Stora insexnycklar

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Japp det är det spontana tillvägagångssättet ?
Tyvärr är inre diameter på lager samma som insidan av fälgen, så det går inte att finna en kant på lagren att knacka på.
Och det är bara ca 0,5-1,0mm mellan lagernas sidor och lagersätena så jag hoppas verkligen att verktyget jag beställde kommer in i den lilla springan och att lagerna inte sitter extremt hårt mot lagersätena.
View attachment 475658
Har du inte ett rör mellan lagren ? Känns märkligt om fälgen är distans men där ser man

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Japp det är det spontana tillvägagångssättet ?
Tyvärr är inre diameter på lager samma som insidan av fälgen, så det går inte att finna en kant på lagren att knacka på.
Och det är bara ca 0,5-1,0mm mellan lagernas sidor och lagersätena så jag hoppas verkligen att verktyget jag beställde kommer in i den lilla springan och att lagerna inte sitter extremt hårt mot lagersätena.
View attachment 475658
Lagersätet - dvs navet borde du kunna värma så att lagret släpper lite lättare - kanske lossa skivan först så att färgen inte släpper

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har du inte ett rör mellan lagren ? Känns märkligt om fälgen är distans men där ser man
Ärligt talat har jag inte kunnat bekräfta centrum mer än att lagerna klämmer in med minsta distans, samt ”röret” (vilken design det än må vara) har samma diameter som lagärna.
Hur som helst går det inte att finna någon kant att knacka mot.

Lagersätet - dvs navet borde du kunna värma så att lagret släpper lite lättare - kanske lossa skivan först så att färgen inte släpper
Det innebär rätt mycket gods på fälgen som skall värmas, även om jag skruvar av bromsskivorna.
Jag hoppas att avdragaren jag beställt klarar jobbet, annars får jag kramp…
Har plockat av ett drev från utsidan av växellådan till en generatoraxel till en RF900 som jag hade för en del år sedan.
Drevet var precis som ett kullager men med vulkat gummi i stället för kulor mellan ytterdel och innerdel.
Slutade med att jag spenderade timmar med att försiktigt borra sönder och filade av ytterringen.
Ett sjujäkla jobb jag inte gör om igen utan bättre verktyg…

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ärligt talat har jag inte kunnat bekräfta centrum mer än att lagerna klämmer in med minsta distans, samt ”röret” (vilken design det än må vara) har samma diameter som lagärna.
Hur som helst går det inte att finna någon kant att knacka mot.
Distansen (röret) sitter förmodligen klämt mellan lagren. Man kan få knacka lite i sidled på dornet för att flytta på den så man kommer åt lagret.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är dom verktyg man inte har som skapar problem! :fakta
Ett verktyg jag inte har föranleder en paus och en trevlig utflykt.
De verktyg jag vet att jag har men inte hittar ”just för tillfället” är de som skapar problem. Tyvärr är det väldigt många verktyg som passar i den kategorin.

Det är därför jag gillar att meka med Sovjetiska fordon: En slägga, en skiftnyckel och lite ståltråd är allt jag klarar att hålla ordning på.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Jag återkommer med rapport och bild när jag fått verktyg och lager, och gjort jobbet ?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Specialverktyget klarade inte jobbet.
Det fick lite grepp, men ”slaghammar-delen” var inte tillräcklig.

Såg detta tips på Youtube, alltså knacka på gamla lagercentrum för att skapa ett litet glapp till andra lagret.
1662488090531.png
Sedan släppte innerröret en aning och kunde knuffas några mm åt sidan så att en stor skruvmejsel fick tag på ena lagersidans innerring så att jag kunde knacka ut lagret.
Sedan var det fritt att knacka ut andra lagret.
Nu är det fritt och nya lager kan återmonteras.
Skall bara ligga ett dygn i frysen först… ?

1662488563056.jpeg

1662488600415.jpeg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj