Tack, jag tar den tjugo år till.
Kan du underbygga eller visa exempel på dessa syriska utbildningar? Jag delar inte bilden alls. Iran är korrekt men det är ju de som utbildades innan 1979 eller har utbildats utomlands.
Tack, jag tar den tjugo år till.
Kan du underbygga eller visa exempel på dessa syriska utbildningar? Jag delar inte bilden alls. Iran är korrekt men det är ju de som utbildades innan 1979 eller har utbildats utomlands.
Syrien hade före 2011 ett mer utbyggt utbildningssystem än såväl de flesta låginkomstländer som andra arabländer. Läs- och skrivkunnigheten var hög. Vid sidan av vanliga skolor fanns också islamiska skolor, både statliga och privata. Inbördeskriget har raserat delar av skolväsendet. Situationen...
www.ui.se
Jag har pga yrkesmässiga orsaker sakkunskap i denna fråga.
Stor skillnad mellan flyktingar från Syrien (och Iran) när det gäller utbildningsbakgrund både hos familjer och individer, liksom studietraditioner och synen på utbildning i stort.
Här har Iran (Persien) och Syrien utmärkt sig under mycket lång tid, även under protektoratstiden.
Vissa delar av det osmanska imperiet höll en hög internationell klass vad gäller utbildning, oavsett om man räknar de sista åren före första världskriget eller från 700-talet och framåt.
Tyvärr har ju religiösa grupperingar orsakat tillbakagång i länder som tidigare varit relativt utvecklade. Turkiet sekulariserades tex under Atatürk men militärdiktatur och dagens politiska beroende av religiösa grupper innebär svåra balansgångar inte minst i relation med motsvarande grupper i grannländerna.