Stora ventiljustering delux tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Man kan ju få frispel för mindre:rolleyes: :brinnerup

Har Du dragit runt kammen så att shimset "satt" sig ordentligt?

Mätte Du shimstjocklekarna med mikrometer (gammalt/nytt) så att det inte är felmärkt?

Får Du samma fel på alla ventilerna?

Hur e det möjligt?

Har shimsat om men får fel spel ändå.

...Var tog den sista tiondelen vägen?
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
Detta verkar suspekt tycker jag, även om cykeln går racetempo så verkar de skumt att alla säten gått ner sig nästan lika mycket på 500 mil.

Hur mäter du spelet ?
Det skall mätas i 2 omgångar med 8 ventiler per omgång
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Man kan ju få frispel för mindre:rolleyes: :brinnerup

Har Du dragit runt kammen så att shimset "satt" sig ordentligt?

Mätte Du shimstjocklekarna med mikrometer (gammalt/nytt) så att det inte är felmärkt?

Får Du samma fel på alla ventilerna?

Ja, felet gäller samtliga 16 ventiler.

Jag har dragit runt motorn flera varv så att det ska sätta sig till rätta.

Jag har bara mätt ett av dom gamla shimsen med skjutmått. Och det stämde.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Detta verkar suspekt tycker jag, även om cykeln går racetempo så verkar de skumt att alla säten gått ner sig nästan lika mycket på 500 mil.

Hur mäter du spelet ?
Det skall mätas i 2 omgångar med 8 ventiler per omgång

Mäter med bladmått. Ja, man mäter 8 ventiler å sen hoppar till nästa takt..
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
okok, mätte nämligen själv min i höstas å fick konstiga värden när jag mätte på fel sätt med nockarna rakt uppåt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Beats me, then. Matematiken är ju inte så komplicerad ändå, och Du har ju så långt hanterat den enligt boken. Har Murphy kanske lämnad Aspenryd och VR-8 för att avlägga besök norröver?

Jag kommer bara på två alternativ nu:

1 - Riv ur kammarna igen, mät upp de nya schimsen, är dom rätt så byter Du dessa mot nästa storlek nedåt och skruvar ihop eländet igen. Skulle shimsen och hållare behöva RPM för att hamna rätt kan Du ju hålla schimsstorleken under det värde som teoretiskt ger maxspel...

2 - Du litar på Din matematik, att nya schimsen har rätt storlek och antar att Din Gixxer behöver sina normala varvstoppsrundor för att hamra till shims och hållare. Du kollar spelet nästa säsong för att se om de saknade 0.10 mm infunnit sig...

Om ingen kommer på något smartare sätt?

Lycka till!

Ja, felet gäller samtliga 16 ventiler.

Jag har dragit runt motorn flera varv så att det ska sätta sig till rätta.

Jag har bara mätt ett av dom gamla shimsen med skjutmått. Och det stämde.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Min nuvarande plan är att kontakta gurun på alviks för konsultation. Men en liten motorstart skulle kanske göra susen. Å sen kolla om det ändrats igen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Update? Vad ansåg profeten på Alviks? :brinnerup eller:tummenupp ?

Min nuvarande plan är att kontakta gurun på alviks för konsultation. Men en liten motorstart skulle kanske göra susen. Å sen kolla om det ändrats igen.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om du missar tdc en aning så får du ett annat mått. Om du hade nollspel innan så kan du behöva gå upp lite mer. Eller så har du helt enkelt mätt fel...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Det står att bladmåttet motsvarar mm inte att det är i mm. Så nu är det bara åka tillbaks till Alviks å hämta mina gamla shims. För det var inte fel spel till å börja med.

Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP
 

Bifogat

  • DSC00050s.JPG
    DSC00050s.JPG
    230.1 KB · Visningar: 205
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:D :D :tummenupp Skönt med en enkel och hanterbar förklaring ibland, eller hur?:krama

Uppsidan är - att Du kan riva isär överdelen av motorn i sömnen efter detta.

Mmm - dags att lägga bort skiftnyckeln och börja köra (sönder) igen:brinnerup

Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

...Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP
 

Dr.Bike

Guest
okok, mätte nämligen själv min i höstas å fick konstiga värden när jag mätte på fel sätt med nockarna rakt uppåt.

Det är inte fel att mäta med nockarna rakt upp från tryckarna.
Vad får dig att säga så?
Hela bascirkeln, dvs den del som är rund, och inte utgör en del av nocken, går att mäta på, och ju mer du kan undvika ramperna, dvs de områden som gränsar till nockens början och slut, dess bättre är det.
Jag vare sig ställer eller mäter 8 åt gången, då man sällan har så bråttom att man inte kan öka noggrannheten/säkerheten iom at man drar runt motorn tills nockarna står just rakt upp, vilket ger det idiotsäkraste mätresultatet.

Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Hoppla!

Jag kom in lite sent från eget garage/mekat med RC30-toppar :kär så jag har bommat att svara dig på ditt PM.

Men detta är inget att skämmas över. Kan hända (och har hänt) alla. Välkommen i klubben!
Glöm inte att skriva i "Mektabbar topp 5" tråden bara! :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Det står att bladmåttet motsvarar mm inte att det är i mm. Så nu är det bara åka tillbaks till Alviks å hämta mina gamla shims. För det var inte fel spel till å börja med.

Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP

Tum är fint! :D

Skönt att läsa att det löste sig!.

/J
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
På insug så var det 0.05mm på alla ventiler enl. manualen ska det vara 0.08-0.18

på avgas var det 0.08-0.09 och det ska vara 0.18-0.28.

Kolla siffrorna det finns ett mönster...du tappat en etta hela tiden...kan det var det du mäter med som knasar....

bara en tanke, troligen fel...

Jaha där var man tvåa...
 
Last edited:

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
okok, mätte nämligen själv min i höstas å fick konstiga värden när jag mätte på fel sätt med nockarna rakt uppåt.

Nu blev jag konfundersam. Jag har alltid bara ställt nockarna ca 180° från shimset och mätt. Kan detta bli fel??
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har mätt med ett bladmått i TUM!!!!!!

Så jävla dum i huvet är jag

Det står att bladmåttet motsvarar mm inte att det är i mm. Så nu är det bara åka tillbaks till Alviks å hämta mina gamla shims. För det var inte fel spel till å börja med.

Nu känns det som säsongen har kommit igång på allvar.

/GP
Hittar man ett bladmått som passar så slipper man justera.
Smart.

Trevligt att se att det finns en tabbe som inte jag lyckats med.
Ännu.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top