Strömkrävande fräsmaskin.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kanhända går det att renovera de befintliga pumparna. Kugghjulspumpar kan även behöva primas med lite olja om de blivit dränerade, de har dålig sughöjd, i synnerhet när de blivit slitna.

BRA TIPS !!!

Man kanske helt enkelt skulle ta en slangspruta och trycka upp lite olja vid första start.....

Visst skulle det gå att renovera den, helt klart. Men... hela maskinen är byggd runt oljepumpen. Kan bara se den men inte nå den.
Allting är ju så jävla tungt. Bara bordet väger flera hundra kg.
Å andra sidan kan jag köra traktor ända in till maskin.
Kanske ska sparka på mig själv och göra det ordentligt istället!

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
BRA TIPS !!!

Man kanske helt enkelt skulle ta en slangspruta och trycka upp lite olja vid första start.....

Visst skulle det gå att renovera den, helt klart. Men... hela maskinen är byggd runt oljepumpen. Kan bara se den men inte nå den.
Allting är ju så jävla tungt. Bara bordet väger flera hundra kg.
Å andra sidan kan jag köra traktor ända in till maskin.
Kanske ska sparka på mig själv och göra det ordentligt istället!

Mats

Ja det ska du definitivt prova innan du ger upp originalpumpen.

En annan sak att tänka på är ju även att gamla verktygsmaskiner ofta ska ha en singel grade cirkulationsolja. Tex Statoil TD100 eller Shell Vitrea 100. Dvs en rak 30-olja. Häller man i säg 10W-40 bilmotorolja så kan den ju vara för tunn vid start för att pumpen ska klara av att avlufta sig själv om det är sughöjd. Kolla ev oljerekommendation ang viskositet.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ja det ska du definitivt prova innan du ger upp originalpumpen.

En annan sak att tänka på är ju även att gamla verktygsmaskiner ofta ska ha en singel grade cirkulationsolja. Tex Statoil TD100 eller Shell Vitrea 100. Dvs en rak 30-olja. Häller man i säg 10W-40 bilmotorolja så kan den ju vara för tunn vid start för att pumpen ska klara av att avlufta sig själv om det är sughöjd. Kolla ev oljerekommendation ang viskositet.

Shell Vitrea 100
Det namnet klingar bekant på smörjskylten som är fastnitad på maskinen:tummenupp

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Shell Vitrea 100
Det namnet klingar bekant på smörjskylten som är fastnitad på maskinen:tummenupp

Mats

Ok, se där. Den Shell-oljan brukar jag köpa hos http://www.sga-ab.se/hitta.htm på Gårdsfogdevägen. Använde den till tändkulan förr.
Kolla dock om den fortfarande säljs på 20 litersdunk eller mindre. Vissa oljor finns nu bara på 60-fat.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kanske, kanske, kanske jag har hittat felet. La mig på golvet och kikade in i luckan. Lyckades få in handen och känna på röret från pumpen ner i sumpen. Det satt lite löst!
Men det fattades 3 dm att nå ända in....
Sågade av en 17 u-nyckel och svetsade fast den på ett rör. Lyckades lirka in den och få på den på kläm muttern. Jodå, jag lyckades dra muttern ca 1/4 varv.
Nu ska jag bara hitta på en slang som passar på urtappningspluggen till oljefiltret, då ska jag fylla upp oljepumpen bakvägen. Vem vet, den kanske orkar suga nu.....

Äh, det var på svarven det satte en skylt med "Shell olja Vitrea"
Men det låter vettigt att ha en olja som inte rinner allt för lätt. Sughöjden är ca 30 cm från pickup till oljepump

Mats
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Fräsjävel från helvetet fungerar nu!
Jag har lyckats fylla upp rörsystemet som leder olja genom maskinen bakvägen genom oljefitrets avtappningsplugg. Fick igång en hävert och ställde upp oljedunken på en hylla bredvid maskinen. 3 timmar senare har ca 5 liter från dunken fyllt upp pumpen, filtret och rören. Nivån var nu OK.
Kopplade på strömen. JAPP... Det fungerar. Nu Cirkulerar oljan som den ska. Fy fan va bra!!!
Tack till Jörgen som tipsade om att "Prima" oljerören före start.

Nu bär det iväg till Biltema och köpa Klinker. Måste ju vara lite snyggt kring den :)

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fräsjävel från helvetet fungerar nu!
Jag har lyckats fylla upp rörsystemet som leder olja genom maskinen bakvägen genom oljefitrets avtappningsplugg. Fick igång en hävert och ställde upp oljedunken på en hylla bredvid maskinen. 3 timmar senare har ca 5 liter från dunken fyllt upp pumpen, filtret och rören. Nivån var nu OK.
Kopplade på strömen. JAPP... Det fungerar. Nu Cirkulerar oljan som den ska. Fy fan va bra!!!
Tack till Jörgen som tipsade om att "Prima" oljerören före start.

Nu bär det iväg till Biltema och köpa Klinker. Måste ju vara lite snyggt kring den :)

Mats

Grattis!
Ja satt sugröret från pumpen ned till sumpen glappt så är det ju svårt för tom en osliten kugghjulspump att avlufta sig på egen hand. Minsta sugläcka och pumpen får problem att bygga upp undertryck. Du har nog hittat felet.

Lägga gärna upp lite bilder på gjutjärnspjäsen och installationen. Kul att titta på i vintermörkret.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Grattis!

Lägga gärna upp lite bilder på gjutjärnspjäsen och installationen. Kul att titta på i vintermörkret.

Nu har Gjutjärnet fått smaka på spånor igen :)
Sedan sist har jag dragit fram ström till maskinerna, monterat upp lyse, kaklat väggen byggt ett loft över maskinerna så lysrören hamnade på lagom höjd. Dock vill jag har några rör till. när man börjar bli gammal behöver man allt lyse som går att få.
Till och med katten "Norton" bli glad när fräsen fungerade :banana

Mitt första projekt är att fodra om en Honda 750
 

Bifogat

  • DSC_4676.JPG
    DSC_4676.JPG
    116.1 KB · Visningar: 123
  • DSC_4721.JPG
    DSC_4721.JPG
    142.5 KB · Visningar: 131
  • DSC_4714.JPG
    DSC_4714.JPG
    188.8 KB · Visningar: 125
  • DSC_4703.JPG
    DSC_4703.JPG
    147.1 KB · Visningar: 135
  • DSC_4701.JPG
    DSC_4701.JPG
    156.9 KB · Visningar: 125
  • DSC_4699.JPG
    DSC_4699.JPG
    159.2 KB · Visningar: 224

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Kul med fräs i garaget!

Vill inte vara bror duktig utan ett litet tips bara, akta så du inte förspänner cylinderraden.
Ser ut som att du enbart har ett spännjärn i mitten och underläggen en bit utåt, behövs inte mycket kraft alls för att dra ner detaljen en bit vilket medför att hålen inte blir raka när du släpper på detaljen.:va

Annars är det :banana att fräsa
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kul med fräs i garaget!

Vill inte vara bror duktig utan ett litet tips bara, akta så du inte förspänner cylinderraden.
Ser ut som att du enbart har ett spännjärn i mitten och underläggen en bit utåt, behövs inte mycket kraft alls för att dra ner detaljen en bit vilket medför att hålen inte blir raka när du släpper på detaljen.:va

Annars är det :banana att fräsa

Jag var själv lite oroligt för det i början, så jag har dragit så försiktigt jag törs. Men man vill ju inte att det ska lossna heller.
Ja, jag ska anstränga mig lite mer när jag har fått i fodren.
Tack för tipset!

Mats
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Några tips på vägen mot lyckade jobb.

