Storlek mutter styraxel RS250 02->

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Fler frågor om RS 250:

Började igår kväll att böka med min nygamla 97:a och skulle bland annat ta bort avgasrören för rengöring. På min Yamaha räckte det med att ta bort fjädrarna och skruvarna vid fotpinnarna. Men på Hondan sitter rören stenhårt i det fäste som är skruvat i cylindern. Ska det vara så? Jag fick skruva loss dessa fästen och den övre hade en bult som var så svår att komma åt att den fick vara; den på mc:ns vänstra sida. Ingen plats för en nyckel där inte. Ska man behöva ta bort kylaren?!
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
Fler frågor om RS 250:

Började igår kväll att böka med min nygamla 97:a och skulle bland annat ta bort avgasrören för rengöring. På min Yamaha räckte det med att ta bort fjädrarna och skruvarna vid fotpinnarna. Men på Hondan sitter rören stenhårt i det fäste som är skruvat i cylindern. Ska det vara så? Jag fick skruva loss dessa fästen och den övre hade en bult som var så svår att komma åt att den fick vara; den på mc:ns vänstra sida. Ingen plats för en nyckel där inte. Ska man behöva ta bort kylaren?!

Du behöver inte ta bort kylaren och definitivt inte lossa fästet mot cylindern. Gör så här:
- Ta bort fjädrarna
- Lossa bulten vid fotpinnen
- Ta en stor skruvmejsel och stoppa in bladet mellan fästet i cylindern och kanten på pipan. Vrid bladet på mejseln samtidigt som Du försiktigt "juckar" lös pipan. Plåtpackningen på fästet till cylindern klämmer ganska rejält och det är den som ställer till det för dig...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
racerskalman skrev:
Du behöver inte ta bort kylaren och definitivt inte lossa fästet mot cylindern. Gör så här:
- Ta bort fjädrarna
- Lossa bulten vid fotpinnen
- Ta en stor skruvmejsel och stoppa in bladet mellan fästet i cylindern och kanten på pipan. Vrid bladet på mejseln samtidigt som Du försiktigt "juckar" lös pipan. Plåtpackningen på fästet till cylindern klämmer ganska rejält och det är den som ställer till det för dig...
Tack för svar. Pipan sitter verkligen hårt i fästet. Någon orangefärgad smet ser ut att ha härdat ganska hårt och håller röret på plats. Vilken är plåtpackningen du skriver om?
 

Bifogat

  • avgas.jpg
    avgas.jpg
    87.2 KB · Visningar: 146
  • cylinder.jpg
    cylinder.jpg
    99.5 KB · Visningar: 149

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
oscar skrev:

Investera i en flaska gånglåsning medans du håller på. Denna fina mutter kan nämligen släppa...

Båda jag o Janne fick erfara det på EM i Anderstorp. Som tur är så fanns Öjsten från vårat grannland med en fullutrustad verktygslåda :tummenupp
(självklart så saknade man ju #41 hylsan själv)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
Tack för svar. Pipan sitter verkligen hårt i fästet. Någon orangefärgad smet ser ut att ha härdat ganska hårt och håller röret på plats. Vilken är plåtpackningen du skriver om?


Är värmetålig silicon som smetats på ett tunt lager för att täta infästningen. Är vanligt att man gör så på Honda. Det gör att röret är lite klistrat. Du får ta i och vicka lite fram och tillbaka i röret tills det lossnar! Sen när du monterar det igen så rengör du från gammal silicon och sätter dit ny! :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Är värmetålig silicon som smetats på ett tunt lager för att täta infästningen. Är vanligt att man gör så på Honda. Det gör att röret är lite klistrat. Du får ta i och vicka lite fram och tillbaka i röret tills det lossnar! Sen när du monterar det igen så rengör du från gammal silicon och sätter dit ny! :)
Tack! :tummenupp
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
Tack för svar. Pipan sitter verkligen hårt i fästet. Någon orangefärgad smet ser ut att ha härdat ganska hårt och håller röret på plats. Vilken är plåtpackningen du skriver om?

Plåtpackningen är nr 11 på bild E2.
Det värmetåliga silikonet är tyvärr ett måste. Plåtpackningen gör att pipan sitter fast ordentligt, men den tätar inte särskilt bra. O-ringar i ex.vis Viton hade varit mumma, men godset i "muffen" som är skruvad i cylindern är för tunt för att man skall kunna svarva in spår. Ringarna skulle brinna upp.
Utterström modifierade min gamla NSR250 med o-ringar på det sätt man skulle vilja göra med RS-en, men förutsättningarna var bättre på den hojen. (tjockare gods)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oscar skrev:
Finns det andra muttrar över 32mm på hojen?
Ja, nr 20 på bilden nedan. Den är 38 mm har jag för mig. Lycka till med att få loss den, den sitter med 240 Nm! Som tur är behöver man inte lossa på den särskilt ofta.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Teddy skrev:
Ja, nr 20 på bilden nedan. Den är 38 mm har jag för mig. Lycka till med att få loss den, den sitter med 240 Nm! Som tur är behöver man inte lossa på den särskilt ofta.

Vilken bild?
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Teddy skrev:
Ja, nr 20 på bilden nedan. Den är 38 mm har jag för mig. Lycka till med att få loss den, den sitter med 240 Nm! Som tur är behöver man inte lossa på den särskilt ofta.

På min var den 46, minns det då jag fick köpa en sådan hylsa enbart för den. Kostade iof bara 44.90:- på biltema...
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Fast Oskar är nog inte interesserad av den gamla modellen han har ju en ny honda
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top