oscar skrev:Någon som vet storleken på den?
racerskalman skrev:Jodå! 41mm...
Nyteknik skrev:Fler frågor om RS 250:
Började igår kväll att böka med min nygamla 97:a och skulle bland annat ta bort avgasrören för rengöring. På min Yamaha räckte det med att ta bort fjädrarna och skruvarna vid fotpinnarna. Men på Hondan sitter rören stenhårt i det fäste som är skruvat i cylindern. Ska det vara så? Jag fick skruva loss dessa fästen och den övre hade en bult som var så svår att komma åt att den fick vara; den på mc:ns vänstra sida. Ingen plats för en nyckel där inte. Ska man behöva ta bort kylaren?!
Tack för svar. Pipan sitter verkligen hårt i fästet. Någon orangefärgad smet ser ut att ha härdat ganska hårt och håller röret på plats. Vilken är plåtpackningen du skriver om?racerskalman skrev:Du behöver inte ta bort kylaren och definitivt inte lossa fästet mot cylindern. Gör så här:
- Ta bort fjädrarna
- Lossa bulten vid fotpinnen
- Ta en stor skruvmejsel och stoppa in bladet mellan fästet i cylindern och kanten på pipan. Vrid bladet på mejseln samtidigt som Du försiktigt "juckar" lös pipan. Plåtpackningen på fästet till cylindern klämmer ganska rejält och det är den som ställer till det för dig...
oscar skrev:Tackar!
Nyteknik skrev:Tack för svar. Pipan sitter verkligen hårt i fästet. Någon orangefärgad smet ser ut att ha härdat ganska hårt och håller röret på plats. Vilken är plåtpackningen du skriver om?
Tack!Axxexs skrev:Är värmetålig silicon som smetats på ett tunt lager för att täta infästningen. Är vanligt att man gör så på Honda. Det gör att röret är lite klistrat. Du får ta i och vicka lite fram och tillbaka i röret tills det lossnar! Sen när du monterar det igen så rengör du från gammal silicon och sätter dit ny!
Nyteknik skrev:Tack för svar. Pipan sitter verkligen hårt i fästet. Någon orangefärgad smet ser ut att ha härdat ganska hårt och håller röret på plats. Vilken är plåtpackningen du skriver om?
oscar skrev:En till storleksfråga...
Vilken hylsa ska det vara till stiften? 16? 18?
racerskalman skrev:Jodå! 41mm...
Ja, nr 20 på bilden nedan. Den är 38 mm har jag för mig. Lycka till med att få loss den, den sitter med 240 Nm! Som tur är behöver man inte lossa på den särskilt ofta.oscar skrev:Finns det andra muttrar över 32mm på hojen?
Teddy skrev:Ja, nr 20 på bilden nedan. Den är 38 mm har jag för mig. Lycka till med att få loss den, den sitter med 240 Nm! Som tur är behöver man inte lossa på den särskilt ofta.
Teddy skrev:Ja, nr 20 på bilden nedan. Den är 38 mm har jag för mig. Lycka till med att få loss den, den sitter med 240 Nm! Som tur är behöver man inte lossa på den särskilt ofta.
Ahhh, tänkte inte på det. Oscar har ju ingen enkelsving.ako skrev:Fast Oskar är nog inte interesserad av den gamla modellen han har ju en ny honda
Teddy skrev:Ahhh, tänkte inte på det. Oscar har ju ingen enkelsving.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |