Strålkastare från England

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Håller på att rensa min kåpade Bandit, varvid jag ska köpa strålkastare. Brukar köpa på Ebay i UK men funderar hur det står till med strålkastarna med tanke på deras vänstertrafik. Hur är det, har dom vänsterassymetriska strålkastare?:confused:
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Köp på ebay.de istället så får du rätt ljus :tummenupp typ samma pengar och inga problem
 

pelle plattfot

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Alvesta
Hoj
Suzuki SV1000n 04
Dock är det godkänt med symmetriskt ljus så kolla om det är en asymmetrisk eller symmetrisk strålkastare. Asymmetrisk måste vara för högertrafik.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag skulle inte välja symmetriskt ljus. Ger ju helt hopplöst dåligt ljus ut i diket där man gärna vill kunna se iaf lite. Sen är ju iofs hojstrålkastare i regel så dåliga iaf halvljuset så det kan nästan kvitta.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
9 av 10 UK strålkastare är inte godkända här. Handla på tyska ebay istället:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det som gäller är följande:

Halvljusstrålkastare
Övergripande krav

26 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.
Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.

29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.

30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.

31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.

Installationskrav
32 § Har motorcykel endast en halvljusstrålkastare skall denna vara placerad i fordonets centrumlinje. En avvikelse av högst 100 mm är dock tillåten.

33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.

34 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm.

35 § Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet för motorcykel med en halvljusstrålkastare skall vara 15° uppåt och 10° nedåt samt 45° åt höger och 45° åt vänster.
Den geometriska synbarheten för motorcykel med två halvljusstrålkastare skall vara 15° uppåt och 10° nedåt samt 45° utåt och 10° inåt. Detta krav gäller även om tillkopplad sidvagn är utrustad med halvljusstrålkastare.

36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges.
Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel.

Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan – 0,5 % och – 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.

Allmänt råd
Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning – till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b.

37 § Halvljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top