Stora "Vad betyder det här ordet?"-tråden

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Patetisk behöver förklaras. Ordet som finns över hela internet i alla möjliga konstiga sammanhang. Någon som vill förklara det kort? Jag tror nämligen det är ett ord som används lite för slentrianmässigt.

JPG

Ny
Gick med
14 Jul 2007
Hoj
01, Honda CB 600F
Tillbud betyder väl "rea" eller "erbjudande"? Eller blandar jag ihop det med Danskan?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Patetisk behöver förklaras. Ordet som finns över hela internet i alla möjliga konstiga sammanhang. Någon som vill förklara det kort? Jag tror nämligen det är ett ord som används lite för slentrianmässigt.

Patetisk, adj.: (löjligt) känslosam, gripande. Ur latinets patos. Ansågs förr vara mer positivt laddat, som en fullvärdig synonym till finkänslig och etiskt medveten, eller gripande (som i Beethovens Pathetique). Numer nästan uteslutande = löjlig.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Patetisk, adj.: (löjligt) känslosam, gripande. Ur latinets patos. Ansågs förr vara mer positivt laddat, som en fullvärdig synonym till finkänslig och etiskt medveten, eller gripande (som i Beethovens Pathetique). Numer nästan uteslutande = löjlig.

Precis så tolkade jag patetisk tills 80-talisterna la rabarber på ordet och betydelsen övergick i löjlig.

Jag slår härmed ett slag för att återföra patetisks ursprungsbetydelse!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Floskel betyder felsägning eller nåt åt det hållet.

En klassisk floskel är, "Det ser mörkt ut på Camerouns avbytarbänk." :tummenupp

Fel. En floskel är en mening som låter bra men som egentligen inte säger ett dugg, t ex:

"Vi som företag kan inte hållas ansvariga för, av vedertagen expertis sedan redan tidigare, fastställt kriterie. Händelsen är situationsenlig."

Låter kanon som ursäkt men det betyder absolut nada.

Dr.Bike

Guest
IRONI ?:va

Är det nog rätt många som undrar över.

Ironi, det är konsten att vända svart motgång till humor!

Kan vara elak/insinuant eller snäll.

Stockholmare ar duktiga på den elaka, och det tål/förstår inte Götebörjare, för de tror de (stockholmarna) menar allvar, sen blir det fajt.
Nä i Götebörj där är det pang-på-röbetan-bondkomik a´la Kålle å Ada som går hem.
Inga insinuationer eller ironi där inte.
Men det finns inga som är så slagfärdiga som Götlabörjare! Fan vad impad jag blir. Varje gång! PANG! Så sitter en betraktelse som ett hålfotsinlägg!
Finns ingen annanstans denna slagfärdighet i vårt avlånga land.
pUnGt!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
albankränge=?

Dr.Bike

Guest
  1. Popnit.
  2. Komatroll
  3. Kasernjägare

Popnit; Snabbnit som "poppar till" när den blir färdig s.a.s Jämför med popcorn ;)

Komatroll; Sömnig kvinnolik figur ur samhällets bottenskikt som sitter och ser slug ut på McDonalds en halv dag med en ostburgare och en kaffe.

Kasernjägare; MÖP* som aldrig låg på ett fältförband utan var just kasernjägare, dvs malaj. Stora komplex för detta, men då han berättar om lumpen så var de ju EGENTLIGEN ett specialförband (av någon jägartyp) som de hade "dressat om" till malajer så att ingen skulle veta vad de egentligen gjorde för kalla kommandoraider, våta jobb i rikets tjänst, eller hur många brudar de fick sätta på osv...
Förvisso har MÖP:ar alltid blankast kängor, mest välordnade uniformen osv, men i fält? Naaah...

*MÖP - Militärt Överintresserad Person

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras