze.

Blev riktigt bra, är galet imponerad av kolen.
Ger utan problem 1,5h glöd när man kör fullt spjäll i grillen, bra mycket längre om man ska lågtempa lite...

Nu börjar säcken sina så ska ge mig på deras oak/apple härnäst, oerhört taggad.

View attachment 511821
View attachment 511822
View attachment 511823

Svinytter brukar jag skiva ~18mm och dra salt, peppar, timjan, rikligt med svartryffeloja, och sedan grilla hett-djävulen en liten stund.
Brukar bli saftigt när man ger den olja och binder med salt.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Svinytter brukar jag skiva ~18mm och dra salt, peppar, timjan, rikligt med svartryffeloja, och sedan grilla hett-djävulen en liten stund.
Brukar bli saftigt när man ger den olja och binder med salt.
Det ska absolut testas!
Är ett stort fan av detaljen och jag älskar att den kostar typ noll, helt klart min favorit att göra riktigt dumma experiment med.
Riktigt underskattad köttbit i min bok, tänker att folk generellt har dålig bild av gris för att det alltid grillas typ 10 grader längre än det behöver för att man är rädd för någon uråldrig skit om att man kommer skita ut sina inälvor om man gör på annat vis.

Har sneglat hårt på en pelletsgrill på jobb och det är typ enbart för att smidigt kunna långköra riktig budgetgris och få kött i världsklass för typ noll pengar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det ska absolut testas!
Är ett stort fan av detaljen och jag älskar att den kostar typ noll, helt klart min favorit att göra riktigt dumma experiment med.
Riktigt underskattad köttbit i min bok, tänker att folk generellt har dålig bild av gris för att det alltid grillas typ 10 grader längre än det behöver för att man är rädd för någon uråldrig skit om att man kommer skita ut sina inälvor om man gör på annat vis.

Har sneglat hårt på en pelletsgrill på jobb och det är typ enbart för att smidigt kunna långköra riktig budgetgris och få kött i världsklass för typ noll pengar.

Rosmarin skall det vara!
(Inte Timjan, det hade varit puckat, jag blandar)

Grejen med att ge fettet den biten saknar i olivolja är att du grillar den på 4-5 minuter (max) över vit glöd, typ 1 min per sida (knappt) x2 så gör man ett korsmönster. Så det passar rätt bra en vardag efter jobbet. Nästan Micro-snabbt, men helt annan kvalle.
1000017207.png

Bifogat

• 1000010489.jpg
    1000010489.jpg
    3.4 MB · Visningar: 7

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Behöver köpa mig en ny grill i år.
Gillar fortfarande ofset-smoker grejen, men Landmann pjäsen jag köpte var av exceptionellt dålig kvalitet. Hopplös att justera temperaturen i, och dessutom så har den börjat desintegrera.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Behöver köpa mig en ny grill i år.
Gillar fortfarande ofset-smoker grejen, men Landmann pjäsen jag köpte var av exceptionellt dålig kvalitet. Hopplös att justera temperaturen i, och dessutom så har den börjat desintegrera.
Jag var sjukt sugen på en Oklahoma Joe från Char Broil innan jag nöjde mig med en vanlig Weber klot.
Den är byggd som en jävla stridsvagn men tyckte nog den var lite för stor då mesta av min grillning är till 2 pers.

Landmann hade jag inte tagit i med en tång ens.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hörde att Landmann ändå har näst högst brand recognition på Grillsegmentet i Sverige, trots att de gick i konkurs för tre år sen eller vad det är.

Men, CharBroil - något att ha?
Min FCC Perfection som jag köpte jättebilligt för ett par år sedan börjar nog sjunga på sista versen, om jag nu inte får tummen ur och beställer nya flametamers och annat.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hörde att Landmann ändå har näst högst brand recognition på Grillsegmentet i Sverige, trots att de gick i konkurs för tre år sen eller vad det är.

Men, CharBroil - något att ha?
Min FCC Perfection som jag köpte jättebilligt för ett par år sedan börjar nog sjunga på sista versen, om jag nu inte får tummen ur och beställer nya flametamers och annat.
Landmann gick under för ett gäng år sen men har gjort en comeback, kommer synas en del ute i handeln i år.
Verkar satsa stort på gasol där man lägger sig i samma prisklass som Webers Spirit serie och valet där blir en no brainer för kunden.

Char Broil är ett sjukt starkt märke i USA och jag tycker deras grillar är schyssta, man får mycket för pengarna men det är klart ett litet steg upp till Weber kvalitet.
Finns även bra support för reservdelar om man behöver.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad har experterna för tips om en pizzaugn? (är nästan samma ämne)
Har blivit sugen på någon pellets variant eller ska man ha en eldriven? Är inte sugen på att köpa gasoltub

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har blivit sugen på någon pellets variant eller ska man ha en eldriven? Är inte sugen på att köpa gasoltub
Jag har en Ooni för gasol (ej testat 🫣).
Här är en Ooni som går på ved, koll eller gasol.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag har en pizzasten som jag kör i gasolgrillen (ca 300grader) när jag har brådis.
Brikettgrillen när jag har tid och vill ha riktigt varm (360-400).
Eller ibland i vanliga ugnen (275).

Hade jag dock köpt en för enbart pizza hade jag gått på en Ooni Koda 16 med värmespridare som finns att köpa. Men när den börjar på 5... Men det är gasol.

Krävs bra med ström för att värma den med el.
Måste nog nörda ner mig i ämnet igen, pizza är gott.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Favoriten abanico är tillbaka!

Salt peppar och vitlök, fick sen gå en halvtimme med rök från äppelträd på låg temp (typ 140) tills den kom upp i 50ish grader.

Lite vila i folie under tiden grillen jobbade sig upp till 250 grader med ordentlig glöd och sen grillades det med eld och lågor tills vi nådde en innertemp på strax under 70 grader.

Vansinnigt bra och smakrikt kött så blev bara en enkel potatissallad åt det franska hållet som tillbehör, behövdes fan ingen sås heller.
Putsade inte bort något fett från köttet, det är så jävla mycket smak där och älskar hur det bidrar till att det brinner till och skapar bra yta på köttet när man lägger det över glöd.
Fick med några chorizo på grillen också bara för att det är så helvetes gott.

10/10 bananer här, riktigt bra röksmak trots den korta tiden i grillen.

20250322_181248.jpg
20250322_184847.jpg
20250322_191509.jpg
20250322_193555.jpg
20250322_193754.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Köpte en beg Ooni Koda förra sommaren. Gasdriven.
Tar ca 15 min att nå bra temp på stenen men sedan blir det fina pizzor, burgare mm.
Men, i år byts den nog ut mot en vedeldad. Ungefär samma uppvärmningstid men roligare.
Rekommenderar att skaffa sizzlerpannor eller liknande i gjutjärn och köra burgare, strimlad biff och annat kul i.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Har en gammal Ooni som gick att elda med pellets men det sög så jag köpte gasolbrännare till den illa kvickt. (2 mans jobb, en som eldar och en som bakar)

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...