Nr:18
Snabbare än Don Queer
Tänkte att vi kan ha en tråd att diskutera bullerfrågan i, så slipper vi förorena alla andra trådar.
Först lite om lagar och olika instanser:
Banägare:
Vill man bedriva verksamhet på en motorbana finns det en hel del att tänka på. Verksamhet på motorbanor är så kallad c-klassad verksamhet avseende miljön. Det innebär enkelt sagt att man endast behöver anmäla till kommunen där banan ligger att man vill köra på banan.
Bygg och Miljökontoret:
Denna myndighet har som uppgift att utfärda tillstånd för miljöfarlig verksamhet efter att en bana har ansökt om ett sådant. Består av handläggare/tjänstemän. Ovanför dessa handläggare/tjänstemän finns det en nämnd av politiker som hanterar frågorna ur ett politiskt perspektiv.
I normalfallet beslutar därefter det lokala bygg och miljökontoret om hur ofta man får köra på anläggningen, samt vilka tider, ljudnivåer, etc, som gäller. Detta är den enklaste formen av miljötillstånd, och den används idag av Falkenbergsbanan, Ring Knutstorp, samt några fler banor. Ett sådant tillstånd kan omprövas om till exempel den politiska majoriteten ser annorlunda ut, eller om verksamheten ändrar inriktning.
Länsstyrelsen:
Utfärdar miljötillstånd för större verksamheter som vindkraft, flygplatser, etc. Om verksamhetsutövaren har ett tillstånd från länsstyrelsen övergår Bygg och Miljökontoret till att vara enbart tillsynsmyndighet, dvs övervaka att man sköter sitt tillstånd.
Banor
Anderstorp
På Anderstorp Raceway har det lokala bygg och miljökontoret bett verksamhetsutövaren att göra en s k frivillig ansökan om miljötillstånd hos länsstyrelsen. Det gör man när man själv inte anser sej ha resurser/rätt kompetens att utfärda ett verksamhetstillstånd. Då är gången följande:
1. Man upprättar en MKB, miljökonsekvensbeskrivning
2. Man gör en ansökan, där man yrkar på hur ofta man vill ha verksamhet och vilka tider, etc. Detta kallas för villkor.
3. MKB kompletteras tills länsstyrelsen är nöjd och tycker att de fått svar på alla frågor.
4. Ärendet går ut på remiss till grannar, kommun, etc.
5. Länsstyrelsen beslutar om ett miljötillstånd som reglerar verksamheten.
Som grund för sitt beslut brukar länsstyrelsen ha NFS 2004:16, Naturvårdsverkets allmänna råd för motorbanor. I korthet säger dessa att om man använder en bana ofta får man ha låga ljudnivåer, använder man den sällan får ljudnivåerna vara lite högre. Grundnivån är dock 60 dbA dagtid hos närmaste granne, respektive 55 dbA kvällar/helger. Undantag från dessa nivåer brukar kallas bullerdagar, och antalet sådana på ett år varierar mellan landets banor.
I Anderstorp som kör efter ett provisoriskt länsstyrelsetillstånd sedan 1999 har vi f n 3 helger, samt 3 vardagar mån-torsdag. Detta ger sammanlagt 12 bullerdagar per år. Ett nytt tillstånd kommer att meddelas inom kort, antagligen inom några månader. Avstånd till närmaste granne 450 meter, 1 granne som klagar på allt vi gör.
Falkenberg
I falkenberg som kör med ett tillstånd från kommunen får man använda sin bana 5 helger per år samt en kväll per vecka för motorsport, i övrigt endast för samhällsnyttig verksamhet. Avstånd till närmaste granne cirka 300 meter, ganska lite klagomål på verksamheten.
Knutstorp Ring
I knutstorp har man också ett kommunalt tillstånd, som är ganska frikostigt. Man har dock frivilligt begränsat sin verksamhet för att kunna behålla detta frikostiga tillstånd. Avstånd till närmaste granne cirka 350 meter, ganska få klagomål på verksamheten.
Mantorp Park
I mantorp har man nyss fått ett nytt länsstyrelsetillstånd, som innebär en nedskärning till en tredjedel av det gamla tillståndet avseende antal verksamhetsdagar. Detta tillstånd kommer att överklagas såvitt jag vet. Avstånd till närmaste granne cirka 500 meter, cirka 45 grannar som klagar, dock endast ett fåtal av dem som är pådrivande.
Gelleråsen, Karlskoga
I karlskoga har man varit uppe i miljööverdomstolen med sitt länsstyrelsetillstånd, och om jag kommer ihåg rätt vunnit målet. Det innebär att man fått en respit på några år att sänka sina ljudnivåer. Avstånd till närmaste granne 350 meter, en envis granne som klagar.
