Straffet vid olovlig körning?

MR.E

Guest
Anonym skrev:
Antar att det inte är någon ide' att neka?? Det var ju två konstaplar där.. det som slog mig dock var att dom inte frågade om jag "erkände brottet", samt bad mig skriva under någon stans.. men det kanske dom bara gör vid fortkörningar?


Tackar tackar, ja jag ska följa upp hur det hela slutar, när det nu blir.. Som det känns nu så skiter jag nästan i om dom tar B-lappen eller inte, det vesentliga är när jag kan börja ta A-lappen. Så därför frågan;
HUR LÅNG TID TAR DET INNAN MAN FÅR REDA PÅ SITT STRAFF?
Ja de blixtrar ju inte direkt hos myndigheterna ja tror du klarar dig me endast
böter om de juristen på länsstyrelsen säger e rätt, har även hört samma sak
av en annan polare som snackat me em mc-polis

Mr E
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Yoshi_gixxeRR skrev:
TYST MED DIG!!!!




Hur går det själv förresten med dit kk??? Fått tillbaka det lr :rolleyes:




.../Yoshi :hihi

HahaHHAhAHA.... Faen vad du skriker :D:D:D

Jodå.... jag fick tebax det i söndags faktiskt!
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
MR.E skrev:
Ja de blixtrar ju inte direkt hos myndigheterna ja tror du klarar dig me endast
böter om de juristen på länsstyrelsen säger e rätt, har även hört samma sak
av en annan polare som snackat me em mc-polis

Mr E
Ja har man lite tur då så.. :tummenupp

RoLLER skrev:
HahaHHAhAHA.... Faen vad du skriker :D:D:D

Jodå.... jag fick tebax det i söndags faktiskt!
Antar att du varit av med lappen ett tag.. :( hur lång tid tog det för dig från det att du åkte fast, tills det att du fick (reda på) ditt straff?
Får gratta för att kortet är tillbaka då iaf. :)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Annan, relaterad fråga;

Om man nu blivit av med kortet under en period, vad är det man kan råka ut för under de närmaste två åren? Har hört allt från att 30kmh över tillåten endast är 15 innan man loosar kortet igen till att all eventuell ytterligare återkallelse blir dubbel.

Vad gäller?
 

Pullver

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
?
RoLLER skrev:
Såhär ligger det till:

Har du inget annat på dig behöver du inte leva på hoppet. Du åker på olovlig körning och får får behålla B-behörigheten. Gör inget dumt en tid framöver (tror det e 2 år) då blire grov olovlig körning och då ryker B-behörigheten.

Over and out // RoLLER


Är detta det rätta eller är det speculationer?
Nån som kan det exakta vad som händer igentligen så killen kan sova ut?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pullver skrev:
Är detta det rätta eller är det speculationer?
Nån som kan det exakta vad som händer igentligen så killen kan sova ut?

Jag har ju redan sagt att det e det rätta. Har han inte annat tjafs på sig så kan han sova djupt och gott. Det står i lagboken annars. Slå upp lagen om straff för vissa trafikbrott (1951:659) och flukta på tredje paragrafen. Esch.... jag citerar. "3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter."

Men NU måste Anomyn (trådstartaren) vara laglydig. Sker det vanemässigt hoppar vi upp på straffskalan till fängelse i upp till 6 månader.

Sleep tight! :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Anonym skrev:
Antar att du varit av med lappen ett tag.. :( hur lång tid tog det för dig från det att du åkte fast, tills det att du fick (reda på) ditt straff? Får gratta för att kortet är tillbaka då iaf. :)

Handläggningstiden va ganska kort faktiskt. Tror det tog en vecka eller så.
Men du kan vara lugn. Din B-behörighet e safe. Hoppas jag inte lovar för mycket nu bara, det kanske har skett nån förändring i lagen som jag inte känner till. :näsblod Sen vet jag inte riktigt hur det e med prövotid eller så. :gnissla
 

Pullver

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
?
Jaaa om det bara står böter så ska det jhu bara vara det.
Det där lät jhu iaf bra för Anonym så han kan ta sitt hoj kort om dom nu inte gjort nån ändring.
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
sanntur skrev:
Det slog mig precis, ansök nu INNAN dom börjar nysta i det..
Hm, bra ide'.. :tummenupp
RoLLER skrev:
Handläggningstiden va ganska kort faktiskt. Tror det tog en vecka eller så.
Men du kan vara lugn. Din B-behörighet e safe. Hoppas jag inte lovar för mycket nu bara, det kanske har skett nån förändring i lagen som jag inte känner till. :näsblod Sen vet jag inte riktigt hur det e med prövotid eller så. :gnissla
RoLLER skrev:
Jag har ju redan sagt att det e det rätta. Har han inte annat tjafs på sig så kan han sova djupt och gott. Det står i lagboken annars. Slå upp lagen om straff för vissa trafikbrott (1951:659) och flukta på tredje paragrafen. Esch.... jag citerar. "3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter."

Men NU måste Anomyn (trådstartaren) vara laglydig. Sker det vanemässigt hoppar vi upp på straffskalan till fängelse i upp till 6 månader.

Sleep tight! :)
Låter bra. :tummenupp
Japp inte dömd tidigare, samt prövotiden avslutad..
Dessutom så sa konstaplarna på plats (efter att dom ringt ett samtal, antar att dom kollade upp min tidigare historia) som sagt att detta inte påverkar mitt B-kort.
I sådana fall, så innebär väl det också att det INTE kan bli någon uppskjutning av lämpet till A-kortet (för man kan väl inte ha lämp till en behörighet, och samtidigt få lämpet uppskjutet på en annan behörighet, för det finns väl bara ETT lämp? Rätta mig om jag har fel..)


Tusen tack för alla svar. :)
 

Brochs

hungrig
Gick med
30 Nov 2003
Ort
Onsala, Göteborg
Hoj
.......
övningsköra utan lämp

Tja.. återupplivar den här tråden för en lite fråga.
Jag blir 17 och ett halv i oktober månad.. men vill hemsk gärna övningsköra för mc nu i sommar. Om jag nu skulle åka fast i en kontroll hos polisen.. vad skulle hända då? böter? indraget lämp? .. det gör inget om lämpet för motorcykel blir indraget några månader för jag kommer ändå bara ha tid att köra mc på sommaren... men lämpet för bil vill jag helst inte få uppskjutet.. kan de göra någonting med mitt lämp för bil?.. Kan de göra någonting med min fars körkort om de stoppar oss när vi övningskör? ... Jag har inga "anmärkningar" hos polisen sen tidigare...Hoppas att någon som VET kan svara på min fråga..
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Brochs skrev:
Jag blir 17 och ett halv i oktober månad.. men vill hemsk gärna övningsköra för mc nu i sommar...
Det är mycket man vill... Tungt att fylla sådär sent. (Själv fyller jag i december)...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Den gammla frågan om vad man vill och vad man bör göra.

Jag vill sätta på henne på köksbordet...men jag bör inte göra det.

Jag tycker du skall skita i att köra innan du får,tar polisen dig så kan det bli jobbigt och du kan få vänta med att ta bägge KK.


Också december -22..mammas lilla julklapp.
 

p_lydell

Tuppen
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR1000RR+YZ450F
Tänkte bara höra hur det har gått för dej me kortet och hur det vart med att ta A kortet till sommaren lr vart det uppskjutet??
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Machmud skrev:
Fan vilken läskig tråd !

Lider med dig, hoppas att dem inte tar kortet för dig!

Jag har faktiskt en fråga till alla Orakel som verkar kunna sin sak här inne, vad händer om en kille MED hojkort (mellan) blir stoppad, utan att försöka smita på en tung hoj? Ha i åtanke att prövotiden inte har gått ut än.

Ryker båda korten, eller kan man klara sig på böter tro?

Mvh, Martin.


Är mycket intresserad hur det ligger till med det där också, någon som kan klargöra?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Tycker inte du vad dum, köpte min förta hoj -90 och tog inte mitt hojkort fören -99. Det är omänskligt att begära att man ska låta blir hojen en fin vårdag bara för att man saknar en liten bokstav på lappen?. Det är ju en kálkylerad risk att köra utan lapp, men då straffet bara är lite böter och uppskjuten lapp så avskräcker det knappast. Och har man inget körkort så kan man ju heller inte bli av med det, smart va!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top