Strandsatt!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hojen får ingen bensin längre. Den bluddrade och dog. Bensinfiltret tomt! Kan man tanka för mycket bensin så ingen luft går igenom och bränslet inte rinner ur tanken.

Fan, får lämna hojen vid en bensinmack och gå hem…
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testa att öppna tanklocket om du fått vakuum i tanken. Testat att vrida till PRI läget om du har vakuumkran på hojen
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den hoppade igång igen och gick 400m. Sen samma nu. Ska öppna locket o köra på PRI.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Annars kan du prova att blåsa bakvägen i bränsleledningen för att trycka tillbaka ev. skit i kran/tankanslutning.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag fick ge upp skeppet! Långpromenad med skinnställ. Nu är Yamaha Teneree ännu närmare! Haha

Detta VET jag.
Den gick klockrent tills jag tankade. Gick ca 500m efter jag tankade som jag fick problem och då dog den direkt när jag sänkte rpm.
Batteriet är helt urladdat! Ska kolla riktare/stator/regulator sen men ska hämta batteriet snart och ladda.

Hur kan man få ur bensin ut tanken? Är det möjligt att överfylla? Jag fyllde tyvärr till övre ringen på tanken.

ska jag annars köra hela tiden på PRI eller bara flöda förgasarna lite.

koppla förbi bränslefiltret?

Min plan just nu är att hämta batteriet och ladda samt försöka få ur bensin ur tanken.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skitigt filter? Kan vara svårt att se ibland.
Slanga soppa kan du väl?
Ett tips är att skaffa en hyfsat stor spruta som passar i slangen så du slipper få soppan i munnen.
Behöv inte mycket som kommer fel för att kemisk lunginflammation dyker upp.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Annars kan du prova att blåsa bakvägen i bränsleledningen för att trycka tillbaka ev. skit i kran/tankanslutning.
Ah, jag använder slangen från filtret till tanken att blåsa i. För det är ju svårt att blåsa i nippeln.

göra samma med vakumdlangen?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hade,
Öppnat locket.
Tagit bort filtret.
Blåst bakvägen genom kranen i läge pri.
Satt ihop allt utom filtret
Startat i PRI med öppet tanklock.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu minns jag att jag kopplade bort bensinslangen och ställde på PRI. Det rann inte ut någon soppa. Det borde det ju verkligen ha gjort då. Då måste det vara nån skit i tanken som gör att bensinen inte rinner ut.

Ganska exakt det ni alla har sagt nu 10ggr. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu minns jag att jag kopplade bort bensinslangen och ställde på PRI. Det rann inte ut någon soppa. Det borde det ju verkligen ha gjort då. Då måste det vara nån skit i tanken som gör att bensinen inte rinner ut.

Ganska exakt det ni alla har sagt nu 10ggr. :)
Kan ha varit bottenslam i bensinen du tankade. Eller rost i tanken.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fail! Hojen går inte igång.

Provade att blåsa i munstycket på tanken och det bubblar fint och finns bra flöde.
Om jag sätter läget på PRI så rinner bensinen ut i högt flöde.
Provade koppla bort filtret och körde direkt mot förgasaren.

Men hojen vill inte. Tog hem batteriet och laddar nu. Det var stendött innan (10.02V).

När jag skruvar tillbaka batteriet igen så är planen att koppla bort filtret och köra utan bensinfilter på PRI.

Kan jag överflöda på nåt vis? Ska jag ha choke på hela tiden?

Jag kommer köra startmotorn många gånger och känner mig osäker på om det finns risk att dränka hojen?

Masterplan nu:
Ta bort filtret
Ställ läget på PRI
Chocke - full
Startknapp tills den går igång.

Tankar?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Inte mer choke än du behöver för att få igång den och hålla den på tomgång.
Plocka ur och torka stiften kanske? Ifall du har gnott länge utan gnista.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ok. Men jag har full choke på tills (om) den startar. Som vanligt helt enkelt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag fick ge upp skeppet! Långpromenad med skinnställ. Nu är Yamaha Teneree ännu närmare! Haha

Detta VET jag.
Den gick klockrent tills jag tankade. Gick ca 500m efter jag tankade som jag fick problem och då dog den direkt när jag sänkte rpm.
Batteriet är helt urladdat! Ska kolla riktare/stator/regulator sen men ska hämta batteriet snart och ladda.

Hur kan man få ur bensin ut tanken? Är det möjligt att överfylla? Jag fyllde tyvärr till övre ringen på tanken.

ska jag annars köra hela tiden på PRI eller bara flöda förgasarna lite.

koppla förbi bränslefiltret?

Min plan just nu är att hämta batteriet och ladda samt försöka få ur bensin ur tanken.
Bara elstart, ingen kick?
När du tankade så startade du med elstarten? Att batteriet var helt urladdat berodde väl på att du försökt starta flera gånger?
Du kan ha haft kondensvatten i tanken om du kört med lite soppa, stått ute med lite soppa, in och ut ur varmgarage. Du kan ha fått vatten och skit från mackens tank. Det finns en gräns för hur mycket kondens E5 och E10 eller gammal K-sprit kan hantera. Töm förgasarna i en flaska och kolla efter skit och framförallt vatten i botten på flaskan. Du skulle ju ändå tömma ut lite soppa. Det från flaskan kan du hella tillbaka en annan gång. Minus ev vatten och skit.
Är det kallt? Du kan ha fått en ispropp. Jag körde en vinter tills hojen hackade och la av. Förgasaren var full av snöslask och krossad is. Tömde och skruvade ihop. Har bara hänt en gång, långt innan E5.
PRI läget är inget hokus pokus. Som en gammal typ av soppakran på reserven. All soppa kan förbrukas. Nivån i förgasaren regleras av flottören och flottörventilen. Gamla typen av kran stänger man av när man kört klart annars kan soppan sippra igenom så förgasaren flödar över och soppan kan rina in i motorn och späda ut motoroljan.
Kör på PRI hela dagen men vrid din vakumkran till on eller res så är den avstängd sedan.
Vakum pga tätt tanklock, ja, tänkbart. Särskilt när du fyllt tanken till bredden. Ingen luft kvar i tanken alls. Med endast 1liter soppa kan du köra längre innan det blir för högt undertryck.

Kolla att du har gnista när du laddat batteriet.
Kolla om du har vatten i förgasarna. Montera filtret som det var, så ser du om du har flöde. Förgasarna har dräneringsskruvar i botten på flottörhusen. Ta med 5-6 mm slang (innerdiameter) om det inte redan sitter på.
Kör på PRI när du ska starta och när du åker hem.

Du kan ju kolla att den laddar som den ska men att batteriet var urladdat berodde väl på alla startförsök?
Du kan tömma tanken helt sen för att kolla vad som kommer ut.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Björn F Jag använde kicken igår och idag. Batteriet var slut då jag inte laddat över vintern. Men nu är det fullladdat och ska tillbaka.
Jag har med mig en ny slang som är lite längre som jag ska ansluta från tanken till förgasaren utan filtret så kan jag fixa nytt filter sen.

jag tänker tömma ut nån liter också i en petflaska.

sen på med PRI och starta med elstarten eftersom jag har grymma skavsår av promenaden i mc boots! :)

Fan, inget kul att ha sin baby ensam på en parkering i stan. Fan om nån kladdar på den…

Funkar det inte ikväll leder jag hem hojen typ 2km. Det blir kul det med… hehe
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top