Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns väl ingen god sida i Syrien? Nu har jag inte hängt med i utvecklingen där de senaste åren men när det startade och vi fick flyktingvågen så var det ju en diktator på ena sidan och islamska extremister på andra sidan så jag har inte så stort hopp där.
Jag är fullständigt övertygad om att Assad med stöd av Ryssland var bättre än....:

Hayat Tahrir al-Sham är en militant terrorstämplad jihadistgrupp som bildades i Syrien 2012. Den har sina rötter i en förlängning av den irakiska grenen av al-Qaida. Gruppen gick först under namnet Jabhat al-Nusra, som i juli 2016 tog avstånd från extremistnätverket och bytte namn till Jabhat Fatah al-Sham. I januari 2017 upplöstes Jabhat Fatah al-Sham för att tillsammans med en rad andra grupperingar återuppstå som Hayat Tahrir al-Sham (HTS).

Hayat Tahrir al-Sham är terrorstämplad av bland andra Turkiet och USA.

Är väl helt copy paste Saddam/Baath vs ISIS? Nu är det Assad/Baath vs HTS.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har Ulf Kristersson förberett sig inför eventuell flyktingvåg?
Jag gissar han inte gjort ett skit.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alla de som kom till Sverige pga att Assad är dum kommer åka hem nu va? Frivilligt eller inte? För så fungerar det väl med skyddsskäl? Att när hotet upphör så måste man lämna?

/Frågar åt en kompis

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns väl ingen god sida i Syrien? Nu har jag inte hängt med i utvecklingen där de senaste åren men när det startade och vi fick flyktingvågen så var det ju en diktator på ena sidan och islamska extremister på andra sidan så jag har inte så stort hopp där.
Om inte Ryssland hade bombat sönder halva Syrien hade vi inte haft den flyktingvågen som blev heller. Ryssland ville ha flyktingar till Europa då det destabiliserar samhällen och skapar grogrund för den typen av politiska rörelser som Ryssland sedan stödjer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att Irak på flera sätt är bättre idag än under Saddam. Men jag exemplifierade med Iran, inte Irak.
Nu kanske men det var väl mer lyckliga omständigheter, läs USA, som tog Irak ur ISIS klor?

Iran kan du väl inte exemplifiera med då deras regim inte fallit? Skulle för övrigt påstå att Syrien påminner mer om Irak än Iran, eller vad tycker du?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om inte Ryssland hade bombat sönder halva Syrien hade vi inte haft den flyktingvågen som blev heller. Ryssland ville ha flyktingar till Europa då det destabiliserar samhällen och skapar grogrund för den typen av politiska rörelser som Ryssland sedan stödjer.
Möjligt att Ryssland har ett intresse i detta, låter väldigt foliehatt men kan stämma trots det, men den svåra frågan är varför alla etablerade partier i Europa också ville ha dessa flyktingar till Europa.

Den föregicks för övrigt av flyktingvåg (också den välkommen) från Irak.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag håller inte med, men jag överlåter den striden till Markus.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kanske men det var väl mer lyckliga omständigheter, läs USA, som tog Irak ur ISIS klor?

Iran kan du väl inte exemplifiera med då deras regim inte fallit? Skulle för övrigt påstå att Syrien påminner mer om Irak än Iran, eller vad tycker du?
Iran har det gemensamt med Syrien att befolkningen har en generellt hög utbildningsnivå vilket skiljer ut dem från nästan alla andra arabstater. Därför ser förutsättningarna annorlunda ut både i landet och när det gäller (fd) medborgare i exil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det behövs ingen strid här, det är ett faktum att Ryssland arbetar på det viset. Och vad gäller ryska bombningar i Syrien så talar verkligheten för sig själv.

Att Ryssland gör så är förstås modus operandi. Jag syftade på vilken skillnad det faktiskt gjort I Syrien.

Dom där länderna har krigat så länge historien känner till och att Ryssland helt plötsligt hittat dit förskjuter bara vågskålen lite.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag håller inte med, men jag överlåter den striden till Markus.
Tack, jag tar den tjugo år till.

Iran har det gemensamt med Syrien att befolkningen har en generellt hög utbildningsnivå vilket skiljer ut dem från nästan alla andra arabstater. Därför ser förutsättningarna annorlunda ut både i landet och när det gäller (fd) medborgare i exil.
Kan du underbygga eller visa exempel på dessa syriska utbildningar? Jag delar inte bilden alls. Iran är korrekt men det är ju de som utbildades innan 1979 eller har utbildats utomlands.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Att Ryssland gör så är förstås modus operandi. Jag syftade på vilken skillnad det faktiskt gjort I Syrien.

Dom där länderna har krigat så länge historien känner till och att Ryssland helt plötsligt hittat dit förskjuter bara vågskålen lite.
Ah du menar så. :)

Ja tyvärr är det nog ungefär så det är. Ryssland (Sovjet) har dock varit garanten för att Assadregimen suttit vid makten sedan 1971 och därmed hållit ihop Syrien som därför kunnat utgöra en maktfaktor med ryska vapen, exempelvis som hot mot Israel.
En möjlighet/risk nu är att Syrien delas in i olika federationer utifrån folksammansättning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Kan du underbygga eller visa exempel på dessa syriska utbildningar? Jag delar inte bilden alls. Iran är korrekt men det är ju de som utbildades innan 1979 eller har utbildats utomlands.

Jag har pga yrkesmässiga orsaker sakkunskap i denna fråga.
Stor skillnad mellan flyktingar från Syrien (och Iran) när det gäller utbildningsbakgrund både hos familjer och individer, liksom studietraditioner och synen på utbildning i stort.

Här har Iran (Persien) och Syrien utmärkt sig under mycket lång tid, även under protektoratstiden.

Vissa delar av det osmanska imperiet höll en hög internationell klass vad gäller utbildning, oavsett om man räknar de sista åren före första världskriget eller från 700-talet och framåt.
Tyvärr har ju religiösa grupperingar orsakat tillbakagång i länder som tidigare varit relativt utvecklade. Turkiet sekulariserades tex under Atatürk men militärdiktatur och dagens politiska beroende av religiösa grupper innebär svåra balansgångar inte minst i relation med motsvarande grupper i grannländerna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag har pga yrkesmässiga orsaker sakkunskap i denna fråga.

Jag också, så intressant, men blir väl anekdotiskt om vi börjar jämföra stories? Tror vi får höja oss över det.

Här följer istället en genomgång av fakta.

UI länken var bra dock, där framgår ju att många syrier kan läsa! Det är inte illa, det kan jag ge dig.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457