STORA motorproblem!!!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
spökrider skrev:
man kan ju ta bort det fina racingstiftet och sätta dit ett steg mjukare än original. då blir stiftet lite varmare och det bränner bort sotet bättre :tuttar

Öh, har han racestift så ligger nog problemet där..
 

jörgen65

viljan finnes
Gick med
25 May 2004
Ort
VID KNUTSTORP
Hoj
blade o r6 o xr
jag håller med föregående racestift kräver nästan att man maxvarvar
hela tiden annars går de sönder(crosserfarenhet) kolla luftfilter bytade flera
iveckan innan jag gav upp
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
cRoC skrev:
Öh, har han racestift så ligger nog problemet där..

cRoC skrev:
Öh, har han racestift så ligger nog problemet där..

nej jag har inget racingstift... men det konstiga är ju att när man håller stiftet mot motorblocket så blir det ingen gnista! jag prövade tillochmed med ett helt nytt tändstift men kunde inte se några gnistor... altså måste det ha någonting att göra med själva tändningsanordningen... någon som har någon aning om det kan vara tändspole eller svänghjul eller kanske något helt annat? symtomen är ju att den inte tänder alls förrän man rullat den en bra bit och håller man den sen över 4000 varv brukar det inte vara några problem, bara man inte låter den gå på tomgång för då dör den! så när man väl kör tänder den alltså hela tiden bara den inte får för lågt varvtal... jag är ett enda stort frågetecken!! :confused:

ha det
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lingonpoeten skrev:
nej jag har inget racingstift... men det konstiga är ju att när man håller stiftet mot motorblocket så blir det ingen gnista! jag prövade tillochmed med ett helt nytt tändstift men kunde inte se några gnistor... altså måste det ha någonting att göra med själva tändningsanordningen... någon som har någon aning om det kan vara tändspole eller svänghjul eller kanske något helt annat? symtomen är ju att den inte tänder alls förrän man rullat den en bra bit och håller man den sen över 4000 varv brukar det inte vara några problem, bara man inte låter den gå på tomgång för då dör den! så när man väl kör tänder den alltså hela tiden bara den inte får för lågt varvtal... jag är ett enda stort frågetecken!! :confused:

ha det

Låter som tändspolen. Man ska kunna mäta på spolen och jämföra mätvärdena med dom från mekhandboken, sätt igång ;) När du fått reda på vad det är så köp för guds skull inte nåt nytt. Skroten..
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
cRoC skrev:
Låter som tändspolen. Man ska kunna mäta på spolen och jämföra mätvärdena med dom från mekhandboken, sätt igång ;) När du fått reda på vad det är så köp för guds skull inte nåt nytt. Skroten..

joo jag har faktiskt kollat mätvärdena i spolen också och det motsvarar boken mycket bra så jag tycker att det inte borde vara någor probs där... är lite mer osäker på svänghjulet eller generatorn, men det kanske kan vara fel på spolen även om värdena stämmer eller?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Går det inte en sladd från batteriet till generatorn till tännspole till tändhatt och sedan tännstift. Kan det vara glabb nånstans vid generatorn?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Offtopic: Innanför svänghjulet sitter en spole, och på ramen sitter en spole. Vilken är tändspole och vad heter den andra?! Har alltid kallat båda för tändspolar :va
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
cRoC skrev:
Offtopic: Innanför svänghjulet sitter en spole, och på ramen sitter en spole. Vilken är tändspole och vad heter den andra?! Har alltid kallat båda för tändspolar :va

Den på ramen är tändspolen, den på svänghjulet är en "magneto"...har glömt vad den kallas på svenska... :3freak
 

XJ600N

20 maj...
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000S, Yamaha WR250F
Jag skulle kolla så att kolvringen är hel precis som -PLM- säger, hade samma problem på min ns125f och då hade en bit utav kolvringen slagits av emot utblåsets kant och fick därmed för dålig kompression.

Lycka till och skriv vad felet var när du kommit på det :tummenupp
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
XJ600N skrev:
Jag skulle kolla så att kolvringen är hel precis som -PLM- säger, hade samma problem på min ns125f och då hade en bit utav kolvringen slagits av emot utblåsets kant och fick därmed för dålig kompression.

