Stora häftiga saker...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Lät lite som en rubrik för ett Discovery-program, ursäkta, men jag har lite av en fascination för alla dessa saker vi människor (ingenjörer) skapar som bara är så där härligt vulgärt extrema eller bara rent utav häftiga p.g.a deras funktion/syfte. Fram med tips och länkar till denna typ av maskiner eller uppfinningar :tummenupp

Några exempel,

LHC.

lhc.jpg


Jag förstår eg. inte vad den är bra till, men den är säkert värd varenda krona den kostat att bygga :D
I LHC skall två protoner accelereras till 99,9999991 procent av ljusets hastighet och sedan kollideras vid en sammanlagd energi av 14 TeV – omkring 14 000 gånger protonens massenergi – vilket man hoppas är en tillräckligt hög energi för att påvisa den teoretiskt förutsagda higgspartikeln, supersymmetriska partiklar eller andra intressanta fenomen inom högenergifysiken.

Lagom stor grävare..

Trencher2.jpg


Trencher3.jpg


* The machine is 95 meters high and 215 meters long
* Weight is 45,500 tons
* It took 5 years to design and manufacture at a cost of $100 million
* Maximum digging speed is 10 meters per minute
* Can move more than 76,000 cubic meters of coal, rock, and earth per day

Knock Nevis

knock-nevis.jpg


Hon är 458 meter lång, 69 meter bred och har en dödvikt på ca 565 000 ton...

Burj Dubai, världens högsta byggnad (818m)

BurjDubai.jpg




Fram med fler av dessa roliga ingenjörskonster :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag gissar på tre inlägg innan det kommer.

Annars är gammla monster plan rätt mäktiga
russian-k-7-flying-fortress.jpg
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Inget fyllo har kommigt in och sagt "MiN KeWk!" skärpning!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För ett antal år sen låg jag bredvid Sea Giant i Kharg Island, Iran och lastade råolja med Argo Daphne.

Sea Giant är väldens näst största fartyg, nästan i storlek med Knock Nevis. SATAN vad stor hon var. Argo Daphne var ändå 330/58 meter med 30 meter djupa lasttankar men såg nästan pluttig ut i jämnförelse.


Det har byggts stora fartyg i Sverige också.
http://www.faktaomfartyg.se/nanny_1978.htm
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För ett antal år sen låg jag bredvid Sea Giant i Kharg Island, Iran och lastade råolja med Argo Daphne.

Sea Giant är väldens näst största fartyg, nästan i storlek med Knock Nevis. SATAN vad stor hon var. Argo Daphne var ändå 330/58 meter med 30 meter djupa lasttankar men såg nästan pluttig ut i jämnförelse.


Det har byggts stora fartyg i Sverige också.
http://www.faktaomfartyg.se/nanny_1978.htm

Var inte Stena Queen världens största ULCC. 500 000 dwt har jag för mig. Hon kanske är upphuggen nu?

En av de mest legendariska svenska handelsfartygen var ju iaf Nihon. Nästan bara örlogsfartyg som kunde hänga på henne på den tiden. Motorfartyg med turbinfartygsprestanda. Bra reklam för Götaverkens dieslar. :D

nihon_1972_1.jpg
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var inte Stena Queen världens största ULCC. 500 000 dwt har jag för mig. Hon kanske är upphuggen nu?

En av de mest legendariska svenska handelsfartygen var ju iaf Nihon. Nästan bara örlogsfartyg som kunde hänga på henne på den tiden. Motorfartyg med turbinfartygsprestanda. Bra reklam för Götaverkens dieslar. :D

nihon_1972_1.jpg

Stena Queen med systerbygge Stena King var "bara" på 457.000 dödviktston. Troligtvis upphuggna vid det här laget. Turbintankers från 70-talet är det ont om i aktiv drift numera.

Nihon ja, ett sånt bygge. Byggd på landskronavarvet 1972. Två 10-cylindriga och en 12-cylindrig Götaverkenmaskiner som drev en skruv var. Närmare 60.000 kW i framdriftseffekt med jagarskrov. :banana
Förlängdes på 80-talet i Korea. Tyvärr var förlängningen mindre lyckad då hon i slutet av 90-talet bröts itu just i förlängninen på nordatlanten.

För ett antal år sedan seglade jag med en kille som var på Nihon under oljekrisen på 70-talet. Mot alla odds hade de lyckats bunkra fullt i Japan och gick över stilla havet men upptäckte när de skulle genom Panamakanen att de hade för mycket djupgående. Kreativta lösningar är ju alltid bra och en fullgasrepa upp till Alaska och tillbaka igen gjorde att de klarade djupgåendet genom kanalen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stena Queen med systerbygge Stena King var "bara" på 457.000 dödviktston. Troligtvis upphuggna vid det här laget. Turbintankers från 70-talet är det ont om i aktiv drift numera.

Nihon ja, ett sånt bygge. Byggd på landskronavarvet 1972. Två 10-cylindriga och en 12-cylindrig Götaverkenmaskiner som drev en skruv var. Närmare 60.000 kW i framdriftseffekt med jagarskrov. :banana
Förlängdes på 80-talet i Korea. Tyvärr var förlängningen mindre lyckad då hon i slutet av 90-talet bröts itu just i förlängninen på nordatlanten.

För ett antal år sedan seglade jag med en kille som var på Nihon under oljekrisen på 70-talet. Mot alla odds hade de lyckats bunkra fullt i Japan och gick över stilla havet men upptäckte när de skulle genom Panamakanen att de hade för mycket djupgående. Kreativta lösningar är ju alltid bra och en fullgasrepa upp till Alaska och tillbaka igen gjorde att de klarade djupgåendet genom kanalen.

Ja vilket bisarrt maskiner det måsta ha ansetts vara då för 40 år sedan. Diesel på den tiden var ju lika med långsamt.

Ja jag minns när hon bröts itu, jag och några kursare ordade ett sorgeöl på Skeppsinst på kth då :gråta

Kanske var ryggbrottet efter förlängningen ett bevis på att hon var skickligt optimerad, ingen marginal för förlängning.

Det var ju rätt imponerande att akterskeppet med det kraftfulla maskineriet lyckades ta sig i hamn. Världens starkaste pusher? :D

Roligt att få höra berättelsen om Panama! Den händelsen borde nedtecknas i Båtologen! :tummenupp
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja vilket bisarrt maskiner det måsta ha ansetts vara då för 40 år sedan. Diesel på den tiden var ju lika med långsamt.

Ja jag minns när hon bröts itu, jag och några kursare ordade ett sorgeöl på Skeppsinst på kth då :gråta

Kanske var ryggbrottet efter förlängningen ett bevis på att hon var skickligt optimerad, ingen marginal för förlängning.

Det var ju rätt imponerande att akterskeppet med det kraftfulla maskineriet lyckades ta sig i hamn. Världens starkaste pusher? :D

Roligt att få höra berättelsen om Panama! Den händelsen borde nedtecknas i Båtologen! :tummenupp


På tal om häftiga fartyg; innehavararen av atlantens blå band, det vill säga rekordet för överfart över Atlanten är som vissa vet T/S United States. New York - Le Havre på 3 dygn, 10 timmar och några minuter. Under överfarten hade de tydligen varit uppe och nosat mot närmare 50 knop... :yoparty
4 ångturbiner på totalt 130.000 kW. Allt var tydligen viktoptimerat, flyglen i en av salongerna var specialtillverkad av aluminium. Det enda som var av trä var tydligen skärbrädorna i byssorna.
Jag såg henne i Philadelphia där hon ligger upplagd för en hel del år sedan, rostig och ärgad.

Dock, sedan 2003 ägs hon av det rederiet jag jobbar för. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På tal om häftiga fartyg; innehavararen av atlantens blå band, det vill säga rekordet för överfart över Atlanten är som vissa vet T/S United States. New York - Le Havre på 3 dygn, 10 timmar och några minuter. Under överfarten hade de tydligen varit uppe och nosat mot närmare 50 knop... :yoparty
4 ångturbiner på totalt 130.000 kW. Allt var tydligen viktoptimerat, flyglen i en av salongerna var specialtillverkad av aluminium. Det enda som var av trä var tydligen skärbrädorna i byssorna.
Jag såg henne i Philadelphia där hon ligger upplagd för en hel del år sedan, rostig och ärgad.

Dock, sedan 2003 ägs hon av det rederiet jag jobbar för. :)

Tänkte just nämna United States. En idag bortglömd Liner tycker jag. Hon var ju faktikst värst. Jag tror att det faktum att slaget om Atlanten redan hade börjat förloras till flyget och Pan American gjorde att inte så många nämner henne när de får frågan om kända liners. Jag har hört av en gammal kollega att hon flera ggr gjorde överfarten med medelhastighet en bra bit över 30 kn.

Det finns en del fint om henne på YT som jag brukar nostalgikolla på!
Finns bla en ficklamperundvandring i turbin- och pannrum.
Får ta det här fotokollaget som exempel eftersom det inledningsvis är svensk musik :D

[YOUTUBE-ID]KiCqhQEIeU0&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Det finns en kille på ett annat forum som har tjöpt en patrullbåt, HMS Snapphanen att ha till sina söndagsutflykter :yoparty

Tyvärr tror jag att man måste vara inloggad för att kunna läsa..
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Om du gillar motormuller så bli medlem i MTB-veteraner.Jag har varit maskinist/chief på T46 i 25 år. Sjukt kul.

[YOUTUBE-ID]ZSDg_hFUUVs[/YOUTUBE-ID]

Har du ingen film när ni går för högfart?? Sjukt mäktiga båter o dom låter f..djävla mkt när dom drar igång.

Jag va dykare o en sån drog igång i K.Krona när jag låg under vattnet ett par meter därifrån.. trodde fan apokalypsen va kommen :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top