Stora tråden om buller inom motorsport

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är din R1 i originalskick borde det inte vara nåt problem. Jag har själv kört R1 de senaste 3 säsongerna, med olika ljuddämpare, och vi har inte haft problem vid något tillfälle.
QUOTE]

Borde inte, men är. Många av den gångna säsongens bandagar på Knutstorp med SSEMSE har jag varit den förhatliga mannen med bullermätaren och svartflaggan. Om vi hade tillämpat 95 dB-regeln strikt hade många nya standardhojar fått åka hem. SSEMSE har loggat buller på Knutstorp i flera år och om vi jämför loggfiler så är det ett faktum att vi bullrar mer nu än vi gjorde för några år sedan. Eftersom banan och dess omgivningar inte förändrats så får vi nog konstatera att dagens hojar bullrar mer, även i originalskick. Att du klarat dig hittills kan också bero på att bullergränserna vid tävling hittills har tillämpats generösare än vid bandagar.

Jag är den förhatliga mannen med ljudmätaren i Anderstorp, och har jobbat med det på heltid sedan 2008. På knudan har buller loggats sedan 2009 , hos oss i a-torp sedan 2008. Jag kan bevisa med utskrifter från ljudmätaren att vi på trackdays ligger 3-4 db under de värden vi loggade för 2 år sedan. Även på tävlingar har den generella ljudnivån sänkts betydligt. Vi tävlar i ERF-serien, där kan jag garantera att ingen är generös med bullergränserna.
Vår erfarenhet är att ett litet fåtal hojar av standardmodell har svårt att klara ljudnivån. R1 är inte en av de modellerna, däremot R6 -06 och framåt har stora problem redan original.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Exactimente Hoztic!! Det här med ljud och buller är riktigt komplicerat, hur det kan studsa och reflekteras och upplevas ännu mer störande riktigt långt bort från den utsläppande ljudkällan.
Ger mig fan på att den gnälligaste grannen i Kga skulle klaga, ÄVEN om vi gick över till 100% elhojar 2011.
Det fräser, viner, rasslar ifrån bromsar, kedjor, däck och givetvis den lokala speakern aka Micke Nilsson...

@Nr:18. Klart som 17, att R6, CBR1000 och RSV4 Factory med racesystem har störst problem, kolla vilken kort single-dämpare (den totala längden måste vara mkt längre än så) samt liten innestängd ljuddämpande volym, de dämparna har.
Mynningsutformningen är även dom riktigt kassa.

R1 har väl dubbla parallella burkar och klarar sig därför bättre. Sen tror jag väl ändå om vi tar exakt er hoj och lånar ut den till svenske mästaren i Pro SBK och han kranar ur den max, så låter den lite mera vi det exakta mätstället vid bankanten, än när ni själva åker runt.
(Vad vet jag, bara jobbat med produktutveckling inom Internationell fordonsindustri och turbomotorer i 15 år, hört, sett, utprovat och utvecklat en hel hög med fungerande trick bits n pieces...)

Edit: Den röda tråden var, att om man har påslag hårdare och tidigare ur böj och ut på rakan samt även högre toppfart som absolut elit, genererar detta något mer ljud ifrån både ramairscoopet samt ljuddämparen.
Lyssna bara på hur en S1000RR kan låta, trots std luftfilter och ljuddämpare.
www.youtube.com/user/alexbarrosrider#p/u/16/zHxLjul0rYQ

Ett exempel bara...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Angående just R1 -08 så vet jag flera stycken som rejsar dessa med eftermarknadshelsystem utan DB-killers och de har aldrig problem med ljudet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Angående just R1 -08 så vet jag flera stycken som rejsar dessa med eftermarknadshelsystem utan DB-killers och de har aldrig problem med ljudet.
Det hänger ju säkert ihop med mappning, hur fräscha dämparna är, vilka dämpare det är osv. Allt original är inte bra, allt eftermarknads är inte dåligt, men allt förändras till det sämre med tiden. Jag inbillar mig att insugsljud kan påverka totalljudet också.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Även en orginalljuddämpare behöver packas om! Framförallt om det är en racehoj som går hårt!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det hänger ju säkert ihop med mappning, hur fräscha dämparna är, vilka dämpare det är osv. Allt original är inte bra, allt eftermarknads är inte dåligt, men allt förändras till det sämre med tiden. Jag inbillar mig att insugsljud kan påverka totalljudet också.