Lycka till och skriv vad felet var när du kommit på det :tummenupp

tack! men grejen är ju att jag inte ser någon gnista... annars håller jag med dig att det låter som dålig kompression! men en kille jag snackade med på en mc verkstad sade att pga cdi boxen så blir gnistorna så små att de kanske inte alls kan synas med bara ögonen.. jag tycket det lät konstigt men han trodde precis som du att det kunde vara probs med kompressionen... kankse tillochmed att den hade skurit! jag får väl helt enkelt riva upp motorn och kolla :rolleyes:

offtopic: fick 800 böter för att jag glömde stämpla på spårvagnen idag... har inte varit så rasande på länge, hur irriterande som helst! :gnissla :gnissla
 

Solid snake

Guest
McFille skrev:
Den på ramen är tändspolen, den på svänghjulet är en "magneto"...har glömt vad den kallas på svenska... :3freak


Let´s call it tändplatta! :tummenupp


EDIT: lingon: Det kan ju vara så att tändkabeln har brännt, sen när du varvar så kommer det la en starkare gnista så strömmen hoppar över den delen som är bränd och kommer till stiftet. :)

Prova och byta den, byt tändhatten också när du ändå är igång. :)
 
Last edited:

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
Nu kan jag ha hittat felet! Undrar bara om ni kan ha någon aning om det verkligen kan vara det... jag tog av svänghjulet för att kolla lite på generatorn och när jag mätte motståndet mellan brun och gul(source coil) så visade voltmetern på 36 ohm istället för 46-72... den andra kontorllen för source coil var att mäta mellan svart och svart/röd och där fick jag ingen kontakt alls! jag tog då bort sladdarna från mätningen och kontrollerade bara lödningarna och fortfarande ingen kontakt... här är ju någonting helt klart galet! jag undrar bara om det kan vara detta som gjort att jag fått mina problem?

ha det fint!
mvh davd
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Den svarta är väl jordningskabel? Eller är jag ute och cyklar?
Ja du verkar iaf. ha en bra manual, så det är bara att fortsätta att felsöka...elproblem är inte min starka sida... :3freak
 

_PiErRe_

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda cr 250
Jag känner igen de me ingen gnistra.. jag köpte en Tzr i strömstad och skulle köra den därifrån till uddevalla men så dog den efter typ 2mil men starta efter mycke om och men fast den gick knappt att köra.. kunde bara ligga i ca 100 på 5:ans växel på ungefär 7000rpm om man gasa så höll den på att dö och släppte man gasen dog den helt och så kördes den till munkedal där den sedan dog och ville inte gnistra mer så de blev kärra resten av vägen..


Men nu till problemet: vi strippa hela hojjen och mätte å mätte men inget fel hittades så vi tänkte att de e nog CDI boxen men ack va vi bedrog oss.. så vi fortsatte att köpa grejjer till den men utan resultat.. så när vi ändå va igång så köpte vi en komplett tändplatta fast den som va på hade bra värden men iaf så satte vi på den "nya"(vi köpte en beg tändplatta) så funka den igen utan problem....

// Pierre
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
_PiErRe_ skrev:
Jag känner igen de me ingen gnistra.. jag köpte en Tzr i strömstad och skulle köra den därifrån till uddevalla men så dog den efter typ 2mil men starta efter mycke om och men fast den gick knappt att köra.. kunde bara ligga i ca 100 på 5:ans växel på ungefär 7000rpm om man gasa så höll den på att dö och släppte man gasen dog den helt och så kördes den till munkedal där den sedan dog och ville inte gnistra mer så de blev kärra resten av vägen..


Men nu till problemet: vi strippa hela hojjen och mätte å mätte men inget fel hittades så vi tänkte att de e nog CDI boxen men ack va vi bedrog oss.. så vi fortsatte att köpa grejjer till den men utan resultat.. så när vi ändå va igång så köpte vi en komplett tändplatta fast den som va på hade bra värden men iaf så satte vi på den "nya"(vi köpte en beg tändplatta) så funka den igen utan problem....

// Pierre

ok tack för svaret! var köpte du din begagnade tändplatta och vad fick du betala för den? låter ju som detta kunde vara precis vad vi behöver...

mvh david
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
Tack för all hjälp gubbar!
ville bara säga att jag nu åtgärdat problemet... det var byte av tändplatta som gällde! ingen mekaniker föreslog att detta kunde vara felet med sporthoj kan man lita på :tungan den kostade mig en tusenlapp men nu går den som en klocka! har ni någon aning om vad det var som kunde ha skadat tändplattan? så att det inte händer igen bara...

tack igen och ha det göt
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top