"Stora" ryggskydd?

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
Har tänkt att köpa ett riktigt bra ryggskydd till min vän, men har lite svårt att hitta rätt storlek. Han är 183 cm lång, men ganska bred runtom :) Har tittat på Dainese. Hur stora/långa är midjeband osv. Vad har ni som är lite större? Har ingen affär där vi kan prova i närheten. Frågan är om man ska köpa ett billigt på typ biltema tills vi kommer till en afffär?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
När jag kör enduro har jag ett dainese-liknande med axelremmar och midjeband av resår och med kardborreknäppning. Midjebandet var för kort men det löstes genom att klippa av bandet och skarva i med en bit tyg.

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
Man borde alltså kunna förlänga midjebandet?! Han är ingen jätte:) så det känns som att fler borde ha det här problemet..

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag är 185cm lång och är också ganska bred 118kg... Jag valde Kawasaki Forcefield ( http://www.touringbutiken.se/Servlet?page=11&anr=18-3220 ) som även finns under andra namn. Tillverkaren är dock i alla fall Forcefield i England. Jag valde medium och det passar perfekt, men bandet runt magen gick bara ihop 4-5cm och efter ett tag så orkade inte kardborren hålla i. Jag mailade då Forcefield och frågade om det fanns någon förlängare att köpa. De skickade då en gratis i ett kuvert. Nu räcker bandet gott och väl....

Ett bra skydd som inte är så varmt för övrigt. Rekomenderas starkt! Bra service av Forcefield är ett plus. :banana

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
Åh, tack! En förlängare är alltså min räddare :) Ska oxå kolla in din länk, tycker att det är rätt svårt, vill ha ett bra åt honom såklart!

Jag är 185cm lång och är också ganska bred 118kg... Jag valde Kawasaki Forcefield ( http://www.touringbutiken.se/Servlet?page=11&anr=18-3220 ) som även finns under andra namn. Tillverkaren är dock i alla fall Forcefield i England. Jag valde medium och det passar perfekt, men bandet runt magen gick bara ihop 4-5cm och efter ett tag så orkade inte kardborren hålla i. Jag mailade då Forcefield och frågade om det fanns någon förlängare att köpa. De skickade då en gratis i ett kuvert. Nu räcker bandet gott och väl....

Ett bra skydd som inte är så varmt för övrigt. Rekomenderas starkt! Bra service av Forcefield är ett plus. :banana

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kawasaki Forcefield

Vilket enligt Touringbutiken själva är så gott som likadant skydd som Halvarsson Track (om det är det mjuka vilket det ser ut som) och numera finns även Buckler som är en nyare modell med tvättbart överdrag. Har själv Buckler medium och har svårt o tro att 118kg får plats utan någon form av förlängning.

Fick bra respons av Jofama ang Halvarsson Buckler så att maila dom med frågor går bra. Touringbutiken hade inte Halvarssons sortiment när jag var där i vintras konstigt nog när de ligger ett stenkast från Malung.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Handelsboden säljer även Clover ryggskydd, som är riktigt bekväma, testar bra bland de hårda ryggskydden (vilket jag tror på mer än de mjuka, som nog klarar testerna bättre än verkligheten) och som finns i olika storlekar även på bredden.

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
åh tack alla!

Ännu mer att titta på då :)

Handelsboden säljer även Clover ryggskydd, som är riktigt bekväma, testar bra bland de hårda ryggskydden (vilket jag tror på mer än de mjuka, som nog klarar testerna bättre än verkligheten) och som finns i olika storlekar även på bredden.

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Jag kör med dainese waveII och mitt njur/midjebälte e typ 40 cm för långt för mig, väger 80 pannor å e 181cm lång så jag tror d kan funka utan förlängare. Kör med dainese överkroppsjacka när d e varmt å d e samma där, funkar kanon.

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6
Jag är 191 lång, ~110+ kg och kör Halvarsson Track - funkar utan några som helst problem.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Vilket enligt Touringbutiken själva är så gott som likadant skydd som Halvarsson Track (om det är det mjuka vilket det ser ut som) och numera finns även Buckler som är en nyare modell med tvättbart överdrag. Har själv Buckler medium och har svårt o tro att 118kg får plats utan någon form av förlängning.

Fick bra respons av Jofama ang Halvarsson Buckler så att maila dom med frågor går bra. Touringbutiken hade inte Halvarssons sortiment när jag var där i vintras konstigt nog när de ligger ett stenkast från Malung.

Det stämmer att det är samma som Halvarsson Track.

Touringbutiken har haft Halvarsson. Har ingen aning om varför de inte har det längre, men numera ägs de ju av Bengts Cykel och motor i Borlänge och de är ju auktoriserade kawaförsäljare....

I övrigt så är jag skeptisk till att sy och ändra i skydden som det nämnts här. Jag kan tänka mig att ett och annat försäkringsbolag ser en chans att slippa en invaliditetsersättning om de ser att någon manipulerat skydden. Inte för att jag tror skydden blivit sämre, snarare bättre eftersom de passar bättre men pengar är pengar och försäkringsbolag, försäkringsbolag...... :gnissla

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
Fast det här är ju inte att sy och ändra utan att förlänga magdelen lite, det måste ju vara skillnad!?

Vad har du för stl på det?

Vet du vad de har för märken?

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...