Jag spånar vidare lite, många som kör på banan har glasfiberkåpor och borde inte dessa kunna fungera som resonanslåda?
Orginalkåporna är ofta mer fastsatta dvs fler skruvar och dessutom har de lite skummgummi...
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag spånar vidare lite, många som kör på banan har glasfiberkåpor och borde inte dessa kunna fungera som resonanslåda?
Orginalkåporna är ofta mer fastsatta dvs fler skruvar och dessutom har de lite skummgummi...

Mycket möjligt. Här kommer insugsljudet in och gör väldigt mycket, iaf enligt mina erfarenheter.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
är också fullkommligt övertygad att de MÅNGA har problem med insugsljud under belastning eller kombinationen av insugsljud & avgasljud vid förbifartpasseringarna !

en ljudmätning borde därför göras på någon typ av portabel "bromsbänk" (bakhjulet på rulle med iallafall ett litet motstånd)
var hoj får dra en fullgasrepa 1-2-3:ans växel med mätning bakom och från sidan. (kanske vid insug med ?)

då får man ju ett mätresultat som simulerar en verklig körning och du kan peka på vilken hoj som låter mm

"stor" investering? : JA
tar längre tid? : JA
rättvisare mätning ? : JA

en sådanhär mojän borde kanske gå att bygga fast på t.ex skamkärran ?
problemet är väl mest att alla helst skall byggas likadans i lilla sverige, så att en inte skiljer sig mot en annan kanske....
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Då jag jobbat med både direkt buller och sekundärt/indirekt buller i snart 40år och skrivit många miljökonsekvensbeskrivningar i olika kommuner.
Projekterat flera olika typer av bulleråtgärder och var de ska sättas in och sedan kalkylerat och byggt dessa.

Här inne får man en klapp på huvudet och besservissrar som helt kört fast inte vill lyssna. Hoppas ni kommer någon vart för nu har arbetet med buller bara lett till en kraftig kräftgång i utvecklingen för Svensk roadracing och det är ett fåtal personer som är ansvariga för detta.

Stort lycka till i ert kommande arbete:tummenupp, men så här långt har vi kommit idag.:hej skall följa tråden passivt med intresse:)

2010_16.jpg
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
buller staket runt banorna ? dyrt men det blir dyrt med tomma baner åxå? om idm killarna kommer hit å kör racing så tror jag dom blir frustreade över att stå å ful-mecka en ljuddämpare på plats ! för svensk racing behöver ha hit nytt lite folk .......
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Även en orginalljuddämpare behöver packas om! Framförallt om det är en racehoj som går hårt!
Orginalljuddämpare är väl sällan av absorbtionstyp med packning i?
De jag har haft är av mekanisk typ med ett par olika kammare där avgaserna leds zick-zack igenom. En sådan går inte att packa om.
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
En liten rolig grej är att när jag står på statisk mätning ger avgas systemet ifrån sig ca 98db vid 11000 varv snett bakom.
Flyttar sig personen som mäter ljudet vid sidan om mig uppmättes ljudet till 106db.
Så i vinter ska jag försöka ljudisolera kåporna linda avgas systemet och hoppas på det bästa inför våren så man kan gå fullt.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Har Ragnar kommit någonvart med Naturvårdsverket?
Det var ju en ny handläggare som var intresserad av att få komma ut och titta på verkligheten.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Stefan: Du skrev i nångon annan tråd om hur många anmälningar det var mot Anderstorp under säsongen (kommer inte ihåg hur många det var 5-6?).

Jag var lite nyfiken på vad det var för aktivitet på banan under dom dagarna som klagomålen kom in. Vet du det så här på rak arm?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Stefan: Du skrev i nångon annan tråd om hur många anmälningar det var mot Anderstorp under säsongen (kommer inte ihåg hur många det var 5-6?).

Jag var lite nyfiken på vad det var för aktivitet på banan under dom dagarna som klagomålen kom in. Vet du det så här på rak arm?

