Stora Mellanösterntråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Maersk har visst stoppat all containertrafik via Röda havet pga. Huthirebellernas beskjutning av fartyg.
Tyska Hapag-Lloyd pausade all trafik där med i några dagar.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Maersk har visst stoppat all containertrafik via Röda havet pga. Huthirebellernas beskjutning av fartyg.
Tyska Hapag-Lloyd pausade all trafik där med i några dagar.
Förvånad att det inte gjorts tidigare.
Vanliga handelsfartyg är väldigt svåra att skydda mot den typen av attacker...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Senaste dagarna har jag fått meddelanden från flera fraktbolag om att det är lite struligt med båttrafik när man vill passera mellan Djibouti och Jemen. En del båtägare har instruerat personalen att åka runt Afrika istället. Det är alltså inte bara Maersk längre.

Precis när jag skrev det kom ett till där "ONE, MSC, CMA CGM, Hapag Lloyd och Maersk gått ut med informationen att de inte går in via Suezkanalen och ändrar sin rutt till att gå via Sydafrika och Godahoppsudden alternativt ligger vissa fartyg utanför och väntar på instruktioner.".
Givetvis kommer en "War Risk Surcharge" att införas på allt som är på väg.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror vi kommer få se mer av diverse piratverksamhet i världshaven i framtiden, så nu är det dags att börja sätta upp grundproduktion i närområdet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tror vi kommer få se mer av diverse piratverksamhet i världshaven i framtiden, så nu är det dags att börja sätta upp grundproduktion i närområdet.
Diskuterade just det med ekonomiavdelningen på arbetsplatsen och påpekade att det behövs fler matproducenter i landet, men jag har ingen lust att bli bonde.
---
Frågan är förstås hur relationen mellan USA och Iran påverkas av att de senares missiler träffar frakter amerikanerna har ekonomiska intressen i.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Diskuterade just det med ekonomiavdelningen på arbetsplatsen och påpekade att det behövs fler matproducenter i landet, men jag har ingen lust att bli bonde.
---
Frågan är förstås hur relationen mellan USA och Iran påverkas av att de senares missiler träffar frakter amerikanerna har ekonomiska intressen i.
Diskuterade precis Suezkanalen idag med några av mina kunder.
Dom har sett en ökad efterfrågan på sin inhemska produktion så den enes bröd...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Förvånad att det inte gjorts tidigare.
Vanliga handelsfartyg är väldigt svåra att skydda mot den typen av attacker...
Hur svårt kan det vara? Ett par man med kanoner som sänker piraterna så fort de kommer i närheten, det kan inte vara någon större kostnad med tanke på vilka värden som det handlar om. Jag tror det är moraliska betänkligheter som sätter stopp för detta: piraterna betraktas som fattiga somaliska fiskare som man inte får skada...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur svårt kan det vara? Ett par man med kanoner som sänker piraterna så fort de kommer i närheten, det kan inte vara någon större kostnad med tanke på vilka värden som det handlar om. Jag tror det är moraliska betänkligheter som sätter stopp för detta: piraterna betraktas som fattiga somaliska fiskare som man inte får skada...

I det här fallet är det inte fattiga somaliska FD fiskare.

Nej med tillräcklig militär närvaro i shipping-lane så är det inga större problem, men vems militär ska patrullera?

Jag är säker på att du skulle bli upprörd om USA/NATO gjorde det

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Piratattacker av den typen är detgörligt att försvara sig mot. Många fartyg har beväpnade privata säkerhetsvakter ombord under passager genom södra Röda havet och Adenviken.
Problemet blir gigantiskt då det handlar om attacker med raketer enkom för att terrorisera eller då rebellerna använder $1000-drönare med en $50-sprängladdning på. Då är de vakterna som vissa fartyg har ombord inte till någon nytta alls. En inkommande drönare syns inte på radarn och även om den skulle har handelsfartyg ingen möjlighet att bekämpa dem.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Piratattacker av den typen är detgörligt att försvara sig mot. Många fartyg har beväpnade privata säkerhetsvakter ombord under passager genom södra Röda havet och Adenviken.
Problemet blir gigantiskt då det handlar om attacker med raketer enkom för att terrorisera eller då rebellerna använder $1000-drönare med en $50-sprängladdning på. Då är de vakterna som vissa fartyg har ombord inte till någon nytta alls. En inkommande drönare syns inte på radarn och även om den skulle har handelsfartyg ingen möjlighet att bekämpa dem.
Tidigare var det mest somaliska pirater som kapade tankfartyg och krävde lösensumma, då var piraternas beväpning mest automatvapen o d. Fartygen fick inte skjuta piraterna utan kunde bara försvara sig med vattenkanoner. Det här verkar vara ett värre problem.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tidigare var det mest somaliska pirater som kapade tankfartyg och krävde lösensumma, då var piraternas beväpning mest automatvapen o d. Fartygen fick inte skjuta piraterna utan kunde bara försvara sig med vattenkanoner. Det här verkar vara ett värre problem.
Jo, det här är ett religiöst och politiskt problem snarare än ett ekonomiskt. De "kämpar" mot "den stora satan" genom att kasta missiler på folk.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nåja, fick och fick, några fick.

??vs?? = 1-0

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hörde p1 med något krystat resonemang om att Israel kanske har rätt att försvara sig enligt Geneve-konventionen, den såg man ju inte komma. ?
FN försöker få till en resolution om vapenvila i Gaza, men USA lägger in sitt veto. Det är alltså fritt fram för Israel att fortsätta bomba civila, inte minst kvinnor och barn som inte är aktiva i Hamas. Tydligen är inte alla barn lika mycket värda.
Det här är inte längre försvar, det är ren vedergällning av Israel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
FN försöker få till en resolution om vapenvila i Gaza, men USA lägger in sitt veto. Det är alltså fritt fram för Israel att fortsätta bomba civila, inte minst kvinnor och barn som inte är aktiva i Hamas. Tydligen är inte alla barn lika mycket värda.
Det här är inte längre försvar, det är ren vedergällning av Israel.
Är det nu du tror jag sväljer betet? Jag är inte Wiseguy, deal with it. ???

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Är det nu du tror jag sväljer betet? Jag är inte Wiseguy, deal with it. ???
Det är lugnt. Om ingen har en annan åsikt så är jag övertygad om att jag har rätt. Israel bebos av ett gäng mordiska hämndlystna galningar, och de kan bara hålla på som de gör eftersom USA backar upp dem. De har fått hållas sedan Israel skapades, ingen vågar stoppa dem eftersom alla vet att "det är synd om judarna".

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Israel bebos av ett gäng mordiska hämndlystna galningar, och de kan bara hålla på som de gör eftersom USA backar upp dem. De har fått hållas sedan Israel skapades, ingen vågar stoppa dem eftersom alla vet att "det är synd om judarna".
Ja, har Stina Wollter sagt att det är så antar jag att det måste stämma...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Israel har inte för avsikt att avsluta kriget under de närmaste två veckorna i alla fall, enligt Nyheterna på TV. FN:s vädjanden har ingen som helt effekt, så länge Israel har stöd av USA så gör man som man vill. Man är ju den dominerande militärmakten i Mellanöstern, och kan som den elake översittaren i skolan fortsätta att plåga omgivningen som man vill utan att någon kan stoppa en.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka