Kikat runt på internätet ett tag nu, på jakt efter en rekorderlig insexnyckel för att kunna lossa framhjulet på en R6, men hittar inga som är tillräckligt stora, alla verkar ha som mest 10mm. >.< Var i hela friden hittar man lite rejälare doningar?
Lösa hylsor och spärrskaft skulle jag satsa på. Det brukar ju finnas såna som är speciellt för mc-hjulaxlar, tror till och med feltema har.
biltema har det du söker
19 tror jag till o med att det är
köpte med 1/2 tums för spärrhandtag
Biltema har en adapter som är 19/22/24 mm: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-framhjulsdemontering-82419/
Jag har en, men jag tror aldrig att jag har använt den. På alla hojar jag ägt har jag lossat eller dragit åt hjulaxelmuttern med hjulaxeln klammrad i bottenstycket. Brukar fungera alldeles utmärkt.
Nu hänger jag inte alls med på hur du menar, klammrad i bottenstycket?
På ena sidan sitter det en stor jekla insexpryl, och skruv som klämmer ihop om den. (bild 1)
På andra sidan finns bara en lite lätt asfaltslipad ände av vad jag antar är hjulbulten. (bild 2)
Ser inte ut att finnas något annat sätt än att dra ur den stora fula insexklumpen och dra ut axeln den vägen?
Det är en 02. Hur många delar som faktiskt dessutom är från en 02 är jag inte helt säker på.Ah sorry.. den är nog äldre än vad jag fick för mig.. Trodde det var typ en 03:a..
när jag behövt stora insex som jag inte haft har jag ibland tagit en 6kant-skruv (såkallad bult ) istället, behöver man t.ex. en 17mm insex letar man fram en M10 och sen antingen dra med rörtång eller svetsa fast en mutter i andra änden
Eller så köper man en färdig sån här om man inte orkar svetsa: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...lankforsinkat/Forlangningsmuttrar-2-st-19515/ En sån har jag i min verktygslådanär jag behövt stora insex som jag inte haft har jag ibland tagit en 6kant-skruv (såkallad bult ) istället, behöver man t.ex. en 17mm insex letar man fram en M10 och sen antingen dra med rörtång eller svetsa fast en mutter i andra änden
Om den nu var 19 mm så kan man använda en vanlig 21 mm dom har ofta ett sexkanthuvud på just 19 mm.
Bara vända och trycka i en förlängning.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |