Jag fick ge upp skeppet! Långpromenad med skinnställ. Nu är Yamaha Teneree ännu närmare! Haha
Detta VET jag.
Den gick klockrent tills jag tankade. Gick ca 500m efter jag tankade som jag fick problem och då dog den direkt när jag sänkte rpm.
Batteriet är helt urladdat! Ska kolla riktare/stator/regulator sen men ska hämta batteriet snart och ladda.
Hur kan man få ur bensin ut tanken? Är det möjligt att överfylla? Jag fyllde tyvärr till övre ringen på tanken.
ska jag annars köra hela tiden på PRI eller bara flöda förgasarna lite.
koppla förbi bränslefiltret?
Min plan just nu är att hämta batteriet och ladda samt försöka få ur bensin ur tanken.
Bara elstart, ingen kick?
När du tankade så startade du med elstarten? Att batteriet var helt urladdat berodde väl på att du försökt starta flera gånger?
Du kan ha haft kondensvatten i tanken om du kört med lite soppa, stått ute med lite soppa, in och ut ur varmgarage. Du kan ha fått vatten och skit från mackens tank. Det finns en gräns för hur mycket kondens E5 och E10 eller gammal K-sprit kan hantera. Töm förgasarna i en flaska och kolla efter skit och framförallt vatten i botten på flaskan. Du skulle ju ändå tömma ut lite soppa. Det från flaskan kan du hella tillbaka en annan gång. Minus ev vatten och skit.
Är det kallt? Du kan ha fått en ispropp. Jag körde en vinter tills hojen hackade och la av. Förgasaren var full av snöslask och krossad is. Tömde och skruvade ihop. Har bara hänt en gång, långt innan E5.
PRI läget är inget hokus pokus. Som en gammal typ av soppakran på reserven. All soppa kan förbrukas. Nivån i förgasaren regleras av flottören och flottörventilen. Gamla typen av kran stänger man av när man kört klart annars kan soppan sippra igenom så förgasaren flödar över och soppan kan rina in i motorn och späda ut motoroljan.
Kör på PRI hela dagen men vrid din vakumkran till on eller res så är den avstängd sedan.
Vakum pga tätt tanklock, ja, tänkbart. Särskilt när du fyllt tanken till bredden. Ingen luft kvar i tanken alls. Med endast 1liter soppa kan du köra längre innan det blir för högt undertryck.
Kolla att du har gnista när du laddat batteriet.
Kolla om du har vatten i förgasarna. Montera filtret som det var, så ser du om du har flöde. Förgasarna har dräneringsskruvar i botten på flottörhusen. Ta med 5-6 mm slang (innerdiameter) om det inte redan sitter på.
Kör på PRI när du ska starta och när du åker hem.
Du kan ju kolla att den laddar som den ska men att batteriet var urladdat berodde väl på alla startförsök?
Du kan tömma tanken helt sen för att kolla vad som kommer ut.