Hej Mats !
Några vänliga ord på vägen innan det knasar för dig..:)
För att slippa trasiga ämnen eller verktyg så är först och främst fastspänning av objektet skitviktigt.
Har man inte gjort det är det snabbare än ett Grisblink att det blir totalt skit av allt!
För att det ska bli bra jobb så måste det sitta fastspännt så att inga olyckor händer med Dig eller grejorna du jobbar med.
Upplägget måste vara stabilt mot fräsbordet och spännjärnen skall ALLTID! trycka rakt ner mot upplägget.
Ju fler punkter desto stabilare sitter det fast men även objektet blir mindre vibrationsbenäget om det sitter fast stabilt mot bordet.

Sen ett verktyg som är ett måste i dom här sammanhangen !
Ett elektroniskt pass!
Ju dyrare desto bättre.
Visar om upplägget är rakt eller snett på tiondelar av grader.
Vägen till raka borrningar :=)

Centreringsverktyg !
Obetalbart vid alla centreringar vid håltagning mm.

Sen ett verktygstips!
Jag använder svarvbommar med utbytbara skär beroende på vilket material jag jobbar i samt olika längder beroende på hur djupt jag ska svarva.

Det blir kanonjobb på en gång med rätt skär och hastighet.
Med hela hjärtat!
Lycka till!
MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • Gaffelkronor15.jpg
    Gaffelkronor15.jpg
    133.5 KB · Visningar: 85
  • Borrning av Kawacylle från 48 till 52 mm.jpg
    Borrning av Kawacylle från 48 till 52 mm.jpg
    179.4 KB · Visningar: 92
  • Kreidler Mahle 027.jpg
    Kreidler Mahle 027.jpg
    222.9 KB · Visningar: 100
  • DSCFCentering of cylinderhead Sachs.jpg
    DSCFCentering of cylinderhead Sachs.jpg
    150.4 KB · Visningar: 87

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu har Gjutjärnet fått smaka på spånor igen :)
Sedan sist har jag dragit fram ström till maskinerna, monterat upp lyse, kaklat väggen byggt ett loft över maskinerna så lysrören hamnade på lagom höjd. Dock vill jag har några rör till. när man börjar bli gammal behöver man allt lyse som går att få.
Till och med katten "Norton" bli glad när fräsen fungerade :banana

Mitt första projekt är att fodra om en Honda 750


Verktyget var dyrare än fräsen, eller hur:krama
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hej Mats !
Några vänliga ord på vägen innan det knasar för dig..:)

För att det ska bli bra jobb så måste det sitta fastspännt så att inga olyckor händer med Dig eller grejorna du jobbar med.
Upplägget måste vara stabilt mot fräsbordet och spännjärnen skall ALLTID! trycka rakt ner mot upplägget.
Ju fler punkter desto stabilare sitter det fast men även objektet blir mindre vibrationsbenäget om det sitter fast stabilt mot bordet.

Centreringsverktyg !
Obetalbart vid alla centreringar vid håltagning mm.

Sen ett verktygstips!
Jag använder svarvbommar med utbytbara skär beroende på vilket material jag jobbar i samt olika längder beroende på hur djupt jag ska svarva.

Det blir kanonjobb på en gång med rätt skär och hastighet.
Med hela hjärtat!
Lycka till!
MVH
Roffe:tummenupp

Tack för tipsen, dom uppskattar jag verkligen.
Klocka med stativ att sätta på chucken har jag, så centrerat blir det i alla fall.

Men jag ska erkänna att jag var lite väl ivrig att testa om det fungera. Jag skulle ju "bara". Har redan sett ut spännjärnsats som jag ska köpa, kan inte skylla på att jag inte har råd heller.
Jag skäms:huvet

VBK:
Nja, dyrt och dyrt. Jag har inte betalt någonting i pengar om man säger så. Snarare indrivning för att jag fick jobba över en semester och att jag sålde 15 ha åkermark.... :)
Men behöver ju lite bonus ibland

Så, nu ska jag genast krypa till korset och beställa spännjärn :tummenupp

Mats
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top