Storlekar på skinnställ

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Vet att det svårt att säga, och att de flesta skulle vilja säga: Åk och prova i en butik, så bespara dig att posta den kommentaren =)

Vad tror ni jag behöver för storlek på skinnställ? Jag är 179cm och väger ca 75-76kg.

Jag själv gissar på storlek 52, är jag rätt ute?

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Jag tror det kan vara för stort men det beror ju självklart på hur din vikt är fördelat till längden. Jag hade ett 50 av märket dainese (herrställ) och det var alldeles för stort. Kör på stl 46 nu. Mina mått är snäppet under dina dock tjej så lite andra former kanske..

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har ett dinease helställ storlek 50 177 ca 88 kg.

det är i minsta laget. på bredden.....

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Du är som mig i stl, åker i alpinestar octane stl 50.
Vägde lite mindre för 2 säsonger och kom i stl 48 i samma märke.

Men det verka skilja en hel del mellan olika märken......:confused:

Wremo

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
R1-05
Jag är 180 cm, väger 84 kg och har storlek 50. Men som sagt vad, åk och prova och se till att du får hjälp. De kommer antagligen att rekommendera det minsta stället som du kan lyckas få på dig.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skulle påstå att 52 är för stort.

Jag är själv 179cm och 72kg och kör med A-star Charger stl 48.
Att jag skriver ut vilket ställ är nämligen för att jag provade ett tiotal olika ställ när jag köpte förra året och vissa satt dåligt, vissa var för stora och vissa för små... bara från A-star så prova jag tre olika ställ i storlek 48 och 50 och två av ställen satt som skit medans Charger satt som en smäck. Så med andra ord, spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det, du behöver åka och prova!

EDIT: Och nu kommer det komma några som säger att jag har jättefel och att de minsann har köpt på nätet utan att prova först och de ställen sitter bra... visst, även en blind höna hittar korn... men det är en chansning och du vet inte om det defakto sitter bra eller om det bara sitter ok och andra ställ i samma storlek hade suttit bättre.

Jag är 180 cm, väger 84 kg och har storlek 50. Men som sagt vad, åk och prova och se till att du får hjälp. De kommer antagligen att rekommendera det minsta stället som du kan lyckas få på dig.

Just den delen är så sann, som jag läste här på SH var att om stället går på och av lätt så är det för stort... om du inte behöver krångla för att få på dig stället i början så är det för stort... ja, helt enkelt så att om du inte funderar på om du köpt ett för litet ställ så är det för stort. :)

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tror också att 50 är mest rätt. Är det ett odelat ställ så ska det strama i grenen om du försöker stå upprätt. Det ska också vara en smärre kamp att få det över axlarna.

Big jake

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Suzuki B-king
Jag är 181 och väger 92 kg, jag kör i ett berik 2-delat ställ och det är i det taightaste laget, framförallt vid underarmar och bröstkorg. Är det någon som har erfarenhet av märket Suomo?

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
184cm, vikt 79kg, tränar ganska mycket så ölmagen existerar inte än ;) men jag har iaf ett alpinestars tx1 i storlek 52, sitter som gjutet :)

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Hoj
2008 kawasaki z1000
åk och prova .
jag är 174cm lång och väger 74kg.
fick ej på mig daineseställ storlek 48 men ett 50 satt som gjutet.
åk och prova det e det bästa.

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
väcker denna tråden lite, jag har precis fått hem ett skinnställ. men det känns som det är för litet,
jag är 188cm väger ca 75-76.
det är ett dainese motard ställ i storlek 52.
längden på armarna är perfekt, alla skydd sitter precis som dom ska och hela stället är tight. men känns som att ryggen är för kort. det trycker liksom ner på axlarna, och skär in lite granna i grenen.
så frågan är om de kommer "gå ut sig" eller om ja ska satsa på ett nytt?

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
väcker denna tråden lite, jag har precis fått hem ett skinnställ. men det känns som det är för litet,
längden på armarna är perfekt, alla skydd sitter precis som dom ska och hela stället är tight. men känns som att ryggen är för kort. det trycker liksom ner på axlarna, och skär in lite granna i grenen.

När jag skulle köpa ställ, så testade jag 56 och ner till 54. Men försäljaren som var en skadeglad rackare, tyckte att jag skulle ha 52. Han hängde även på mig det största ryggskyddet de hade inne. Det var en viss kamp att få på stället och få igen dragkedjorna kan jag säga.
Sen hade man en väldigt lustig kroppshållning...

Hur som helst så går nästa alla skinnställ ut sig närmare 1,5 storlek, så nu någon månad senare, sitter det precis hur bra som helst! :tummenupp

Jag kör med delbart helställ från SPIDI. Mer för upprätt körning då det passar perfekt för motard.
Cirka 4 cm kort i benen, men crosskängorna går ju över, så vad gör de. :)

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
BANDIT 1250 -09
jag har dainese stl 54, köpte det när jag vägde 95, fick inte igen jackan med stl 52 :( . nu väger jag 80 och det är FÖR stort nu :) är 185 lång.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006

Det där stämmer precis för mig också. Det jag fick tag i. Ett helställ av det okända märket Rabco. Stramar/skär in satan i grenen och arslet när jag står upprätt. Men det kanske töjer sig lite? Skydden sitter i allafall bra, men ser rätt muppigt ut när man står upprätt. :gnissla

P.Walnuts

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2009
Hoj
2008 Honda CBR 1000RR
storlekar

Var och provade på lelles för några månader sen, tror jag provade 6 olika ställ i samma storlek och jag kan säga att det skiljer mycket på hur det sitter beroende på märke.
ska det sitta perfekt så är det bara att åka och prova!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Anledningen till att ett ställ kan vara "rätt storlek" men ändå kännas som att det sitter åt helvete är att olika märken har olika passform. Du måste helt enkelt prova lite olika, tråkigt men sant.

52 bör dock vara, i princip irrelevant tillverkare, för stort. 186, 85, vältränad, A-stars MX-1 size 52 och det är på gränsen till för stort snarare än för litet. Hade A-stars race replica förut, annan fit, men samma size..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras