Stora insexnycklar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kikat runt på internätet ett tag nu, på jakt efter en rekorderlig insexnyckel för att kunna lossa framhjulet på en R6, men hittar inga som är tillräckligt stora, alla verkar ha som mest 10mm. >.< Var i hela friden hittar man lite rejälare doningar? :va

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Lösa hylsor och spärrskaft skulle jag satsa på. Det brukar ju finnas såna som är speciellt för mc-hjulaxlar, tror till och med feltema har.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
biltema har det du söker

19 tror jag till o med att det är

köpte med 1/2 tums för spärrhandtag

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har du testat så att du verkligen behöver en?

Jag trodde länge att jag behövde för att ta loss mitt framhjul, men så länge jag lossar bulten på vänstersidan innan jag lossar de där 4 (2st/ben) mindre insexskruvarna som klämmer åt gaffelbenen runt axeln så får jag loss bulten ur axeln och kan bara dra ur axeln sen eftersom själva axeln inte är gängad i gaffelbenen.

Vet dock inte hur det funkar på de äldre hojarna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lösa hylsor och spärrskaft skulle jag satsa på. Det brukar ju finnas såna som är speciellt för mc-hjulaxlar, tror till och med feltema har.

biltema har det du söker

19 tror jag till o med att det är

köpte med 1/2 tums för spärrhandtag

Perfekt! Hittade inget annat än 10mm på hemsidan, ska ändå dit en vända imorgon och "proviantera" en hel del prylar, får leta lite nogrannare i butiken helt enkelt. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Låt den flytande sidan av hjulaxeln (den sida där detta verktyg ska användas) sitta klammrad i bottenstycket. Låt alltså bli att släppa de två M8-skruvarna på denna sida. Släpp däremot de två M8-skruvarna på den sida där hjulaxelmuttern sitter. Släpp sedan hjulaxelmuttern.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Nu hänger jag inte alls med på hur du menar, klammrad i bottenstycket? :va

Kolla här.. Om jag låter bli att lossa de små insexbultarna (lika som de på bilden, men de som sitter på det andra benet) så kan jag lossa den stora bulten utan att hjulaxeln snurrar. Sen lossar man bara de små och drar ur axeln. Själva axeln är inte skruvad i gaffelbenen.

ImageUploadedByTapatalk1398958080.180590.jpg

edit: bilden blev visst riktigt usel,, hurra för mobil med blixt i ett mörkt garage.. men hoppas att poängen framgår.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
På ena sidan sitter det en stor jekla insexpryl, och skruv som klämmer ihop om den. (bild 1)
20140501_173213.jpg
På andra sidan finns bara en lite lätt asfaltslipad ände av vad jag antar är hjulbulten. (bild 2)
20140501_173309.jpg

Ser inte ut att finnas något annat sätt än att dra ur den stora fula insexklumpen och dra ut axeln den vägen?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
På ena sidan sitter det en stor jekla insexpryl, och skruv som klämmer ihop om den. (bild 1)

På andra sidan finns bara en lite lätt asfaltslipad ände av vad jag antar är hjulbulten. (bild 2)

Ser inte ut att finnas något annat sätt än att dra ur den stora fula insexklumpen och dra ut axeln den vägen?

Ah sorry.. den är nog äldre än vad jag fick för mig.. Trodde det var typ en 03:a..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ah sorry.. den är nog äldre än vad jag fick för mig.. Trodde det var typ en 03:a..
Det är en 02. Hur många delar som faktiskt dessutom är från en 02 är jag inte helt säker på. :hihi
Så, 03 var ju inte hemskt dålig gissning. :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
när jag behövt stora insex som jag inte haft har jag ibland tagit en 6kant-skruv (såkallad bult :p) istället, behöver man t.ex. en 17mm insex letar man fram en M10 och sen antingen dra med rörtång eller svetsa fast en mutter i andra änden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
när jag behövt stora insex som jag inte haft har jag ibland tagit en 6kant-skruv (såkallad bult :p) istället, behöver man t.ex. en 17mm insex letar man fram en M10 och sen antingen dra med rörtång eller svetsa fast en mutter i andra änden

ja det är väl nödlösningen som får bli om jag inte hittar nåt annat, men ska som sagt dra av hjulet rätt ofta framöver så ett vettigt verktyg känns som en överkomlig investering. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Kan man låta bli att älska Biltema?

Dom må sakna kvalitetsgrejerna, men när man saknar något udda eller en speciallösning så kan man ge sig fan på att dom har det.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
eller om man vill slippa svetsa sätter man två muttrar som låser varandra på bulten och skruvar med vanlig ringnyckel.

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Om den nu var 19 mm så kan man använda en vanlig 21 mm dom har ofta ett sexkanthuvud på just 19 mm.
Bara vända och trycka i en förlängning.

edit: Det var alltså 21mm tändstiftshylsan jag talade om.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om den nu var 19 mm så kan man använda en vanlig 21 mm dom har ofta ett sexkanthuvud på just 19 mm.
Bara vända och trycka i en förlängning.

Det var ju iofs en bra idé. :) Det ska jag genast skutta ut och testa.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning