Exactimente Hoztic!! Det här med ljud och buller är riktigt komplicerat, hur det kan studsa och reflekteras och upplevas ännu mer störande riktigt långt bort från den utsläppande ljudkällan.
Ger mig fan på att den gnälligaste grannen i Kga skulle klaga, ÄVEN om vi gick över till 100% elhojar 2011.
Det fräser, viner, rasslar ifrån bromsar, kedjor, däck och givetvis den lokala speakern aka Micke Nilsson...
@Nr:18. Klart som 17, att R6, CBR1000 och RSV4 Factory med racesystem har störst problem, kolla vilken kort single-dämpare (den totala längden måste vara mkt längre än så) samt liten innestängd ljuddämpande volym, de dämparna har.
Mynningsutformningen är även dom riktigt kassa.
R1 har väl dubbla parallella burkar och klarar sig därför bättre. Sen tror jag väl ändå om vi tar exakt er hoj och lånar ut den till svenske mästaren i Pro SBK och han kranar ur den max, så låter den lite mera vi det exakta mätstället vid bankanten, än när ni själva åker runt.
(Vad vet jag, bara jobbat med produktutveckling inom Internationell fordonsindustri och turbomotorer i 15 år, hört, sett, utprovat och utvecklat en hel hög med fungerande trick bits n pieces...)
Edit: Den röda tråden var, att om man har påslag hårdare och tidigare ur böj och ut på rakan samt även högre toppfart som absolut elit, genererar detta något mer ljud ifrån både ramairscoopet samt ljuddämparen.
Lyssna bara på hur en S1000RR kan låta, trots std luftfilter och ljuddämpare.
www.youtube.com/user/alexbarrosrider#p/u/16/zHxLjul0rYQ
Ett exempel bara...