Sviestad, Linköping
I Sviestad kör man på ett kommunalt tillstånd som är ganska hårt begränsat för roadracing. Man delar tid med supermotard och har 4 helger per säsong plus 3 tisdagkvällar för tävling, samt en kväll(tisdag) per vecka. Man har tid till 2013 att sänka ljudet så att man klarar NFS 2004:16 hos grannarna. Jag har inte koll på hur långt avståndet till grannen är, och det verkar vara 4 familjer som har klagat eller yttrat sej om verksamheten.
Detta är bara en kort sammanfattning av läget på landets motorbanor. Som ni ser är det ganska tufft just nu att öht få använda banorna. Det vi gör gemensamt är att genom Svemo/Svenska Bilsportförbundet verka för att rädda motorsporten. En ljudgrupp har bildats, med mål att utreda hur vi ska kunna hitta en nivå som funkar på alla banor i landet. Den ska också ta ställning till hur vi ska mäta, etc. Det lobbas också politiskt, samt på Naturvårdsverket för att kunna få nya allmänna råd istället för NFS 2004:16, som trots att dom är ganska nya inte är bra varken för verksamhetsutövare eller grannar.
Vi har alltså en verklighet där miljöfolket vill stänga anläggningarna, verksamhetsutövarna blir hårt trängda av miljökontoren, och förarna är motvilliga att förstå varför vi måste sänka ljudnivåerna! Hur ska vi lösa denna knuten?
I korthet kan man säga att vi kan bullra hur mycket vi vill på landets banor. Resultatet av det blir att man får lov att köra en eller två tävlingar per år. Eller så ser vi till att göra allt vi kan för att sänka ljudnivåerna, och visar myndigheterna att vi verkligen gör allt för att inte störa grannarna när vi utövar vår sport, och får använda landets banor lite oftare.
Vad kan då ni som förare göra?
1. Använd bästa möjliga ljuddämpare, dvs en ljuddämpare som verkligen dämpar ljudet och inte en som förstärker det.
2. Montera denna dämparen innan ni fått svartflagg på ett kval.
3. Låt bli att köpa det där dyra helsystemet, för att därefter tjafsa med besiktningsfolket över att dom inte vill godkänna er på efterkontrollen efter racet.
Den senaste tiden har det varit en massa diskussioner om hur man ska mäta, vilka nivåer som gäller, vem som bestämmer dessa nivåer, etc. Dessa trådar har ganska ofta blivit ganska tråkiga, med en massa gissningar och spekulationer. Frågor som ställs i denna tråden ska jag försöka svara på i så stor utsträckning jag hinner och har kunskap om frågan. Ljudfrågor i övriga trådar kommer jag inte att bry mej om längre. Om jag har skrivit några faktafel i texten ovan får ni gärna rätta mej.
Först lite om lagar och olika instanser:
Banägare:
Vill man bedriva verksamhet på en motorbana finns det en hel del att tänka på. Verksamhet på motorbanor är så kallad c-klassad verksamhet avseende miljön. Det innebär enkelt sagt att man endast behöver anmäla till kommunen där banan ligger att man vill köra på banan.
Bygg och Miljökontoret:
Denna myndighet har som uppgift att utfärda tillstånd för miljöfarlig verksamhet efter att en bana har ansökt om ett sådant. Består av handläggare/tjänstemän. Ovanför dessa handläggare/tjänstemän finns det en nämnd av politiker som hanterar frågorna ur ett politiskt perspektiv.
I normalfallet beslutar därefter det lokala bygg och miljökontoret om hur ofta man får köra på anläggningen, samt vilka tider, ljudnivåer, etc, som gäller. Detta är den enklaste formen av miljötillstånd, och den används idag av Falkenbergsbanan, Ring Knutstorp, samt några fler banor. Ett sådant tillstånd kan omprövas om till exempel den politiska majoriteten ser annorlunda ut, eller om verksamheten ändrar inriktning.
Länsstyrelsen:
Utfärdar miljötillstånd för större verksamheter som vindkraft, flygplatser, etc. Om verksamhetsutövaren har ett tillstånd från länsstyrelsen övergår Bygg och Miljökontoret till att vara enbart tillsynsmyndighet, dvs övervaka att man sköter sitt tillstånd.
Banor
Anderstorp
På Anderstorp Raceway har det lokala bygg och miljökontoret bett verksamhetsutövaren att göra en s k frivillig ansökan om miljötillstånd hos länsstyrelsen. Det gör man när man själv inte anser sej ha resurser/rätt kompetens att utfärda ett verksamhetstillstånd. Då är gången följande:
1. Man upprättar en MKB, miljökonsekvensbeskrivning
2. Man gör en ansökan, där man yrkar på hur ofta man vill ha verksamhet och vilka tider, etc. Detta kallas för villkor.
3. MKB kompletteras tills länsstyrelsen är nöjd och tycker att de fått svar på alla frågor.
4. Ärendet går ut på remiss till grannar, kommun, etc.
5. Länsstyrelsen beslutar om ett miljötillstånd som reglerar verksamheten.
Som grund för sitt beslut brukar länsstyrelsen ha NFS 2004:16, Naturvårdsverkets allmänna råd för motorbanor. I korthet säger dessa att om man använder en bana ofta får man ha låga ljudnivåer, använder man den sällan får ljudnivåerna vara lite högre. Grundnivån är dock 60 dbA dagtid hos närmaste granne, respektive 55 dbA kvällar/helger. Undantag från dessa nivåer brukar kallas bullerdagar, och antalet sådana på ett år varierar mellan landets banor.
I Anderstorp som kör efter ett provisoriskt länsstyrelsetillstånd sedan 1999 har vi f n 3 helger, samt 3 vardagar mån-torsdag. Detta ger sammanlagt 12 bullerdagar per år. Ett nytt tillstånd kommer att meddelas inom kort, antagligen inom några månader. Avstånd till närmaste granne 450 meter, 1 granne som klagar på allt vi gör.
Falkenberg
I falkenberg som kör med ett tillstånd från kommunen får man använda sin bana 5 helger per år samt en kväll per vecka för motorsport, i övrigt endast för samhällsnyttig verksamhet. Avstånd till närmaste granne cirka 300 meter, ganska lite klagomål på verksamheten.
Knutstorp Ring
I knutstorp har man också ett kommunalt tillstånd, som är ganska frikostigt. Man har dock frivilligt begränsat sin verksamhet för att kunna behålla detta frikostiga tillstånd. Avstånd till närmaste granne cirka 350 meter, ganska få klagomål på verksamheten.
Mantorp Park
I mantorp har man nyss fått ett nytt länsstyrelsetillstånd, som innebär en nedskärning till en tredjedel av det gamla tillståndet avseende antal verksamhetsdagar. Detta tillstånd kommer att överklagas såvitt jag vet. Avstånd till närmaste granne cirka 500 meter, cirka 45 grannar som klagar, dock endast ett fåtal av dem som är pådrivande.
Gelleråsen, Karlskoga
I karlskoga har man varit uppe i miljööverdomstolen med sitt länsstyrelsetillstånd, och om jag kommer ihåg rätt vunnit målet. Det innebär att man fått en respit på några år att sänka sina ljudnivåer. Avstånd till närmaste granne 350 meter, en envis granne som klagar.
Sviestad, Linköping
I Sviestad kör man på ett kommunalt tillstånd som är ganska hårt begränsat för roadracing. Man delar tid med supermotard och har 4 helger per säsong plus 3 tisdagkvällar för tävling, samt en kväll(tisdag) per vecka. Man har tid till 2013 att sänka ljudet så att man klarar NFS 2004:16 hos grannarna. Jag har inte koll på hur långt avståndet till grannen är, och det verkar vara 4 familjer som har klagat eller yttrat sej om verksamheten.
Detta är bara en kort sammanfattning av läget på landets motorbanor. Som ni ser är det ganska tufft just nu att öht få använda banorna. Det vi gör gemensamt är att genom Svemo/Svenska Bilsportförbundet verka för att rädda motorsporten. En ljudgrupp har bildats, med mål att utreda hur vi ska kunna hitta en nivå som funkar på alla banor i landet. Den ska också ta ställning till hur vi ska mäta, etc. Det lobbas också politiskt, samt på Naturvårdsverket för att kunna få nya allmänna råd istället för NFS 2004:16, som trots att dom är ganska nya inte är bra varken för verksamhetsutövare eller grannar.
Vi har alltså en verklighet där miljöfolket vill stänga anläggningarna, verksamhetsutövarna blir hårt trängda av miljökontoren, och förarna är motvilliga att förstå varför vi måste sänka ljudnivåerna! Hur ska vi lösa denna knuten?
I korthet kan man säga att vi kan bullra hur mycket vi vill på landets banor. Resultatet av det blir att man får lov att köra en eller två tävlingar per år. Eller så ser vi till att göra allt vi kan för att sänka ljudnivåerna, och visar myndigheterna att vi verkligen gör allt för att inte störa grannarna när vi utövar vår sport, och får använda landets banor lite oftare.
Vad kan då ni som förare göra?
1. Använd bästa möjliga ljuddämpare, dvs en ljuddämpare som verkligen dämpar ljudet och inte en som förstärker det.
2. Montera denna dämparen innan ni fått svartflagg på ett kval.
3. Låt bli att köpa det där dyra helsystemet, för att därefter tjafsa med besiktningsfolket över att dom inte vill godkänna er på efterkontrollen efter racet.
Den senaste tiden har det varit en massa diskussioner om hur man ska mäta, vilka nivåer som gäller, vem som bestämmer dessa nivåer, etc. Dessa trådar har ganska ofta blivit ganska tråkiga, med en massa gissningar och spekulationer. Frågor som ställs i denna tråden ska jag försöka svara på i så stor utsträckning jag hinner och har kunskap om frågan. Ljudfrågor i övriga trådar kommer jag inte att bry mej om längre. Om jag har skrivit några faktafel i texten ovan får ni gärna rätta mej.
Last edited: