>Strömkrävande fräsmaskin.< Fungerar!!!
På gränsen till off topic, men jag tycker i alla fall att det hör hemma här!
Ett riktig MC-garage behöver ju en FRÄSMASKIN!
Jag har en gamal Rosenfors fräsmaskin. En mycket bra och stabil pjäs.
Men Problemet är att motorn är väldigt stor. 10kW (eller var det 10hk.. humm)
Startar man spindeln på låga varvtal så går det bra. Men så fort spindeln ska accelerera till ett högre varvtal så räcker inte 16A till. Ingen överaskning egentligen, men problemet måste lösas.
Jag har 3 alternativ. Men vilket är bäst?
1. Säkra upp till 25A
2. Byta till en svagare motor
3. Bygga om till YD-start
Alla alternativen kostar en del.
Det mest intresanta är nog att byta till en svagare motor. Frågan är om en 5kW motor eller någonting i närheten blir för svag. Någon produktion kommer det aldrig att bli frågan om. Så höga matningar med djupa skär behöver jag inte ta hänsyn till. Men visst, en krabba med många skär går ju inte helt lätt.
Eller är en automatisk YD-start grejen?
Säkra upp känns som sista utvägen. Fasta avgiften ökar ganska markant. Tycker att jag betalar nog med pengar till Energibolaget.
Mats
På gränsen till off topic, men jag tycker i alla fall att det hör hemma här!
Ett riktig MC-garage behöver ju en FRÄSMASKIN!
Jag har en gamal Rosenfors fräsmaskin. En mycket bra och stabil pjäs.
Men Problemet är att motorn är väldigt stor. 10kW (eller var det 10hk.. humm)
Startar man spindeln på låga varvtal så går det bra. Men så fort spindeln ska accelerera till ett högre varvtal så räcker inte 16A till. Ingen överaskning egentligen, men problemet måste lösas.
Jag har 3 alternativ. Men vilket är bäst?
1. Säkra upp till 25A
2. Byta till en svagare motor
3. Bygga om till YD-start
Alla alternativen kostar en del.
Det mest intresanta är nog att byta till en svagare motor. Frågan är om en 5kW motor eller någonting i närheten blir för svag. Någon produktion kommer det aldrig att bli frågan om. Så höga matningar med djupa skär behöver jag inte ta hänsyn till. Men visst, en krabba med många skär går ju inte helt lätt.
Eller är en automatisk YD-start grejen?
Säkra upp känns som sista utvägen. Fasta avgiften ökar ganska markant. Tycker att jag betalar nog med pengar till Energibolaget.
Mats
Last edited: