Storleksfråga Berik helställ..

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Hej!
Har nu i vinter tänkt inhandla mitt första helställ och har spanat in ett Berik ställ från england.. Problemet är att jag är osäker på storleken.. Är 180cm lång, väger 100-105kg. Butiken jag tänkt beställa ifrån tycker jag ska satsa på strl 58 (har mailat dem mått), men efter vad jag läst här på forumet så blir jag riktigt osäker då en del hävdar att ärmar och ben blir alldeles för långa då.

Har aldrig testat ett helställ utan alltid kört med allväders grejer (strl 56).
Provade dock en ny Berik jacka (skinn) i förrgår i strl 56. Den satt väldigt tight runt bröskorgen och skinnet skar in ordentligt i armhålorna. Så det fanns ingen möjlighet att få in ett ryggskydd under. Dock var längden på ärmarna precis ner till benknölen på handledens ovansida.

Vad tror ni? Ska jag lyda butikens råd eller deffa?

tack på förhand/

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Jag hade personligen inte beställt ett ställ som jag aldrig provat. Kan du inte åka till ngn affär och prova ett liknande ställ?

Jag är iaf 180cm och väger 90 kg, jag har ett Berik Futura (helställ) i strl 54. Passar mkt bra!

Vet inte om det var till någon hjälp men...

Åk och prova är mitt tips!

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Z750 2011
Jag har visserligen två delat berik så de kanske inte är samma.
Är 186 och väger 90kg. har strl 54. sitter jäkligt nice. Problemet med en storlek upp blir att armarna blir så långa. Råder dig att testa innan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
193/84, hade ett Berik nånting titanium raceställ i storlek 54, satt helt perfekt. Men jag råder dig verkligen att prova ut det! 10 pers kan ha samma längd och vikt, men helt olika mått på kroppen.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Köp inte grisen i säcken. Man måste nästan prova stället för att veta att det sitter bra.
Många svenska butiker har ju dessutom rea mest hela vintern på fjolårets modeller. Fyndläge mao.

Fortis

Spaca mullo off.
Gick med
9 Oct 2010
Hoj
Kawasaki
Är 1,89 vikt 95 har strl 56 på ett delat Berik. Sitter fint. Dock tendens till kameltå, vid upprätt läge. Lite lite blöja också.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Köpte precis ett Berik helställ (det vita) storlek 56. Jag är ca 190 cm och väger 87 kg. Sitter perfekt. Sitter bättre än Laguna Seca stället som är något säckigt i ryggen.
Om du skall få något som sitter snyggt blir det nog till att deffa. Med tanke på din längd så bör storlek 52 passa till en 80 kilos person, 54 till 85 kg och 56 (90-95 kg), men blir nog lite säckigt i benen.

Bifogat

• IMG_1818.jpg
    IMG_1818.jpg
    236.2 KB · Visningar: 96
  • IMG_1819.jpg
    IMG_1819.jpg
    236.7 KB · Visningar: 120
Last edited:

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Vilken kroppstyp du än har faller du nog utom "standard-ramarna" med 100-105kg på 180cm. :tummenupp

Kan vara värt att överväga kan vara PSI:
http://www.psiscandinavia.com/wp/?page_id=646¨

Helställ är mindre än motsvarande ställ i samma storlek i 2-delat.

nå skulle man precisera en kroppstyp så faller jag nog under urtypen för kroppsbyggare.. Men om en jacka i strl 56 är snortajt över bröstet/ryggen, men ändå har hyfsad längd i ärmarna så borde ju 58 passa bra då det ska vara rymligare samtidigt som det inte gör något om ärmarna blir lite längre.. De jag oroar mig för är om benen blir för långa.. Går de att korta av?

fast å andra sidan så har jag lätt för att tappa i vikt så att satsa på en 56:a och deffa är inte allt uteslutet :tummenupp

Last edited:

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
hoff... just nu lutar det åt att jag köper ett delat ist. 58 i jacka och 56/54 i byxa. Min ekonomi tillåter för tillfället inte att måttbeställa ett skinnställ så..

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...