Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Sjalv ar jag i thailand och kor 3-hjulig moppe med soltak. Hur kul som helst i kurvorna nar sidohjulet lyfter, he, he. Toppar 70 nar man ar sjalv och 45 med 5 pers i sidovagnen :)

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
jag tror första körningen kommer bli av 13e mars så nu har jag skrivit det ;) får väl se om jag sätter dennna....

Tobbebobben

i de blindas rike är den enögde kung
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
cbr 900 Fireblade, -98
Tjenare!
Om man ny på det här med samåkning, finns det isf tillfällen som man kan komma till då åkningen är lite mindre komplicerad/lättare att haka på?
Skulle kännas sig lite dum om man dubblar en hel grupps körtid en lördag bara för att man själv är newbie. Eller resonerar jag galet?

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
man brukar vänta in alla som tar d lugnt så det är bara o hänga på. får vi vänta för länge blir d så att vi åker tillbaks o ser i fall ngn har gått omkull lr fått problem . så du är välkommen o köra oavsett om du är newbie :tummenupp:tummenupp

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Tjenare!
Om man ny på det här med samåkning, finns det isf tillfällen som man kan komma till då åkningen är lite mindre komplicerad/lättare att haka på?
Skulle kännas sig lite dum om man dubblar en hel grupps körtid en lördag bara för att man själv är newbie. Eller resonerar jag galet?

Jag låg i täten på GP körningarna redan första året jag hade hoj. För min del var det väl dock för att jag kompenserar körkunskap med dödslängtan. :D

Är du ny på hoj så rekommenderar de flesta att du bokar in en SMC kurs. Det ska jag gå i vår för att öka körkunskapen och minska delen dödslängtan kompensation. :tummenupp

Seriöst... Högt tempo är det bitvis men vi kör inte så brutalt snabbt och väntar in när någon hamnar lite efter.
Min erfarenhet av GP körningarna är att 100% av de som är med är toktrevliga tjejer/grabbar och fikapauserna är jäkligt kul. Känns som man känt personerna mycket längre än man gjort och det är mycket skratt! :tummenupp

Tobbebobben

i de blindas rike är den enögde kung
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
cbr 900 Fireblade, -98
SMC-kurs har jag redan börjat spåna på, vet inte vilken/vilka som ger mest. Vilken ska du själv ta?
Är inte ny med hoj, har bara inte kört på tre mycket abstinens-fyllda år nu.. :jisses
Och tidigare tog jag aldrig chansen att hänga på GP körningarna. Men det känns ju gött att de finns hopp om att få haka på då!

+9 grader i solen nu, känns som om vi börjar närma oss.. :banana

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
SMC-kurs har jag redan börjat spåna på, vet inte vilken/vilka som ger mest. Vilken ska du själv ta?
Är inte ny med hoj, har bara inte kört på tre mycket abstinens-fyllda år nu.. :jisses
Och tidigare tog jag aldrig chansen att hänga på GP körningarna. Men det känns ju gött att de finns hopp om att få haka på då!

+9 grader i solen nu, känns som om vi börjar närma oss.. :banana

Valet av SMC kurs är ganska enkelt. Alla deltagare börjar med steg 1 för att sedan gå vidare med steg 2 o.s.v. (Ett steg per kursdag). Kursinnehållet mellan BKK och SHK är ganska lika (samma kursmoment). Jag kan rekommendera Kinnekulle som en bra träningsbana. Ganska nära Gbg och många olika "knixiga" kurvor att träna på. Det blir en SMC kurser på Falkenberg i år.

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Som göteborgare ska du såklart gå på Västs kurser ;) Falkenberg är redan fullbokat tror jag. Flertalet kurser (både i väst och riks regi) hålls på Kinnekulle, nytt för i år är att Väst håller utbildning på Gotland!

Vad gäller gruppkörningar i allmänhet är det allra, allra viktigaste att köra i sitt eget tempo (!!!) och inte dras med av hur andra kör. Du vet aldrig vilka marginaler andra väljer att köra med. Lita enbart på dig själv, eller med fördel om du skaffar dig en riding-buddy som du kan lita på vad gäller omdöme och körstil.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM