Jag är kanske lite partisk men jag tycker att sporttouring är en underskattad kategori.
Min VFR1200 släpar runt på rätt många kilo (även utan förare) och kardandrift stjäl ju lite men.. 172hk i maskinen hjälper till bra när man väl fått rull på aset.
Det är klart, på en bana skulle jag vara totalt uträknad och på småvägar får jag bryta runt mer än om jag kört en 1000cc sporthoj. Men frågan är ju hur ofta man kör med så mycket attack att det gör det värt.
Personligen skulle jag se en renodlad sporthoj som ett komplement. Jag gillar att köra långfärd och då är det, för mig, väldigt obekvämt på en sporthoj. Stor skillnad i komfort där.
Sen är försäkringspremien oftast sjukt mycket lägre på en sporttouring, bara det kan ju vara värt att hålla i minne..
Att de är helt väsenskilda förstår jag. Vad jag mest är ute efter är kopplat till köruppöevelsen. Vad får man ut av att köra en sporthoj som du inte får i en sporttouring. För de som är insatta är det kanske självklart, men det närmsta sport jag kört är Honda VFR800. Så jag vet inte riktigt hur man eventuellt skulle uppleva skillnaden förutom kanske sittställning och ren ergonomi.
Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Kommer en faceliftad busa med euro5 och elektronikjox till våren.
Jag vill inte ha en äldre hoj. Uppskattar verkligen nya hojar med all elektronik och andra säkerhetsanordningar som kurv-abs, TC, quickshifter, cruise control, värmehandtag
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |