Stora regeländringar i F1 föreslås

sandstream

Guest
Då försvinner ju den lilla tjusningen som finns med F1, nämligen att det är de extremaste bilarna. :kocko

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det där låter ju helt vansinnigt? Låter som om FIA vill äga stallen lr nånting...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
OlleR6 skrev:
Det där låter ju helt vansinnigt? Låter som om FIA vill äga stallen lr nånting...
Nja, liknande regler finns i exempelvis F3000, C.A.R.T. och Indy Car (I.R.L.), och det främjar ju tät racing.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Fräckt! Nu är inte jag direkt insatt i F1 cirkusen alls, men för mig låter det som att det blir ett steg mot att det mer handlar om förare mot förare och inte lika mycket ingenjörernas kamp. Kan bli intressant att se! Å andra sidan kanske det tappar lite från sponsorernas håll...

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
För "tät" racing måste inte reglerna betyda mindre extremare bilar. Reglerna borde isådanafall tillåta mindre variationer på temat. Att dom inte får ha V10:eek:r med direktinsprutning gör knappast att bilarna har mer likvärdig effekt utan endast mindre effekt. Visst kan det väl vara vettigt att försöka hålla nere farterna i viss mån med säkerheten i åtanke men lite måtta får det vara på det.

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
FIA och förarna har ju pratat om att dom vill ha ner farterna...men dom här reglerna va ju helt sjuka!..En däcks leverantör!? Jävlar vilket krig det kommer bli om vem som ska bli denna då...

Och smalare framdäck å bredare bakdäck...wee.. :mad: fan börja bygg 6 hjuliga f1or på en gång som på ronnys tid...nä fan det här gillar jag inte...ja vill ha dom extremaste bilarna där dom ska va..i F1 cirkusen!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
"Inga däcksbyten under loppen - däremot blir tankstopp tillåtna."

TROLIGT! :va
Iofs måste förarna ta det lugnare pga detta för att spara på däcken, men vaf...

Är detta ett skämt eller sanning? :brinnerup

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
varför inte lägga ner f1:en helt o hållet istället o
starta en ny serie med dom förutsättningarna?

Inget jag vill men tycker nog det är bättre istället
för att "dra skit" över F1.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
F1 var från början tänkt o representera det extremaste som fanns / som gick o bygga.

Tycker regelverket redan gått för långt med begränsingar hit o dit.
Visst är det kul me tät racing.
Ingen vill heller att det ska förekomma döds olyckor.

Men vill man se tät racing så kolla på indycar, C.A.R.T. 3-4 chassie tillverkare. ungefär samma motorer o mestadels ovalbanor för o göra det gämt = Gay!

Många gnäller på att Scumacher har så bra bil, visst har det varit tjatigt det sista med seger i d flesta racen. Men hade det inte varit för Schumi så hade ALDRIG Ferrari varit där dom är idag. Kom ihåg det!

Jag vill se större avåknings zoner. Turbo! Slicks! Inga begränsningar på aerodynamik, motor mm! Precis så som det va tänkt att det skulle vara en gång.

Last edited:

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Tycker det är bra att de inte får ha automatisk start längre, och att det blir manuell lådor med koppling.. då blir bilarna mer som bruksbilar och mindre lika rymdskyttlar. Annars tycker jag synd att det förbjuds så mycket teknik, då F1 har varit just där man fått mkt innovationer till vanliga bilar osv.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Skitförslag! Ge fan i min sport!
Är det inte ett skämt så dödar det iaf mitt intresse totalt.
Jag vill se världens bästa bilar göra upp, inte nån jävla bonnrejsing. Det finns gott om serier med såna där blöjregler, ferrarikritikerna får väl kolla på cart eller nåt istället. :tummenner

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
valmers skrev:
Nja, liknande regler finns i exempelvis F3000, C.A.R.T. och Indy Car (I.R.L.), och det främjar ju tät racing.
Vad jag menade på var mest att F1 har väl vare den sport som agerat testarena för nya prylar som sen smittat av sig på vardagsbilen? Isåfall blir det ju som slut på det, som jag förstod det?

Visst, nog kan det bli roligare att titta på, men jag vill då hellre ha utvecklingen!

Race ace

Killen med de röda stövlarna
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
GSX750R -97
Visst känns det som om luften kommer gå ur F1 lite, men det har alltid kommit nya regler för att reglera fart och dylikt. Ingenjörerna hittar då bara nya omvägar som leder till andra extrema byggen.

Dom kan bromsa upp utvecklingen men inte stoppa den.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ha ha det löjligaste jag hört.

Visst säkerheten före allt annat, men grabbarna har ju betalt för att köra, dom borde ju vara medvetna om riskerna och har betalt där efter. Man kan ju införa fina folkrace regler med? Att stallen kan köpa bilarna billigt utav varandra för att ingen ska ha den bästa bilen jämt. Eller vad är det för fel på Clio Cup? Jämna race, grymma förare, låg hastighet och hög säkerhet. Dela ut varsin Clio till F1 förarna.

Diversion

Guest
Blir nog bara en säsong. Sen grips Max av panik när hundratusentals tittare världen över börjar slå av tv-apparaterna.

F1 ska vara de mest extrema maskinerna med de mest exotiska tekniska lösningarna, materialen etc.

Tycker snacket om risker är löjligt. Förarna har betalt och vet riskerna, ingen tvingar dom att sätta sig i bilen. Vågar dom inte så är det ingen brist på unga tuffingar som knackar på dörren och vill köra F1.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha