Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Glömde nästan att tacka för en otoroligt härlig tur i den heta sommarvärmen. Tack för alla nya vägar man fick köra. :tummenupp
Krya på dig Aelien och din hoj, värtsa vurpan jag sett hitills i mitt liv. :pannkyss





Tack själva, var en härlig tur om inte minst sagt rolig och oberäknelig. :D

Vad blev det för rutt?

Vurpar någon varje gång ni är ute?? :gnissla
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Finns en anledning till varför man slutat med gruppkörning...! :mattias

Ja, det stämmer. Blir en jäkla massa hetsande och hävdande när vi kör i vårat "gäng". Det är för många svårt att hålla sig till sitt eget tempo när de andra försvinner bortåt fortare och fortare.
 

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sävedalen
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Ja, det stämmer. Blir en jäkla massa hetsande och hävdande när vi kör i vårat "gäng". Det är för många svårt att hålla sig till sitt eget tempo när de andra försvinner bortåt fortare och fortare.

Det är inte så svårt alls! Bara att bestämma sig för att ligga sist, och så gör man det :rolleyes:

Om inte det funkar, köp en mindre hjälm så inte hornen kan växa ut :tummenupp
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Ser ut att bli ok väder idag. :tummenupp
Någon som vill hänga med på en sväng?.

Gp 17:30 ?

// Jonas
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Det är inte så svårt alls! Bara att bestämma sig för att ligga sist, och så gör man det :rolleyes:

Om inte det funkar, köp en mindre hjälm så inte hornen kan växa ut :tummenupp

Ett annat problem är att "hitta sin plats" i gruppen då det oftast är många nya (däribland jag som haft uppehåll på 1½ år).
Riskerna är ju oftast att man blir stressad av att ha någon i röven just p.g.a att denna kör något snabbare ELLER att man ska försöka hänga på den framför och egentligen inte klarar det tempot utan att behöva köra över sin förmåga.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Ett annat problem är att "hitta sin plats" i gruppen då det oftast är många nya (däribland jag som haft uppehåll på 1½ år).
Riskerna är ju oftast att man blir stressad av att ha någon i röven just p.g.a att denna kör något snabbare ELLER att man ska försöka hänga på den framför och egentligen inte klarar det tempot utan att behöva köra över sin förmåga.

Man måste nog känna sig bekväm i sig själv. Om bakomvarande känner att han är snabbare och vill köra om så får han göra det på en raksträcka. Du behöver aldrig anpassa din hastighet för att inte vara i vägen. Samma sak om dom framför drar iväg. Skit i det. Man behöver inte bevisa något. Vem som är snabbast på gata handlar ändå inte om körskicklighet utan bara om vem som vågar mest och tar störst risker. Bli avhängd istället och låt dom andra vänta in dig längre fram. Ingen skam i det.
 
Last edited:

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Någon som skall med på en sväng nu? Startar vid på/avfarten vid Härskogsvägen på Lerumsidan, Härskogsvägen, Hindås, Bollebyggd och över till alingsås vägen och E20 tillbaka till Lerum.

17.30 vid härskogsvägen
Vågar fan inte åka med dig din stolle:mad: Du kör ju som en galenpanna, prova å slå av på gasen så vi dödliga hänger med;)
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Man måste nog känna sig bekväm i sig själv. Om bakomvarande känner att han är snabbare och vill köra om så får han göra det på en raksträcka. Du behöver aldrig anpassa din hastighet för att inte vara i vägen. Samma sak om dom framför drar iväg. Skit i det. Man behöver inte bevisa något. Vem som är snabbast på gata handlar ändå inte om körskicklighet utan bara om vem som vågar mest och tar störst risker. Bli avhängd istället och låt dom andra vänta in dig längre fram. Ingen skam i det.

Nyckelord :tummenupp

Sen tror jag många borde läsa första inlägget i den här tråden. Står ju rätt mycket nyttigt där.

Är säkert många med nytaget kort m.m som inte vågar hänga med ut just p.g.a tron att det går i motogp-fart överallt. Lite synd faktiskt.

Som sagt att ligga sist eller köra långsammare spelar ingen roll.
Det är förbannat kul att köra i grupp när alla vet vad som gäller eller åtminstone kan anpassa sig.
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Nyckelord :tummenupp

Sen tror jag många borde läsa första inlägget i den här tråden. Står ju rätt mycket nyttigt där.

Är säkert många med nytaget kort m.m som inte vågar hänga med ut just p.g.a tron att det går i motogp-fart överallt. Lite synd faktiskt.

Som sagt att ligga sist eller köra långsammare spelar ingen roll.
Det är förbannat kul att köra i grupp när alla vet vad som gäller eller åtminstone kan anpassa sig.

Jag var av den åsikten efter det jag hört och var lite "rädd" att hänga på. Var med på svängen i lördags. Visst gick det fort bitvis men det var bara o hålla sig sist o låta de andra köra om. De andra va snälla nog att vänta vid korsningar, o vänta fick dom göra :)
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Jag var av den åsikten efter det jag hört och var lite "rädd" att hänga på. Var med på svängen i lördags. Visst gick det fort bitvis men det var bara o hålla sig sist o låta de andra köra om. De andra va snälla nog att vänta vid korsningar, o vänta fick dom göra :)

:tummenupp

Är det några som skall ut o åka senare eller?

Tänkte iaf åka förbi GP vid 17-tiden om det är någon mer som e pratsugen, är för trött för att dra ut på tur idag. :tungan
 

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Ort
Hoj backa
Hoj
-08 VFR svart som synden
Är det några som skall ut o åka senare eller?

Tänkte iaf åka förbi GP vid 17-tiden om det är någon mer som e pratsugen, är för trött för att dra ut på tur idag. :tungan[/QUOTE]

Om det är uppehåll så drar jag inåt stan lite senare, kanske vid 19 tiden.
Svänger förbi GP och kollar i vanlig ordning.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker att vi skall göra som Stockholm och Skåningarna gör. Det vill säga köra med två grupper en snabb och en mindre snabb grupp. Det gör att medlemmerna i respektive grupp blir mer jämna i sin körning. Tror även det minskar risken för olyckor som beror att någon blir stressad att köra över sin förmåga. Detta för att inte bromsa upp resten av gruppen. Det blir även trevligare för alla. Idagsläget får dom snabba ta rejäla pauser mellan "delsträckorna" och dom mindre snabba knappt några piss och drickpauser alls och missar mycket den sociala biten som är en del av gruppkörningen. Detta gör att långsamma blir sämre förare helt i onödan.

Den långsamma gruppen passar även mellanklasshojar och de som skjutsar

Fortsätter den här stressen av orutinerade förare är risken stor för en onödig dödsolycka.

Dom mysiga kurviga vägarna som vi åker har ofta inga mysiga avåkningszoner.

Skillnaden mellan en "skrotad" hoj och en allvarlig olycka kan i dessa fall vara ett träd eller en sten.

Jag tror om det blir känt att det körs två grupper, så kommer fler både killar och tjejer att våga komma med på körningarna.

m.v.h
Tobbe
 

Sienna

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel
Kan vi inte ta diskussionen om för & nackdelar med gruppkörningar i en annan tråd och hålla oss till topic i den här?? Seeegt att gå igenom allting bara för att man är sugen på att köra! :confused:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top