Vi hade 26 klagomål under säsongen 2010. Aktiviteterna var av alla sorter, mestadels bandagar med mc, men även klagomål när vi kört race med våra Dacia-bilar som knappt låter någonting. Extremfallet var när vi körde en ensam formel renault och grannen uppgav över 70 dbA på sin mätare. En sån bil ligger med extra ljuddämpare som vi använder på cirka 90 dbA förbifart.

Har Ragnar kommit någonvart med Naturvårdsverket?
Det var ju en ny handläggare som var intresserad av att få komma ut och titta på verkligheten.

Vet ej, men jag vet att han jobbar med det.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vi hade 26 klagomål under säsongen 2010. Aktiviteterna var av alla sorter, mestadels bandagar med mc, men även klagomål när vi kört race med våra Dacia-bilar som knappt låter någonting. Extremfallet var när vi körde en ensam formel renault och grannen uppgav över 70 dbA på sin mätare. En sån bil ligger med extra ljuddämpare som vi använder på cirka 90 dbA förbifart.

He he he... Som jag misstänkte alltså. Grannarna kommer att klaga även om vi skulle köra el-motorcyklar... Ha ha...

Bra att det finns utrustning så man kan gå tillbaka och kontrollera alla klagomål då... :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
He he he... Som jag misstänkte alltså. Grannarna kommer att klaga även om vi skulle köra el-motorcyklar... Ha ha...

Bra att det finns utrustning så man kan gå tillbaka och kontrollera alla klagomål då... :tummenupp
Precis, å skulle vi framställa 0dB på banan så skulle dom störa sig på att vi klampade i depån :gnissla

Då kanske en del i problemet faktiskt inte är att vi låter för mycket, utan att vi måste jobba på att bli på god fot med dom som klagar istället, vinna över opinionen så att säga. På flygklubben så bjöd vi in vissa surkärringar och bjöd dom på en flygtur, guidade runt dom i våra hangarer osv, och det gjorde en del nytta faktiskt. Sen hade vi dessutom bilbingo på sommarhalvåret, och åldersgruppen som spelade bingo och dom som klagade var ungefär densamma, så vi jobbade på att få en positiv bild av oss.

Vad kan vi göra för att få folk att, kanske inte tycka om, men iaf acceptera och stå ut med oss? Barnkalas i depån? Bokmarknad? Körsång nedanför läktaren? Loppmarknad? Utomhusbio?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
He he he... Som jag misstänkte alltså. Grannarna kommer att klaga även om vi skulle köra el-motorcyklar... Ha ha...

Bra att det finns utrustning så man kan gå tillbaka och kontrollera alla klagomål då... :tummenupp

Du sparkar in öppna dörrar! Vi vet redan att det inte handlar om ljudnivån för denna granne. Det ändrar dock inte naturvårdsverkets regelbok. Vår granne stör sej på att vi har verksamhet, inte på vilken typ av verksamhet vi har. Ser vi till att klara naturvårdsverkets riktlinjer har han dock ingen möjlighet att klaga, då får han snällt acceptera vår verksamhet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ser vi till att klara naturvårdsverkets riktlinjer har han dock ingen möjlighet att klaga, då får han snällt acceptera vår verksamhet.
Det har du självklart rätt i, idag. Men vad får dig att tro att värdena för hur mycket er verksamhet får låta inte kommer att sjunka ännu mer inom sin tid?

De grannar som klagar har bara ett mål och det är att få bort verksamheten helt. Ett par dB hit eller dit spelar ingen roll, de kommer att fortsätta gnälla och gnälla till de fått sin vilja igenom, tyvärr.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har du självklart rätt i, idag. Men vad får dig att tro att värdena för hur mycket er verksamhet får låta inte kommer att sjunka ännu mer inom sin tid?

De grannar som klagar har bara ett mål och det är att få bort verksamheten helt. Ett par dB hit eller dit spelar ingen roll, de kommer att fortsätta gnälla och gnälla till de fått sin vilja igenom, tyvärr.
Kunde inte sagt det bättre själv :tummenupp Tystare = politiskt korrekt = dom som bråkar och käftar vinner = vi får lägga ner. Oavsett hur mycket vi bråkar om att vi minsann vill/ska/få/borde låta högt så kämpar vi i motvind! Vi måste börja skapa en acceptans, och vilja att ha oss kvar, bland mannen på gatan, eller gubben i hammocken för den delen!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top