Strömkrävande fräsmaskin.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
>Strömkrävande fräsmaskin.< Fungerar!!!

På gränsen till off topic, men jag tycker i alla fall att det hör hemma här!
Ett riktig MC-garage behöver ju en FRÄSMASKIN!

Jag har en gamal Rosenfors fräsmaskin. En mycket bra och stabil pjäs.
Men Problemet är att motorn är väldigt stor. 10kW (eller var det 10hk.. humm)
Startar man spindeln på låga varvtal så går det bra. Men så fort spindeln ska accelerera till ett högre varvtal så räcker inte 16A till. Ingen överaskning egentligen, men problemet måste lösas.

Jag har 3 alternativ. Men vilket är bäst?

1. Säkra upp till 25A
2. Byta till en svagare motor
3. Bygga om till YD-start

Alla alternativen kostar en del.
Det mest intresanta är nog att byta till en svagare motor. Frågan är om en 5kW motor eller någonting i närheten blir för svag. Någon produktion kommer det aldrig att bli frågan om. Så höga matningar med djupa skär behöver jag inte ta hänsyn till. Men visst, en krabba med många skär går ju inte helt lätt.

Eller är en automatisk YD-start grejen?

Säkra upp känns som sista utvägen. Fasta avgiften ökar ganska markant. Tycker att jag betalar nog med pengar till Energibolaget.

Mats
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Om det nu är 10 hk måste ju vara fräsmaskinen ifrån helvetet är min första tanke.

Enl min ringa erfarenhet så har dom mordernare sällan mer än 2-3 hk.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
dum fråga men har du enbart fräsen på säkringarna eller har du kanske något mer där. isåfall hade jag provat o bara köra fräsen o stänga allt annat, ska du bara använda den nån gång i bland så är det ett alternativ..
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
16 Ampere säkringar är nog lite på gränsen för att köra din motor på. Startströmmen ligger betydligt över 16A. Förutsätter att du använder tröga säkringar av god kvalitet men du blir nog tvungen att använda en Y/D start för att ha en chans att lyckas. Annars kan man ju göra ett fulbyte av huvudsäkringarna utan att prata med sitt elbolag men då riskerar man väl att få skaka galler. :näsblod
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
16 Ampere säkringar är nog lite på gränsen för att köra din motor på. Startströmmen ligger betydligt över 16A. Förutsätter att du använder tröga säkringar av god kvalitet men du blir nog tvungen att använda en Y/D start för att ha en chans att lyckas. Annars kan man ju göra ett fulbyte av huvudsäkringarna utan att prata med sitt elbolag men då riskerar man väl att få skaka galler. :näsblod

Där jag bodde förut "Fulsäkrade" jag, men jag var jätte duktig att säkra tillbaka direkt efter att jag kört maskinen... Men det är ganska drygt att hålla på så också. Klockradion stannade osv....

Har kollat lite på Blocket på beg motorer. Finns 5kw motorer för ca tusenlappen. Jag tror nog att det är det enklaste alternativet.
Förvisso är elskåpet i fräsmaskinen ganska stort, skulle kunna rymma en YD-start enhet. Men börjar man pilla i elhärvor som är 40 år gamla så blir det säkert problem med någonting.
Som Långa Farbron sa tidigare, det är nog en motor från helvetet i den. Förvisso mindre maskiner har som han säger ca 2kw motorer. Satsar man på en 5kw motor finns det nog effekt så det duger ändå.

Mats
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Fast 16A ger ju bara runt 3,8kW, så det känns som att det kvittar med att stänga av andra saker.

På en fas ja, men jag antar att maskin går på tre faser.

Vad har motorn för märkström? Om den är över 16 så kommer inte YD-start att hjälpa. Om motorn är på 10kW borde 16A vara precis på gränsen. En manuell YD-start går väl på 500 pix, det kan ju vara värt att testa. Min erfarenhet säger dock att det inte kommer att hjälpa.
Jag skulle nog annars välja en mindre motor, 10hk eller kW känns ju som en monstermaskin som endast Lucifer har användning för.
Att säkra upp till 25A endast för en fräs som används ibland känns dyrt, jag hade kollat upp märkströmmen innan jag hade gjort det.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
På en fas ja, men jag antar att maskin går på tre faser.

Vad har motorn för märkström? Om den är över 16 så kommer inte YD-start att hjälpa. Om motorn är på 10kW borde 16A vara precis på gränsen. En manuell YD-start går väl på 500 pix, det kan ju vara värt att testa. Min erfarenhet säger dock att det inte kommer att hjälpa.
Jag skulle nog annars välja en mindre motor, 10hk eller kW känns ju som en monstermaskin som endast Lucifer har användning för.
Att säkra upp till 25A endast för en fräs som används ibland känns dyrt, jag hade kollat upp märkströmmen innan jag hade gjort det.

Ja, jag reagerade också på att det "bara" skulle bli 3,8kw... Ja ja... ibland har man otur i tänket :)
Vedklyvar och liknande jordbruksmaskiner brukar vara på ca 7,5kw Är nog inte en slump, utan det är väl lagomt för 16A

En manuel YD-start går bort. Man vill ju kunna köra den via standard spakarna. Då krävs det automatik.

Mats
 

Snöstorm

Sponsor
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Ett alternativ till men det kostar ca 4000kr
Frekvänsomriktare har själv bytt på min maskin.Men den går i produktion
anledningen var att få mjukstart för att skona växellådan
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Starta fräs

Tjena !

Som instalatör finns bara två alternativ för mig.
Mindre motor eller säkra upp huvudsäkringarna.
Mindre jobb med att byta säkringarna kostar ca 1700 spänn mer per år.
Har man en mindre motor,remskivor mm som funkar så kan väl det bli billigare och bättre på längre sikt.
Roffe
:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ett alternativ till men det kostar ca 4000kr
Frekvänsomriktare har själv bytt på min maskin.Men den går i produktion
anledningen var att få mjukstart för att skona växellådan

Jag vill gärna kunna ställa in matning enigt tabellerna på växellådan. Då blir det lite "roddigt" med steglös fart.

1700 spänn om året i högre elpris, Det blir många beg elmotorer det!

Undar hur mycket järn man kan avverka med 10hk, är nog en hel del.:D

Tack för alla tips. Är tämligen säker på att det blir en mindre motor i maskinen. Ska passa på när jag ändå ska flytta den. Får hem en lastmaskin som ska lyfta den. Väger ca 2,5 ton.:yoparty

Mats
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om den nu är D-kopplad för den effekten, kan du inte bara koppla om den till permanent Y-Drift? Borde få ner toppströmmen med sqrt(3), med samma varvtal som innan men med mindre ork.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Om den nu är D-kopplad för den effekten, kan du inte bara koppla om den till permanent Y-Drift? Borde få ner toppströmmen med sqrt(3), med samma varvtal som innan men med mindre ork.

Nej man kan inte göra så.Om en motor har en märkspänning på 400 volt så ska den inte gå på 230 V.
/R
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nej man kan inte göra så.Om en motor har en märkspänning på 400 volt så ska den inte gå på 230 V.
/R

Ska och ska.. den lär inte klaga mer än att den tappar hållmoment när den kommer upp i belastning på höga varvtal. Lite mer slip under belastning är också att räkna med.

Jag kör själv tvärtom, en Y-motor med splittade lindningar som delta-kopplas, drivet av en frekvensomriktare som ger 200Vrms för att få ut mer än märkmomentet kortvarigt på höga varvtal, och den motorn sitter i produkter som säljs.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om den nu är D-kopplad för den effekten, kan du inte bara koppla om den till permanent Y-Drift? Borde få ner toppströmmen med sqrt(3), med samma varvtal som innan men med mindre ork.

Nä, det är inte lämpligt. Det är till och med kritiskt hur länge den går på Y-läge under uppstart. Det blir massor med värme i motorn. Den slits väldigt mycket av det också, om det är pga värmen eller den låga spänningen vet jag inte.
Det är väl dom där 170 volten som fattas som blir värme. "Ironi".

Mats
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nä, det är inte lämpligt. Det är till och med kritiskt hur länge den går på Y-läge under uppstart. Det blir massor med värme i motorn. Den slits väldigt mycket av det också, om det är pga värmen eller den låga spänningen vet jag inte.
Det är väl dom där 170 volten som fattas som blir värme. "Ironi".

Mats

Utan last på motoraxeln är jag tveksam till om den blir varm, dock så ökar slip med lägre lindningsspänning, och högre slip leder till högre effektförlust. Men nu skulle du väl inte ta ut i närheten av momentet som motorn är designad för utan vill bara slöfräsa med bibehållet varvtal?

Bara för att testa kan du väl lämna den igång utan last i Y-koppling och då och då kolla av om sakerna blir varma?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Fräsmaskin

Byt till en svagare motor, du kommer inte att ha råd att köra full ut med den ändå om du inte kan tjåla skären till kronorna. Tycker du att en stor fräskrona går för tungt så ta bort hälften av skären (om dom inte är lödda förståss, men så gamla kronor är det väl inte).

Vad har du för kona på den ISO 50 ????

Har en Sajo med ISO 40 kona som klarar sig bra på 4 Kw, kan köra maximala skärdata på en 50 mm krona (lånad från "rik" firma) i rostfritt med full kylning men det är max vad motorn orkar med.

Tror den kommer att gå ypperligt med 4-5Kw.

/Göran
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top